Då är nåt tokfel, du ska ju ha ett övertrycksfritt system! Från pannan ska det vara öppet rakt ut via expansion!!
 
Hmm.. Jadu, du har ju sett hur jag dragit.. Var är felet?

Är det inte så att trycket lokalt är högre i pannan eftersom det dunkar i den? Och säkerhetsventilen hinner lösa ut före det utjämnas i systemet..
 
Har du min 28 hela vägen från pannan till det fria?

Kanske kan vara tryckstötar som öppnar ventilen, men jag har kokat min rejält och ventilen har aldrig öppnat trots rejäla smällar i rören.
 
35 in till tanken sen 28mm till expkärlet, och 28mm från expkärlet genom taket...

När jag eldade upp tanken till max för 2 veckor sedan så började pannan koka på riktigt en kort stund och då "kokade" det i expkärlet med, utan att säkerhetsventilen öppnade..

Tryckstötar är vad det är, för hela pannan nästan hoppar ibland... Frågan är dock varför tryckstötarna uppstår?
 
Måste få fråga en dum fråga i sammanhanget, men är flödesriktningen vänt åt rätt håll på laddpumpen? Vet inte om det överhuvudtaget går att elda med den fel men ibland kan man lyckas bomma på världens lättaste sak och sen tänker man inte på att felsöka självklarheter. Har man riktigt tur såna gånger så kan någon av ägarens barn peka ut det (utan att ägaren är närvarande) och man klarar sig med blotta förskräckelsen.

Hur långt från toppen på acktanken har Du anslutit inloppet från pannan?
När Du anslöt expansionen till tanken gjorde Du det med muffen slät på insidan toppen av acktanken eller med 30 - 40 mm instick?

Vart jag vill komma är att det är viktigt att vara rädd om vätskepelaren vid en hävertansluten expansion. Det lyckas man bra med om man har ett instick i toppen på acktanken där expansionen är ansluten.
På så sätt har man utrymme att samla på sig en avluftningskudde i toppen på tanken som man ska lufta ur med en separat avluftningskran, typ kulventil ansluten i absoluta tanktoppen.

Du har säkert rätt mycket färskt vatten som Du spolade i systemet för inte så många veckor sedan? Faktum är att vid ett system som inte avluftar sig automatiskt (som jag förstår att Ditt inte kan) så finns oanade mängder luft som tar tid att bli kvitt. I slutna system brukar dom montera automatavluftning som löser problemet utan att man får en hum om hur mycket luft som avgår. I öppna system med expansionen ovanför acktank och panna sker också avluftningen automatiskt utan att man fattar hur mycket luft som ska bort och hur lång tid det tar.

Så spontant utan att ha följ Dina våndor så väl är jag nästan säker på att problemet ligger här ikring. Sen finns förstås en väldigt liten risk att något blivit fel inne i pannan vid tillverkning/montering men det är en högoddsare.

Har Du inte gjort det så måste Du säkerställa vätskepelaren mellan tank och exp innan tekniker på pannan tas hem. Men Du kanske redan bockat av dessa också?

Vänligen!
 
Så kan det kanske vara? Att pannan jobbar mot en instängd (trycksatt) "luftkudde" som finns i tanktoppen. Detta skulle ju kunna vara en förklaring till varför det uppför sig som det gör?
 
Redigerat:
Tror du är inne på rätt spår roke...? Va lika dant hos mig när vi höll på o mixtra med rördragningen,enda raka o avlufta acktank riktigt. Temoventiler.se kunde gott stryka sin skiss/ritning på "alternativ koppling" på sin hemsida..
 
Ser av bildene på rørdragningen at tillrøret fra panna til tanken kommer ut bak på pannan. Dette røret kommer vel ut på toppen av pannan selv om det ikke ser slik ut av bildene? Jeg tenker på om det fins luft som sitter fast i pannan, lokal koking ved lav temperatur og slag i pannan burde vel nesten tyde på luft her?
 
ichgary skrev:
Nu ser det ut såhär

[bild]

Jag vet inte vad det var när pannan började koka, givaren sitter i pannutloppet i toppen, troligtvis varmare runt dom värmeöverförande ytorna. Men det fortsatte att koka fast panntempen var nere i 73 grader, sen fyllde jag på mer vatten i systemet å dom kom det en väldans massa luft ur kärlet...

Följdfråga har jag mitt exprör för högt?
Nu är jag inte så bra på trycklösa system. Men om det nu ser ut så här, hur får man bort luften som samlas i röret mellan tanken och expkärlet?
 
Sätter en kulventil på röret o luftar manuellt resten av livet......alt flyttar upp kärlet över acktank..
 
Jag är verkligen tveksam till att det trycklösa systemet har nånting att göra med tryckstötar så kraftiga att en säkerhetsventil märkt 1,5 bar öppnar sig...
 
Jag provade att blåsa in luft genom säkerhetsventilen idag med munnen, och luften jag blåste in gick raka vägen ut i expkärlet, provade flera gånger. Borde väl betyda att avluftningen fungerar??

Jag har satt pannan så att den är lite högre i bakkant för att luften i pannan ska kunna ta sig ut, enda teori jag har nu är om det är övertändningen i vedutrymmet som gör att det blir för varmt i framkant på pannan???
 
Jag har nåt svagt minne av nån panna som småkokade om den inte stod helt i lod...
 
ichgary skrev:
Jag provade att blåsa in luft genom säkerhetsventilen idag med munnen, och luften jag blåste in gick raka vägen ut i expkärlet, provade flera gånger. Borde väl betyda att avluftningen fungerar??
Men är det inte just det som är problemet, Du verkar ha luft i ledningen mellan tank och expansion. Det går inte om hävertverkan ska sköta att hålla ackumulatortank och panna full.
Jag tror Du tangerar det omöjligas gräns om Du vill få självavluftning genom det där omvända u:et. Sen hade jag nog inte valt att ha så grov dimension mellan tanken och expansionen som Du har valt. Hävert brukar funka bra sen man får igång det. Har man lyckats rätt så kan man i princip ha en tunna på golvet bredvid acktanken.

Det är mina 2 cent..
 
  • SP32-20110303-184342.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, många kreativa förslag på vad som kan vara fel..

Kan någon svara på varför inte panntemperaturen ökar när det dunkar i pannan?

Jag tror inte att cirkulationen upphör, eftersom jag inte har problem med övertemperatur..

Och enligt monteringsinstuktionerna så skulle pannan monteras svagt lutad..

Har provat att justera luckorna lite för att iaf bli av med övertändningen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.