Nimajneb skrev:
Varför då??

varför skall man inte köpa det bästa och godaste köttet?
1. För att slippa transporterna
2. För att stödja svenska företag/svensk industri, skapar arbetstillfällen, ger mer pengar till svenska staten och i slutändan till oss själva.
3. För att det är bättre djurskyddslagar i Sverige jämfört med många andra längder.
4. Mindre risk för att köttet är smittat av dioxin eller andra konstiga kemikalier.
5. Köttet blir färskare om man först slipper transportera det 1000mil
6. Svenskt kött ÄR godast! (pga 4 och 5 kanske?)

Tycker inte att man behöver vara helt nöjd heller med att "bara" köpa Svenskt kött. Utan helst då så lokalproducerat som möjligt! Jag tycker tex att det är helknasigt för mig att köpa mjölk och mejeriprodukter från södra Sverige då det finns närmare (Norrmejerier)
 
En tanke. Borde man inte inom kommuner göra så man nästan uteslutande köper svenskt kött till skolor och äldreboenden.
 
Bezt skrev:
En tanke. Borde man inte inom kommuner göra så man nästan uteslutande köper svenskt kött till skolor och äldreboenden.
Dom får inte det. "Lagen om offentlig upphandling" eller nåt sånt.

Stod i tidningen om en skola i Arvidsjaur som ersatt nötfärsen mot lokalproducerad älgfärs och hade haft så i typ 10år. Fast nu får dom inte göra så längre.. Helt sjukt imo..

Skolor/kommuner osv borde kunna kräva att alla råvaror skall vara lokalproducerade eller iaf producerade i Sverige, i sina upphandlingar.. Men nej, då strider det mot nån EU-lag :x
 
Rrrrr skrev:
1. För att slippa transporterna
2. För att stödja svenska företag/svensk industri, skapar arbetstillfällen, ger mer pengar till svenska staten och i slutändan till oss själva.
3. För att det är bättre djurskyddslagar i Sverige jämfört med många andra längder.
4. Mindre risk för att köttet är smittat av dioxin eller andra konstiga kemikalier.
5. Köttet blir färskare om man först slipper transportera det 1000mil
6. Svenskt kött ÄR godast! (pga 4 och 5 kanske?)

Tycker inte att man behöver vara helt nöjd heller med att "bara" köpa Svenskt kött. Utan helst då så lokalproducerat som möjligt! Jag tycker tex att det är helknasigt för mig att köpa mjölk och mejeriprodukter från södra Sverige då det finns närmare (Norrmejerier)
1. Om du läser tråden så har Transporternas obetydelse avhandlats, vidare tror jag du blandar ihop svensk o närproducerat vilket är 2 helt skiljda saker.
2. Detta har avhandlats i tråden och vi vet alla att nu hur viktigt det är med gränsöverskridande handel.
3. Ja det är sant att vi har andra lagar inom djurhållningen än andra. Vad detta betyder för den enskilde grisen vet vi inte då ingen frågat.
4. Lite konstigt uttalande, skulle kunna hända i Sverige åxå.
5. Helt sant, men har åter igen med närområdet att göra och inte med landsgränser att göra. Definitionen på närområde kan ju ältas men om den är 10km eller 300km kan ju även vara beroende av vilken typ av vara det är. Är det 300km så är det ju hur tokigt som helst att prata "Sverige" om man pratar närområde och bor i syd Sverige.
6. Håller inte alls med, nyslaktat kött från närområdet har fördelar, men oj va mycket gott kött det finns runt om i världen.
 
Rrrrr skrev:
1.
6. Svenskt kött ÄR godast! (pga 4 och 5 kanske?)
Men problemet för min del är att det är så jädrans svårt att få tag i bra svenskt kött utanför Östermalmshallen, det må vara giftfritt och hyffsat välomhändertaget när det varit vid liv, men misshandlas ofta så när det väl tagits av daga. Pratar närmast om nötkött, Oftast är köttet väldigt magert, omörat (någon som hört talas om hängmörat?) och generellt av låg kvalitet. Att sen i princip inga butiker har riktig chark och köttet ligger packat i svettig plast gör inte saken bättre.

Saknar mångfalden i de brittiska köttdiskarna och farmers markets väldigt mycket i Sverige.
 
Rrrrr skrev:
Dom får inte det. "Lagen om offentlig upphandling" eller nåt sånt.

Stod i tidningen om en skola i Arvidsjaur som ersatt nötfärsen mot lokalproducerad älgfärs och hade haft så i typ 10år. Fast nu får dom inte göra så längre.. Helt sjukt imo..

Skolor/kommuner osv borde kunna kräva att alla råvaror skall vara lokalproducerade eller iaf producerade i Sverige, i sina upphandlingar.. Men nej, då strider det mot nån EU-lag :x
Varför skulle en skola inte få servera älgfärs?

Låg/Mellanstadie skolan hos oss försöker alltid få tag i närproducerat och det är oftast inga problem under skördesäsonger.
 
Rrrrr skrev:
Dom får inte det. "Lagen om offentlig upphandling" eller nåt sånt.

Stod i tidningen om en skola i Arvidsjaur som ersatt nötfärsen mot lokalproducerad älgfärs och hade haft så i typ 10år. Fast nu får dom inte göra så längre.. Helt sjukt imo..

Skolor/kommuner osv borde kunna kräva att alla råvaror skall vara lokalproducerade eller iaf producerade i Sverige, i sina upphandlingar.. Men nej, då strider det mot nån EU-lag :x
Vid offentlig upphandling kan man ställa exempelvis kvalitetskrav och miljökrav. Det går alltså att kräva att köttet ska hålla den kvalitet man önskar och att köttets produktion och transport inte föranleder stora utsläpp, men det går av goda skäl inte kräva en viss nationalitet på köttet.

Det vore förstås absurt om en Malmöskola av transportutsläppsskäl skulle kunna stoppa köp av kött från en gård utanför Köpenhamn, men tillåta kött från Dalarna. Det är inte gränsövergången som skapar utsläppen.

Kraven måste vara objektivt och mätbart utformade, och inte utformade för att medvetet gynna en viss producent. Detta gällde förresten redan före EU-inträdet.

Lagen om offentlig upphandling har sina problem, och det krävs stor kunskap för att skapa en upphandling som både innebär att man kan köpa in det man faktiskt är ute efter, och inte ger andra aktörer möjlighet att ifrågasätta de köp som genomförs.

En kommun som vill och har rätt kompetens kan dock se till att närproducerade varor köps in, utan att bryta mot lagen om offentlig upphandling.
 
Snailman
Jag brukar handla det som är bäst och billigast, därför har jag aldrig ägt någon svensk bil. Tänk om vi bara skulle köpa svenska bilar, då skulle väl bilarna bli ungefär som franska bilar (I frankrike ser man ju bara franska bilar, och det vet vi ju alla att det inte beror på att de är bäst:))

All kravodlad mat etc undviker jag som pesten, sånt ska inte behöva koste en spänn mer än icke kravodlat, vi gör oss själva en otjänst om vi gör vår produktion till en skyddad verkstad som inte kan/behöver konkurrera med omvärden.
 
alla ni som importerar från utlandet ,,vad jobbar ni med
 
renoverarn skrev:
alla ni som importerar från utlandet ,,vad jobbar ni med
Krävs det ett speciellt jobb för att köpa på webben?

Eller hur menar du frågan?

--- Mats ---
 
renoverarn skrev:
alla ni som importerar från utlandet ,,vad jobbar ni med
Jag jobbar i telebranschen och har absolut inte användning av de verktyg jag köper från utlandet i mitt jobb utan det är bara för att tillfredsställa mig själv och att jag behöver verktygen till renoveringen av huset och lite annat hobbysnickeri.
 
I vilken konkurrerans utsatt branch jobbar du i Snailman, för tar det längre tid eller dyrare råvaror brukar det bli dyrare, om man inte piskar arbetaren lite mer och hårdare.
 
Snailman
hörde electroluxchefen på radion för ett tag sen, han sa att kylskåpen måste göras nära markanden i europa, annars blir det för dyrt att tillverka...

Mitt senaste kylskåp (samsung) stod det att det var gjort i kina... (bättre och billigare än electrolux och jag slipper frosta av frysen kostade 4 lapp kyl och frys kombinerat)

Jag beundrar tyskarna, de gör bra grejor i sitt eget land, var nån vd som ville flytta ut nån fabrik sa han på bolagsstämman, han fick kicken samma dag...

Här i sverige flyttar vi ju ut verksamhet helt i onödan bara för att vd:n ska verka handlingskraftig, sen visar det sig att det blir billigare hemma så flyttar vi tillbaka allt igen, om det inte hunnit gå omkull under tiden.

Men jag tror inte på att betala extra pengar för att det görs i sverige bara om det motiveras av kvaliten, och saab vet vi ju att när motorerna pajade så fick bara de som gjort service hos saab reparation, volvo ha väl haft 8 olika kvalittetschefer på 8 år då alla misslyckats..
 
Redigerat:
renoverarn skrev:
alla ni som importerar från utlandet ,,vad jobbar ni med
Går för tillfället i skolan, om det nu spelar nån roll. Vad jobbar du själv med?
 
renoverarn skrev:
alla ni som importerar från utlandet ,,vad jobbar ni med
uhhh.... vad blir följdfrågan... skonummer... jag har iaf 45.;);)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.