Jag vet att Poolewood har Plano billigare så det sa jag till Plano Maskin i Umeå och fick samma pris :)
 
Känner igen exakt samma frågor från modellflyghobbyn. Lata handlare med låg service och generalagenter som inte tillför ett dyft (utom att se till att Sverige ligger 6mån efter i lansering av nyheter). Har själv importerat från Tyskland (med vissa gäststpel fr UK och US) i över tio år och känner ingen skuld - bara glädje över bättre utbud, billigare frakter och bättre kundtjänst - ringer man favvo-firman i Tyskland får man genast en intresserad och kunnig säljare att prata med.

Det är tex så att den svenska generalagenten för en stor tysk hobbydistributör ses som vilken butik som helst av den här tyska distributören - snacka om att skapa en onödig mellanhand. Jag blir inte lyckligare av att mina prylar passerar ett extra lager i Sverige på sin väg till mig.

Att handla lokalt har dessutom inte ens varit en fråga - ingen hobbyhandlare i Stockholmsområdet har haft de prylar jag velat ha. Att då beställa på postorder fr Sv eller De känns inte som någon viktig fråga.

Det roliga är att det även finns ett antal relativt nya handlare i Sverige som konkurrerar med kvalitet, kunskap och skäliga priser samt moderna affärsmetoder. Dessa handlar jag gärna hos, då det helt enkelt är värt pengarna.
 
Ellagård skrev:
Känner igen exakt samma frågor från modellflyghobbyn. Lata handlare med låg service och generalagenter som inte tillför ett dyft (utom att se till att Sverige ligger 6mån efter i lansering av nyheter). Har själv importerat från Tyskland (med vissa gäststpel fr UK och US) i över tio år och känner ingen skuld - bara glädje över bättre utbud, billigare frakter och bättre kundtjänst - ringer man favvo-firman i Tyskland får man genast en intresserad och kunnig säljare att prata med.
"ska du börja importera metanol och nitro också, eller varje gång du behöver en propp...?"

Känner igen diskussionen - nu är man heli-lös sedan husflytten för snart 4år sen, rycker lite i flygtarmen då och då. :)
 
Metanol tillhandahålls som tur är av både min klubb samt några av de få handlare jag faktiskt nyttjar. Flyger dock mest eldrivet sedan 10 år. Prop-exemplet är en annan bra fråga "importera varje gång man behöver en prop?" Svaret är ett tveklöst "ja", Såtillvida att ingen har haft det jag vill ha i Stockholmsområdet, samt svenska priser = tyska priser x2 eller x3, så ser jag helt enkelt till att alltid ha ett förråd hemma, varav en utvald andel följer med i lådan ut till fältet.

Seså, köp dig en T-Rex och börja igen - det är fortfarande kul! (även om mina flygdrömmar också stått tillbaka för barn & husfix de senast två åren)
 
Jag har börjat köpa väldigt mycket prylar utomlands senaste året, speciellt elverktyg med tillbehör.

Jag köper väldigt mycket byggmaterial hos min lokala bygghandel så jag tror nog att dom klarar sig även om jag inte köper så mycket verktyg av dom.

Jag vill ju ha så bra maskiner som möjligt till ett rimligt pris, och man får ju ofta så mycket bättre maskiner utomlands.

T.ex så kikade jag på prislappen på en Dewalt 10,8v maskin i Karlstad under veckan, den kostade 2461:-
Jag köpte samma maskin från Tyskland för 1100:- med frakt.

Enda stället i Sverige som har bra priset ibland är Toolab, så dom brukar jag kolla hos först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.