Vad har ni i ytterväggarna egentligen? Jag funderar över vad jag ska sätta "näst ytterst" under panelen - asfaboard, utegips eller bara vindpapp. Har experterna några åsikter?
Risk finns att det dröjer ett tag innan panelen kommer upp pga självbygge...
 
Bob_the_builder
Jag var/är i precis samma situation. Jag ville ha något som tålde lite oväder och då föll valet naturligt på utegipsen. Den tål en hel del (del av höst+vinter och vår). Panelen är inte på ännu...
 
Pris på utegips jämfört med papp?
 
Bob_the_builder
Utegips kostar ca 25-30 kr/m2, vindpapp "en spottstyver", men jag tycker att det är att jämföra äpplen och päron. Den enda likheten mellan materialen är förmågan att stoppa blåsten.
 
Jag kör med Windy för 9,19/kvm.
 
Jag använde utegipsen. Mest för att jag inte var säker på när fasaden skulle monteras på vissa ytor, då kändes det bra att ha ett ytskickt som står emot väder och vind i flera månader.
 
Hmm, det verkar vara bra med någon slags skivmatrial enligt konsensus således...
För att byta ämne, hur har ni som byggt med gips/board lagt reglarna? Korslagda verkar ju smart för att slippa köldbryggor (145 mm vertikalt med isolering, utanför det ca 45 mm horisontelt med isolering , sedan ca 45 vertikalt igen med luftspalt som man sedan spikar panelen i.) Men med denna konstruktion får man ju horisontella reglar att fästa skivorna i. Problem?
 
Jag har sett att vissa rekommenderar en luftspalt på 10 mm, och det är ju inte mycket att spika i. Så väljer du en kraftigare dimension så verkar det vara ok.
 
  • Gilla
Bubuzz
  • Laddar…
Du Jureit, som rekommenderar asfaboard, hur tätar du skarvarna?
Är själv inne på att använda asfaboard.
 
Bob_the_builder
hasse_f skrev:
Men med denna konstruktion får man ju horisontella reglar att fästa skivorna i. Problem?
Jag har exakt den konstruktion som du beskriver (t.o.m. samma virkesdimensioner). Jag har så kallade H-lister mellan gipsskivornas långkanter. Det är alltså en H-formad plastlist där skivorna passas in. Inte helt okomplicerat att få dem på plats, åtminstone inte för mig som var ovan. Vi behövde vara minst två som vickade på skivorna, tryckte på listen och knackade lite här och där. På gavelspetsarna har vi på vissa håll fått sätta H-list på BÅDE vertikala och horisontella skarvar, och DET, är jag övertygad om, är något man annars bara sysslar med i helvetet.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Bob_the_builder skrev:
På gavelspetsarna har vi på vissa håll fått sätta H-list på BÅDE vertikala och horisontella skarvar, och DET, är jag övertygad om, är något man annars bara sysslar med i helvetet.
:surprised: ;D ;D
 


Jag pratade men någon (på danogips tror jag) om detta med täta skarvar mellan skivorna. Förvisso vertikala skarvar men dock.

I praktiken har detta ingen betydelse när det gäller isoleringsförmågan, men för att uppnå någon norm för nånting måste H-listerna sitta där. Mao kan man med gott samvete strunta i detta.
 
Det har väl lite med väggen totala konstruktion att göra också.

En skiva ger ju viss stabilitet, även om speciellt asfa men heller inte gips är sådär väldigt starkt.

Funktionen vindspärr är väl förmodligen likvärdigt, kankse med en liten fördel för pappen då den inte har lika mycket skarvar.

Asfaboarden ger förmodligen ett litet tillskott till isoleringen, även om det nog är utan betydelse.

Om man panelar direkt så är troligen pappen att föredra då den är lättarbetad och billig.

I annat fall ska man nog gå på asfa eller gips. Vad jag har sett kör många självbyggare med asfa medan husleverantörer uteslutande (?) verkar använda gips. Vet ej varför, kan det ha att göra med just stabiliteten?

Hasse, jag kanske har missat nåt här, men var i din konstruktion ligger diffspärren? Det vanliga är att man lägger en horisontell 45 innanför den stående huvudregeln och diffspärren däremellan. Då har du installationsutrymme innanför diffspärren och slipper ta hål för eldosor o.s.v.

Det här med orientering av spikreglar för panel beror ju på hur panelen ska vara, stående eller liggande, men jag föreslår att vända på steken, inifrån räknat:


gips+OSB /plyfa eller råspont
liggande 45+isolering+ installationer
diffspärr
stående 145 alt 175 regelverk
skivor gips alt asfa
ev 5 - 10 mm stående luftningslist spikat mot regelverket
liggande 28x70 spikregel (eller kraftigare)
panel

Om du vill ha liggande panel så kan du ju langa på kraftigare luftningslist som då också blir spikregel, som du var inne på.
 
Jag tror att hustillverkare använder utegipsen pga den kan sitta oskyddad på vägg i minst tre månader utan att ta skada.
 
Jo, jag hade väl tänkt YTTERLIGARE en 45:a innerst som du sa Frasse med plastfilmen innanför.
Jag vill helst inte ha korsande reglar innerst då det blir svårt att få plastfilmen lufttät då, jag tror det blir bättre om skarvarna kläms mellan två paralella reglar. Annars vore kanske det en bra idé, jag kommer ha 3,20-3,70 i takhöjd i stora delar av huset och funderar därför på om man inte ska montera gipset liggande pga detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.