Har lite funderingar angående en vinterträdgård som vi fått insatt.

Första frågan är angående vad som förväntas ligga på mig som konsument att reagera på eventuella felaktigheter i leverantörens offert?

Skickade ut ritningar till leverantören över den blivande vinterträdgården. Fick offertsvar med pris och med uterummets alla delar och pris och det såg vettigt ut. Efter lite samtal kom vi överens om att de skulle mäta upp allt på plats för att få korrekta mått. Sagt och gjort, de kommer och mäter på plats och beställer material. Efter några veckor ringer han igen och säger att han nog mätt fel och vill komma och mäta igen och kommer tillbaka och mäter igen. Han upptäcker då att han räknat fel i offerten och mätt fel första gången, skjutdörrarna kommer inte räcka upp till taket utan det kommer saknas en halvmeter mellan dessa och taket så det behövs fler fasta partier ovan skjutdörrarna. För detta vill de ha ca 9 000 kr till utöver det offererade eftersom de framgår från deras offert att dörrarna är 2500 och att jag borde ha kontrollerat att det inte stämde. Jag själv hävdar att underlaget som de offererat utifrån är korrekt (enligt ritning skulle höjden vara 3000, i verkligheten blev det 2989...) och jag har utgått ifrån att de offererat ett komplett vinterträdgård utifrån handlingarna och inte ett uterum med en halvmeters glipa...

Någon som har en susning om vad som gäller?

Andra frågan är montering av detta uterum. Efterfrågade även pris för montering och fick följande svar:

"När det kom till frågan för montage kostnaden så tror jag att med hjälp på
plats så tar det ca 3 arbetsdagar för 2 man att få upp vinterträdgården.

I pengar blir det ca 23 700:- inkl moms.
Skall dom montera allt får du dubbla den summan. Ta det som ett ca pris."

Med "allt" menas även montage av fönster/andra partier i resten av huset men vi valde annan fönsterleverantör. På plats har det funnits 4 snickare samt 3 plåtslagare till hands för montörerna.

Nu när uterummet nästan är på plats så ringde de och ville fakturera 49 000 + moms för de jobb de hade lagt så här långt samt hyra av kranbil. Jag hävdade att jag hade offert på det hela som inte direkt var på 49 000 + moms. Han skulle då kolla och återkomma.

Är det jag har fått en giltig offert? Visst, det är ett ca pris men det känns som om 49 000 exkl moms inte är ca 23 700 inkl moms...

Hoppas jag inte var allt för rörig i min förklaring.
 
Han har lämnat ett cirkapris. Det får överskridas med 15%.
 
andersmc skrev:
Han har lämnat ett cirkapris. Det får överskridas med 15%.
Okej, har ju hört om dessa 15% men när jag letade på Konsumentverkets hemsida så hittade jag inget som styrkte detta men jag kan ju ha letat på fel ställe.
 
Verkar lite struligt :(

En fundering, har du fått en skriftlig offert där arbeskostnaden är beräknad till 23700 Kr eller har du resonerat med säljaren och kommit fram till att det kan kosta mellan 23700 och det dubbla baserat på egen insats?

En fundering till, hur länge har de haft folk hos dig och hur många var de? Känns som att det borde vara ganska klart case om de är i pricip klar och endast har varit två man där i tre dagar, då borde det vara svårt att hävda dubbel kostnad för montering (plus att krabilen inte är nämnd fast det är inte ditt problem tycker jag eftersom de inte tagit upp den kostnaden). Eller har de varit mer folk och att de hållit på längre än tre dagar?


/Mattias
 
Jag har det i mail, det är det kursiverade i första inlägget som är det som han skrev. Det dubbla gällde alltså om vi hade valt att få fönster monterade oxå.

De var fler och fler timmar.
 
Om vi börjar med offerten på material. Om leverantören har specat det material han offererar, men inte har lagt med dina ritningar i offereten eller referarat till dem, så tror jag att det är du som beställare som skall se att han inte offererat i enl. med dina ritningar.

Priset på arbete låter inte som en fastprisoffert, mer som ett kostnadsförslag för löpande räkning. Och som sagts så får det överskridas med 15%. Kostnaden för kranen känns mer tveksamt. Å ena sidan har han föreslagit arbetstid, då tillkommer nog kostnader för ex. byggnadsställningar, kran och andra maskiner som ligger utanför normala handverktyg.

Å andra sidan så stod det som jag fattade det en föreslagen kostnad för arbetet, då bör maskinkostnader ingå. Men kostnaden var väldigt tydligt kopplad till den arbetade tiden, jag är tveksam till vad som är rätt tolkning.
 
Mangan13 skrev:
Okej, har ju hört om dessa 15% men när jag letade på Konsumentverkets hemsida så hittade jag inget som styrkte detta men jag kan ju ha letat på fel ställe.
Konsumettjänstlagen §36.
 
Tycker också att det låter som ett uppskattat pris för löpande räkning, baserat på 2 man i 3 dagar, och inte en fastprisoffert. Det innebär alltså 4000 kr/mandag, så det går ju att räkna ut vad som är rimligt baserat på hur många som jobbade hur många dagar .

"På plats har det funnits 4 snickare samt 3 plåtslagare"
Jobbade alla de här med uterummet eller höll några på med det andra fönster/husarbetet?
 
#Hempularen
Jamen vad bra, ungefär det jag kände oxå. Känns ju som att man vid diskussion om vad vi ska betala släpper extra tillägget i material samt kostnaden för kranbilen men håller hårt på arbetskostnaden. Känns som en rimlig lösning.

#andersmc
Kanon! Tackar!

#kindvall
4 snickare och 3 plåtslagare fanns alltså tillgängliga för handräckning för de gubbar som monterade uterummet. Så de kan inte skylla på att det saknads folk att hjälpa dom vid behov.
 
OK, då fattar jag bättre. Det lät som om de 4+3 killarna var de som monterade uterummet.

49000 var alltså:
material 9000
kranbilshyra ?
arbetskostnad ?

Stämde det att det tog 3 dagar för 2 man?
 
kindvall skrev:
OK, då fattar jag bättre. Det lät som om de 4+3 killarna var de som monterade uterummet.

49000 var alltså:
material 9000
kranbilshyra ?
arbetskostnad ?

Stämde det att det tog 3 dagar för 2 man?
Nej det var 49.000+moms i enbart arbetskostnad + hyra för kranbil (Ca 20 000...)

Så ca 81.000 inkl moms istället för 23 700 inkl moms.

Nej, det tog längre tid, exakt lång tid det verkligen tog vet jag inte.
 
Det är iofs en helt ofattbart lång tid för att montera ett uterum.

Jag funderar på den där kranbilen. Har aldrig sett någon använda kranbil för att montera ett uterum, när du skrev det så antog jag att de rationaliserat och typ. lyft upp hela takdelen på en gång, dvs kranbil i någon timme. Den hyran låter mer som att de haft kranbilen där i minst en dag.

Var det möjligen härdglas som skulle lyftas på plats?
 
Det är ju ett lite speciellt uterum iofs men alla förutsättningar var kända för honom när han lämnade priset.

Japp, det var till glastaket de använde kranbilen men hur länge den var där vet jag inte.
 
hempularen skrev:
Det är iofs en helt ofattbart lång tid för att montera ett uterum.

Jag funderar på den där kranbilen. Har aldrig sett någon använda kranbil för att montera ett uterum, när du skrev det så antog jag att de rationaliserat och typ. lyft upp hela takdelen på en gång, dvs kranbil i någon timme. Den hyran låter mer som att de haft kranbilen där i minst en dag.

Var det möjligen härdglas som skulle lyftas på plats?
då har du inte monterat många uterum. är det en vinterträdgård som man har kranbil till glas och konstruktioner så tar det definitivt längre tid än tre dagar. normalstot standar uterum tar 4 dagar för 2 man ca....
 
då har du inte monterat många uterum. är det en vinterträdgård som man har kranbil till glas och konstruktioner så tar det definitivt längre tid än tre dagar. normalstot standar uterum tar 4 dagar för 2 man ca....
Samtidigt ger ju det 4x8x2*450 =28.800 dvs ungefär det jag kan tänka mig att betal, dvs 23.700*1.15 = 27.255

Nu är vi uppe i 61.250 plus hyra för kranbil och det är inte ens färdigt än.

Men egentligen är ju inte frågan vad som är rimlig tid att montera det på, frågan är ju att jag inte vill betala mer än 15% över det pris jag fick när jag beställde. Sedan kan de få hålla på i två veckor om de så vill.... =)

Men visst, man kan ju tycka att jag borde betala för den tid det tar att montera det men hade jag fått pris på 100.000 för montering istället för 23.700 samt att själva uterummet skulle bli 10.000 dyrare så hade jag ju inte beställt det från första början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.