Att den skulle spara energi är nog inte sant. Den primära nyttan av en fläkt (finns ju radiatorer med inbyggd fläkt) är att de kan värma upp ett större rum med en mindre radiator, men energiförbrukningen blir ju det som behövs för att värma rummet.

Det går att hävda att man genom att få rotation på luften får en jämnare värme, och därmed kan man spara lite. Antag att du utan fläkt håller 27-28 grader nära radiatorn för att uppnå 20 grader i bortre ändan av rummet, om du fläktar runt luften så kanske temperaturskillnaden bara blir 1-2 grader.

Den onödigt höga värmen i ena änden av rummet ger större förluster.

Så OK någon effekt kanske den har, men knappast en stor besparing.
 
Mikael_L
Vid vissa speciella fall går det säkert att spara lite.
Ett bra exempel var ju kyrkan som bara värmdes upp just innan den ska användas. Gäller alltså för de med kallställda fritidshus m.fl.

Genom att få ut värmen långt från elementen effektivt så kan själva uppvärmningsfasen kortas ner, så även om elementen drar mer effekt under denna tid är tiden kortare och tiden då huset har värmeläckage till omgivningen minskar.
Att värmen är lite bättre fördelad i rummen är antagligen aningens positivt också, och kan säkert vara det även vid ett kontinuerligt drifttillstånd.
Utan fläkt är det risk att det är varmare vid taket och vissa ytterväggar, dvs energigenomgången ökar vid dessa ställen.

Nåja, jag anser trots allt produkten i stort sett vara humbug.
Men i just fallet cyklisk uppvärmning, typ fritidshus och kyrkor kan det nog vara värt något.

I vanliga kontinuerlig uppvärmning måste vinsten vara såpass marginell att det inte direkt lönar sig.
 
För den som har värmepump kan elementfläkten sänka uppvärmningskostnaden avsevärt. Läser man innantill ser man att den utveclades särskilt för värmepump.
 
slaskman skrev:
Kan det här vara något? Ser ut som en datafläkt...
Ökar inte förbrukningen om man kyler elementen ?

[länk]
Det finns några trådar tidigare om just denna produkt. Om termostaten sitter på/vid elementet så kanske denna uppfattar att det är svalare i rummet än vad det är om elementet "kyls" med fläkten, fast det kan jag inte säga något om egentligen. Om termostaten sitter på annan plats i rummet så spelar det ju ingen roll hur kall/varm elementet är utan det är faktiska rumstemperaturen som styr. Om värmen når termostaten snabbare medelst fläkten så borde man väl i teorin kunna spara en del, samt att värmen blir bättre och snabbare fördelad i rummet.
 
  • Gilla
Braddan
  • Laddar…
Det är nog datorfläktar. Såna här byggde min partner av kasserade datorer för 15 år sedan. Tyvärr är hans estetiska sinne inte lika bra som hans tekniska kreativitet, så just de han gjorde hade inte blivit någon försäljninggssuccé. :)
Däremot fungerade de i sommarstugan med otillräckliga element vintertid.

Om jag minns rätt var det viktigt att hitta tysta fläktar som kunde monteras stående och ha lång livslängd i lager och liknande. Minns också att fläktar då var rätt dyra, idag kostar de betydligt mindre.
 
  • Gilla
Emmsa1
  • Laddar…
harry73
Om man fläktar kall luft längs ett element kyls den när mer en när man inte har en fläkt. Det betyder att elementet ger mer energi till inomhusluften. Och det betyder att man kan sänka temperaturen i elementet för att få samma effekt.

Om man sänker temperaturen som en värmepump levererar med 1 grad, blir pumpen ca 3 % effektivare. Så om man kan sänka temperaturen i ett värmesystem med 10 grader blir en värmepump ca 30 % effektivare.

Fläkten förbrukar el, men den blir värme och finns där var man vill ha det (vid ett element under ett fönster), så om man behöver tillskottsenergi, kan man minska den motsvarande fläktens förbrukning.

Hur mycket man kan sänka temperaturen i värmesystemet vet jag inte och exakt hur mycket effektivare din värmepump blir om man sänker framledningstemperaturen vet jag inte heller, men teoretiskt kan man spara el med det här.
 
Jag tror på att det ger ungefär vad det står, att det ska vara 40% är nog lite högt men teoretiskt sett så borde det absolut fungera.
Jag kommer att göra någon liknande lösning då jag ska bygga in ett element i en låda och sedan smälla dit några fläktar för att få ut värmen.

Jag ska bygga in den i dotterns rum och bygga det så det ser ut lite som ett litet hus, med belysning och fönster. Dels för att elementet sitter illa till och är ett sådan gammal stort.

En stor lågvarvig datorfläkt som flyttar mycket luft är nog att föredra då de små som går på högre varv låter mer.

Jag tror absolut på att det gör nytta, om inte på förbrukningen iaf på cirkulationen av luft....
 
harry73
Nu har jag också läst exemplet på företagets hemsida, och det är ett speciellt fall eftersom hans värmepump lägger av helt när det blir för kallt och returtemperaturen i värmesystemet blir för högt. Och då kan jag förstå att han gör stora besparningar . Men om man tittar på hans sommarförbrukning ser man också en minskning där, och det kan inte vara på grund av fläktarna, eftersom värmesystemet då borde vara avstängd.
 
Effekten av fläktarna är ungefär samma som om man bytte till mycket större radiatorer. det blir helrt enkelt ett konvektorelement som kan ha sina fördelar. Några % kan man i bästa fall spara under rät förutsättningar t.ex. att man har värmepump och att radiatorsystemet inte redan är optimalt.
 
Lite halvt off-topic: är man ute efter tysta fläktar så kan jag rekommendera dessa. Har ett antal sådana i hemmet, inte under element iofs och flyttar väl inga mängder med luft, men jag har bl.a. fyra st. i serie och det är knappt ens hörbart.
 
Harry73:s teorier håller om man har en värmepump med flytande kondensering. Dvs att vattnet i värmepumpen aldrig är högre än tillförd radiatoprvärme.Har man fast kondensering så spelar det ingen roll.
 
Krilleman
Friskluftsintagen ger inte minskade driftskostnader, snarare tvärtom...

Elementfläkten cirkulerar befintlig tempererad luft..

Friskluftsintagen tar in uteluft som måste värmas från X till rumstemperatur, dessutom för att det ska fungera måste man ha frånluft...och har du inte återvinning på den faller din tanke..

Men visst det blir bättre luftkvalitet, men var det frågan här?
 
Vad bra att huset kommer dra mindre energi.

Om jag köper två fläktar kanske jag kan stänga av pannan?
Bluff såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.