Är det någon som skulle vilja skriva en kort sammanfattning av:
*Relativ luftfuktighet
*Fuktkvot
*Ånghalt /Ångtryck

& någon som har diagram över dessa för olika material?
 
Om du anväder betong med högre cementhalt än standard så kommer betongen att förbruka fukten när den brinner och har du då plast under plattan så kommer ingen ny dit. Eftersom den legat ett år så är det enkelt att kolla detta med en mätare. Är den torr så är det ju ingen fara.
 
hakaner det jag menade utan att krångla till det för dom som inte läst byggfysik är att betongen är fuktigare än trät därför vandrar fukten uppåt in i golvet. Mättnadsånghalt +20*C 17.28g/m3. Betong RF 80% +20*C Ånghalt 0.80x17.28=13,8 g/m3 Trä RF 15% +20*C Ånghalt 0.15x17.28=2,6g/m3.
Det är ånghalten som jämnar ut sig mellan material,
inte själva fuktkvoten, alltså måste man ha en översättningstabell när

man går ifrån ett material till ett annat.

Vilket håll går fukten? Glöm inte plasten på betongen!!!! Du vill väl inte bygga ett hus med fuktproblem som man gjorde på 70-80 talet.
 
Fast på 70-80-talet fans det ingen fuktspärr under betongen som "ofta" låg på sand eller annan fyllnadsmassa. Därför blev betongen fuktig och det steg upp i trägolv eller annan ytbeläggning. Har man en spärr under betongen och den har torkat ur så kan det knappast vara ett problem att lägga ett trägolv på betongen.
 
Här är en rapport från Lunds tekniska högskola där man testat trägolv på betongplatta med golvvärme och olika fukthalt i plattan.

http://www.golvbranschen.se/media/1563/fuktmatning-i-betong-med-golvvarme-limmade-tragolv-2007.pdf

Det är mycket att läsa men som jag tolkar det så ser man inga problem att lägga trägolv direkt på moderna normalt uttorkade isolerade grundplattor utan plastfolie.
De har även beräkningsmässigt testat att lägga trägolv på betongyta med 98%RF och konstaterar att det fungerar men kan ge mögel på trägolvets undersida under den första tiden, ytan bör vara så torr att trägolvets undersida inte utsätts för högre RF än 75%.
Betongen behöver inte vara torr på mätdjupet. Det räcker med att det är yttorrt innan trägolvet appliceras om det finns golvvärme. Resten torkar ut av sig självt efter att golvet lagts.

De konstaterar också att om man lägger plastfolie under trägolvet blir träet FÖR torrt på undersidan pga golvvärmen och värmeövergångsmotståndet.

/Ingenjören
 
Emil P du gör som du vill med plasten. Jag lägger ner min åsikt i denna diskusion då motståndet för en billig plastfolie kontra fuktskador verkar oövervinnlig. Ha bara i åtanke vad ditt försäkringsbolag kommer att säga då du frångått AMA.
 
B
ingenjören
dom får testa hur dom vill men hur dom gör kommer dom ej få något som liknar normala förhållanden.

frångått ama( anmäla matriall- och arbetsbeskrivningar)? det är en bok med beskrivningar. Man ska kolla vad som rekommenderas till just det golv man ska lägga dit.
boken är bra när man räknar på jobb. men inte så praktisk. då måste kolla i andra böcker för att ha kolla på mer regler och bestämmelser.
 
Problemen som uppstår beror oftast på att man inte väntar tillräckligt länge innan man lägger på ytbeläggningar på betong. För att vara riktigt säker mot fuktproblem så bör man vänta minst 6 månader och det är det inte många som gör. Man skall också komma ihåg att många problem uppstår när betongen krymper då den torkar/brinner. Därför finns risk att klinker/fix släpper från ytan och plattor lossnar. Om man inte tillför fukt till betongen så behöver man inte vara orolig för fuktproblem om man har diffusionsplast under plattan.
 
frågan är minst sagt fylld av akademiska parametrar. (och jag har faktiskt läst
byggnadsfysik)
Jag har själv bekymmer med att bringa ljus över frågan och därav frågeställningen.

Ingenjören:
Tack för länken! ska läsa den i sin helhet någon rast.



Matti_75:
Ditt/dina inlägg ser jag som mycket viktiga, kanske viktigast i den här diskussionen då du med dina inlägg skapar debatt och det är precis vad jag vill. frågan är egentligen inte kostnaden utan principen med plasten som jag anser inte är klarlagd med ovan nämnda konstrution.
Sluta för gudarna inte argumentera, vi kommer längre i frågan om alla får säga sitt!
 
...
 
Redigerat:
Bra slutplädering av Emil P! Allas inlägg & synpunkter är värdefulla i en debatt.
 
Mikael_L
hakaner skrev:
Är det någon som skulle vilja skriva en kort sammanfattning av:
*Relativ luftfuktighet
*Fuktkvot
*Ånghalt /Ångtryck

& någon som har diagram över dessa för olika material?
Jag kan/hinner/orkar inte ta speciellt mycket just nu.

Men trä med en fuktkvot på ca 15% är i fuktmässigt jämvikt med luft eller betong rH 75%.
(Om dom har samma temperatur då ...)

Fuktkvot < 15% i trä samt rH < 75% i alla material är en säker gräns för att slippa mögel och svamp. (förutom äkta hussvamp, usch)

Det finns lite att läsa här, i en relativt enkel och förenklad form:
http://www.lfs-web.se/fukt.htm
 
Redigerat:
hakaner skrev:
bra slutplädering av emil p! allas inlägg & synpunkter är värdefulla i en debatt.
amen!
 
Vi lade precis in ett laminat ovanpå betong med golvvärme, som i sin tur ligger på frigolit och plast, därunder är plattan. Betongen som golvvärmen ligger i är åratal gammal, så jag är övertygad om att jag inte hade behövt längga plast mellan värmegolvet och laminatet...

MEN jag valde att lägga plast i alla fall! För vad jag förstår så säger byggnormerna att organiskt material alltid skall ha åldersbeständig plast när man lägger det på betong. Jag ville följa reglerna för att ha ryggen fri vid händelse av framtida problem, plasten är som någon tidigare påpekat rätt billig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.