AnneFi skrev:
jag snackar i gåtor. :D
Mina föräldrar har ett marodalkök det är där jag fått inspirationen med vitrin till taket.
de har en 60 häll i ett 60 skåp och kan inte öppna sin låda där under.
Det beror inte på Marboldalköket snarare på hällen. Det kanske är en äldre glaskeramik som bygger mycket nedåt eller blir väldigt varm så man måste ha ordentligt skyddsavstånd?
 
AnneFi
okej en sista fast den blev nog inte bra.
som en av mina första med med vitrinet i köket vid diskmaskinen och kylfrys vid matplats.

nej jag gillar nog de andra bättre. blev lite ledsen nu när jag inte ska sitta och lägga all min tid på det här längre :(
kk3-1.png
 
AnneFi
Raceman skrev:
Det beror inte på Marboldalköket snarare på hällen. Det kanske är en äldre glaskeramik som bygger mycket nedåt eller blir väldigt varm så man måste ha ordentligt skyddsavstånd?
det är sant så är det nog. de har ju en glaskeramikhäll och den är nog tio år gammal.
 
Apropå diskhoar. Satsa gärna på något annat än IKEA på det. Jag har ingenting emot deras kök i övrigt men diskhoarna blir väldigt fula väldigt snabbt. Tror det dröjde mindre än en månad innan vår förra var helt sönderrepad.

Jag har två "normalstora" hoar i min diskbänk nu och tycker det är super (Franke 1400). Då kan jag ställa saker i den ena och använda den andra precis som vanligt. Att det inte går att få ner en hel diskplåt ser jag inte som några problem då vi har en utdragbar pip på blandaren.
 
AnneFi skrev:
Kan jag ha en 80 bred häll i ett 60 skåp utan att förstöra lådfunktionen i hurtsarna bredvid?
Jag har en 80-häll i ett 60-skåp. Hällen är ca 6 cm tjock i mitten, där 60-skåpet är. Det av hällen som sticker ut mot de andra skåpen (lådorna) är bara ca 1 cm tjock. Hällen sticker alltså inte alls ner i de andra lådorna, den är tunnare på sidorna än bänkskivan.
 
AnneFi
byggankan skrev:
Apropå diskhoar. Satsa gärna på något annat än IKEA på det. Jag har ingenting emot deras kök i övrigt men diskhoarna blir väldigt fula väldigt snabbt. Tror det dröjde mindre än en månad innan vår förra var helt sönderrepad.

Jag har två "normalstora" hoar i min diskbänk nu och tycker det är super (Franke 1400). Då kan jag ställa saker i den ena och använda den andra precis som vanligt. Att det inte går att få ner en hel diskplåt ser jag inte som några problem då vi har en utdragbar pip på blandaren.
vad ligger frankes priser på?
Ikea är nästan inte ens ett alternativ för mig.
Har tittat på intras frame som jag länkade till och är helt förälskad.
 
AnneFi
apa skrev:
Jag har en 80-häll i ett 60-skåp. Hällen är ca 6 cm tjock i mitten, där 60-skåpet är. Det av hällen som sticker ut mot de andra skåpen (lådorna) är bara ca 1 cm tjock. Hällen sticker alltså inte alls ner i de andra lådorna, den är tunnare på sidorna än bänkskivan.
vilket märke är det på hällen du har? någon att rekommendera?
 
AnneFi skrev:
vad ligger frankes priser på?
Ikea är nästan inte ens ett alternativ för mig.
Har tittat på intras frame som jag länkade till och är helt förälskad.
Ingen aning, den kom med huset :) Men jag tror att de ligger i mellanklassen både vad gäller pris och kvalité. Men jag har inte så bra koll på det eftersom att vi inte hade något beslut att ta kring detta. Kan bara konstatera att den är väldigt mycket bättre än ikea men det är ju inte som i restaurantköken jag jobbat i.
 
AnneFi skrev:
vilket märke är det på hällen du har? någon att rekommendera?
Miele. Den fungerar bra, men jag är inte helt nöjd med den stora plattan (28 cm). Köpte en stor stekpanna, lika stor som plattan. Det funkar inte riktigt så bra som jag hade hoppats, pannan blir varmare i mitten än mot kanten. Alla normalstora kastruller fungerar mycket bra. Kontrollerna är lite för känsliga.
 
Induktionshällar har ett smart tillbehör som kan användas för kastruller som inte är magnetiska.
Det kan dock vara brandfarligt och barn kan bränna sig men det kan hjälpa till om den stora plattan inte fungerar bra med din kastrull.

Ett vanligt misstag när man ritar i sketchup och cad program är att man glömmer att väggar kan variera uppe och nere flera cm i dagens byggfusk kåkar...så man kan aldrig räkna med mindre toleranser än 2,5 cm i bägge ändar och då är det bra byggt...och då kan du inte ta blindutrymmet bredvid kylskåpen som att toleranserna ingår där.
 
AnneFi
byggarätt skrev:
Induktionshällar har ett smart tillbehör som kan användas för kastruller som inte är magnetiska.
Det kan dock vara brandfarligt och barn kan bränna sig men det kan hjälpa till om den stora plattan inte fungerar bra med din kastrull.

Ett vanligt misstag när man ritar i sketchup och cad program är att man glömmer att väggar kan variera uppe och nere flera cm i dagens byggfusk kåkar...så man kan aldrig räkna med mindre toleranser än 2,5 cm i bägge ändar och då är det bra byggt...och då kan du inte ta blindutrymmet bredvid kylskåpen som att toleranserna ingår där.
dagens byggfuskkåkar har nog mindre variationer än mitt murarade hus från -43 :)
här skiljer väggarna sjukt mycket och jag är medveten om det men det ser bra ut i köket.
väggen är i själva verket 730 någonting. och köket blir 700 så jag hoppas att det får plats. :D
 
730 och köket blir 700 (obs det är här du kan få plus toleranser för att stommar etc inte men det bör inte bli mer än 2mm per ihop dragen skåpsida...10 st blir alltså 20mm försumbart i ditt fall)

Dit mått 730 cm vägg vägg är det mätt golvnivå eller medelmått tak mitt golv?
Om väggar lutar så kan det behövas trix för att få det snyggt...speciellt där kyl/frys bara har smal passbit mot vägg för där kan det se roligt ut annars.

Att linjera ett sådant kök som du ritat är svårt och beroende på vilka luckor/lådor handtag du väljer så kan det bli lättare eller svårare...
Du har dessutom att tänka på att bakre vägg som du monterar mot är kanske inte rak så du måste ta med toleranser i djup också så att din skiva räcker till och att du får en liten nos över skåpen/lådorna för då slipper du att det rinner längs skåpen om du spiller.

Normalt vill man ha en avställningsyta nära kyl så att man kan städa kylen och fylla den enkelt. Ett annat smart trix är el i lådor/skåp för apparater så att du kan köra direkt ur lådan/skåpet..ladda etc
Ett öppet kök som ditt ser alltid stökigt ut(om man inte städar) och om man vill lyxa till det så sätter man in 2 diskmaskiner för då har man alltid rent i den ena och smutsigt i den andra..en annan variant är överskåp ovanför diskbänk med avrinning.
 
AnneFi
innan jag rivit väggen så är väggen där jag har köket idag 537 vid golv, 537 i tak och 5,39 mitt på väggen.
Min sambo är murare och kan putsa upp väggarna om det skulle skilja för mycket.
köket som jag ritat blir på samma sätt som jag har det idag med avstånd mellan arbetsyta och kylskåp. och det fungerar bra.

det allra sista alternativet som jag inte ska ha är egentligen bäst med arbetsyta vid kylen och att där är diskmaskin, vask och vitrinskåp tillsammans men att ha kylen ute i vardagsrummet känns inte så snyggt.

jag vill helst ha så få överskåp som möjligt på grund av att jag måste klättra på pallar för att nå sakerna :D

i lägenheten satte vi vita släta luckor så jag är medveten hur svårt det är att linjera. hoppas att det går bättre här. haha.

Sambon är tekniknörd så jag har lovat honom en powerport i diskbänken. Eftersom vi inte ska ha några överskåp så tycker jag dessutom också att det blir bäst eftersom jag tycker att det är fult med uttag synliga på väggen.
har läst att man sätter uttag i lådorna men jag förstår inte riktigt hur man sätter dom för att inte störa utdragsfunktionen eller inredningen.
 
ok om han är murare så har du ju inget problem med väggarna i själva monteringen men där fristående kyl och frys ska stå så blir det svårt om dom står mot vägg..det är lättare med integrerade för linjeringen om du har släta luckor..
Om du inte vill ha överskåp helt ok men då rymmer köket väldigt lite lagring men blir mycket mer luftigt..

När det gäller el direkt i lådorna så måste du titta på leverantörer av sådana.Det är en otrolig komfort att kunna dra vispen/stavmixxer direkt ur lådan..det finns batteridrivna varianter som kanske är ännu smartare?
 
AnneFi
det är inte så lätt med integrerad kyl och frys eftersom vi ska ha ismaskin och vatten i dörren. Lite svårt att komma åt med en lucka i vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.