enligt mig finns bara ett svar!

Festool TS 55
snabb och exakt, oändligt utbyggbar, går att montera som bordssåg.

dyr men är det för livet så är det inget att fundera på!

Lycka till med köpet.
 
Har en Best Tools CS160CW som funkar fint för grovkapning. Har klyvkniv, hyffsat klingskydd och motorn är tillräckligt stark för det mesta. Kabeln var alldeles för kort och plastig så den bytte jag mot en gummikabel (väldigt enkelt) och sedan vart jag nöjd med maskinen.
Det är denna:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=811
 
P
jag skulle köpt nån av hitachis maskiner eller mafell... en sänksåg ser jag personligen inget av om man bara ska ha en enda såg.. största anledningen är att man är låst vid vissa saker.. tex klyva nåt smalt snabbt eller snabb kapa, en kombinerad sänksåg/cirkelsåg såsom metabos.. eller om nu mafells är så, vore oslagbart
 
Mafells såg är sådan. Det finns ett paket med 1600 mm skena och ett förträffligt sidoanslag. Vilken modell av Metabo tänker du på?
 
P
Vad jag kan se så har även Metabon skena i paketet och ett förträffligt sidoanslag. Den verkar vara trevlig. Ungefärlig uppskattning av priset?
 
skalman1 skrev:
[länk]
Som en begagnad TS55 med skena alltså.
 
Som jag har sagt tidigare; man halar inte fram en sänksåg när man skall kapa reglar och liknande grovarbeten. Visst går det, men en TS55 har inte på ett bygge att göra. OP ville ha en allroundsåg för allt, och där passar inte en TS55 med skena in. Och ja, -jag har använt en TS55 under ett stombygge. Det går naturligtvis, men den är otymplig och opraktisk.
 
Menade bara att det var ganska mycket pengar för en handcirkel. Brukar gå att hitta Hitachi ny för ca hälften, och den tycker jag är tillräckligt bra. Men Metabon är ju bra om man nu absolut vill ha skena till sin handcirkel istället för att köpa en sänksåg.
 
Dessutom verkar det vara svårt att få tag i den (Metabon) i paket med skena. Personligen tycker jag inte att man klarar sig med en cirkelsåg. Jag har fem och har siktet inställt på en sjätte till sommaren.
 
mattiasp skrev:
Dessutom verkar det vara svårt att få tag i den (Metabon) i paket med skena. Personligen tycker jag inte att man klarar sig med en cirkelsåg. Jag har fem och har siktet inställt på en sjätte till sommaren.
Har du olika stora sågar med olika typer av klingor eller varför så många sågar?
 
Cirkelsåg, Mafell, Sänksåg, bordsåg, kap/ger = 5 cirkelsågar, saknar metall metallkap

??
 
Nimajneb skrev:
Cirkelsåg, Mafell, Sänksåg, bordsåg, kap/ger = 5 cirkelsågar, saknar metall metallkap

??
Jaha om man räknar så så har ju jag också 5. :)
Stor cirkel, mindre cirkel, stor kap/ger, mindre kap/ger och bordssåg.
 
Pass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.