Hej

Har stött på ett litet problem.
Har Telias paket m TV / ADSL / Telefoni via telejacket.
Från början hade vi vanliga telefonjack i väggen o allt fungerade bra m splittern o allt.
Men så gjordes allt om då vi byggde om huset, o då passades det på att göra ett trådbundet nätverk i hela huset *stjärn-nät , lr vad d heter *

Så nu har jag ingen "första Tele-jack" längre, utan inkommande Tele som går in i Mediacentralen...Uttag RJ45.
Och från inkommande Tele så patchar jag till en tele-splitter, från vart det går en kabel, RJ45--RJ11, till Thomson Gatewayen.

Och sen från Gatewayen patchas d vidare till rummen.( RJ45 )

Så jag kör UTAN splitter nu då jag inte vet hur/vad jag ska ha....Och de säger ju sig självt att d inte funkar.
SÅ fort nån använder telefonen, som börjar brusa, och så segar sig internet o TVbilden fryser till...

Hur löser jag detta? Har provat m en gammal D-Link ADSL -splitter jag hade ,men fick det inte att bli bättre...

Mycket tacksam för feedback....

Mvh
 
*kickar upp tråden*


/Trådskaparen
 
ja prova oxo en gång med en gammal dlink adsl splitter till mitt telia modem och märkte att det konstigt nog inte fungera.

men klart att du ska ha en adsl splitter i centralen, har du inte den du haft förut?

ok en telekabel är ju 4 trådar in varav två används, de två ska in i splittern o vidare till telefonen, ut från splittern är ju då telefon kabeln till modemet.

ja har en splitter i min central från cet group, kolla på www.cetgroup.se

direktlänk
http://www.cetgroup.se/products.asp?DepartmentID=1&PageID=&MarketID=0&ProductGroupID=4830

funkar fint för mig.

mvh daniel
 
Fattar inte 100% hur du gjort, men Thomsonboxen skall ju sitta på inkommande tele, och sen skall din nätverkshub och telebox sitta efter. Din mediacentral som du pratar om är det en NAS eller vad?
 
Eftersom det är analog telefoni så finns det ingen "telebox". Telefonin filtreras ut i splittern som sitter först i kedjan. Direkt på inkommande tele.

Mediacentral avser egentligen inget annat än den panel med RJ45-uttag som används för att bygla fastighetens alla uttag för önskad funktion (läs gärna http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-naetverksskola.html så klarnar det). Vanligt är att även inkommande teleledning också finns där i form av RJ45. Klassiskt teleuttag saknas då. Detta leder till problem för en del då vissa DSL-modem levereras med splitter i form av klassisk teleplugg.

Därför finns det produkter typ den som mats_o hänvisar till. Denna kopplas mellan inkommande teles RJ45-kontakt och modemet. Teleutgången på splittern kopplas till mediacentralen för vidare hantering av telefonuttagen.
 
Redigerat:
Jo det förstår jag, men eftersom även jag har telias triple-play så låter det som om det inte är helt rätt inkopplat.
Det låter just som om det är kopplat som du beskriver, men...

Eftersom telefonin i det paketet är IP-baserad så behöver den först gå igenom media gatewayn och vidare till en "IP till analog" omvandlare och sen ut till de analoga jacken.

Att med en splitter göra som en vanlig ADSL verkar lite tokigt även eftersom man då får betala dubbla abbonemang.
 
Vi har inte IP telefoni.......jag kanske var otydlig med det.......

Tack för alla tips.Ska köpa splittern som Mats rekommenderade......
 
Som sagt, titta på den i butik men detta skrivs över just en sådann splitter :)
 
Inköpt och imonterad.

Funkade perfekt...Nu finns inte en tillstymmelse till telefonbrus eller andra störningar på TV/Telefoni/ADSL

Än en gång,tack för all hjälp....

Mvh
 
Pratade precis med Tele2s support angående att vårt bredband försvinner titt som tätt. Han rekomenderade en "splitter med rj-45 för stjärnnät". Kan det vara en sådan som nämns i inlägget ovan?

Har i likhet med trådskaparen inga vanliga telefonjack i huset utan ett nätverk med tele och data uttag och en patchpanel i tvättstugan.

För att vara på säkra sidan...

Behöver väl oxå köpa en kabel rj45 till rj11 för att kunna koppla in splittern till patchpanelen?
http://www.kjell.com/?item=40914
 
Redigerat:
fubar, hur är allt kopplat hos dig idag? För att ADSL ska fungera korrekt måste du gå från den inkommande kabeln till ditt filter och därifrån vidare till ditt modem. Hur du sen kopplar beror lite på vad du har för utrustning. Det viktigaste är att inga telefoner kopplas paralellt med de inkommande ledningarna för då kommer det störa.
Många har även gjort felet att de går direkt från patchpanelen till modemet med en rj45-rj11 utan filter och då kan man få problem. Har du ett filter med den gamla hederliga telekontakten så kan den användas om du sätter ett uttag för sådant och ser till att den inkommande signalen går till de två undre anslutningarna.
När det gäller kopplingen för telefonin beror även det lite på hur det ser ut i ditt fall. Många adsl-modem idag bryter den analoga linjen direkt vid modemet och skickar ut signalen för IP-telefoning på de två övre anslutningarna (yttre i en rj11) och det är då dessa som ska vidare till dina telefoner.

Kan du få upp någon bild på vad du har idag och hur det är kopplat så ska vi nog reda ut vad du behöver.

Observera att det är inte säkert att du har fel hos dig. De flesta operatörer brukar rekomendera att kunden byter allt tänkbart hos sig innan de skickar ut en tekniker för att felsöka nätet fram till huset.
(Själv fick jag byta allt här flera ggr om, till slut så sa jag till telias kundtjänst att det var deras tur att testa att byta så de kunde ju försöka byta telestation så jag fick se om det hjälpte. Teknikern var här och felsökte dagen efter och mycket riktigt var det båliga kablar längs vägen)
 
Hur allt är kopplat i början är lite svårt, försöker läsa mig till det...
Det verkar vara två ingående telekablar (varav bara en används) till skåpet. Här finns två rj45, märkta 1:a uttag (ett används).
Det finns 8 parallellkopplade (enl. det häfte som följde med när vi byggde huset) rj-45 runt om i huset. Hur de är kopplade i förhålland med "1:a uttaget" vet jag inte.

Resten är lättare...
I "1:a uttaget" satt en "brytplugg" vid leveransen. Nu sitter där en sladd med rj45 till telejack. I telejacket sitter splittern som följde med ADSL-modemet och efter den (så klart) modemet.
Därefter följer en switch som leder vidare till uttag runt om i huset (stjärnnät).

Så ser det ut. Det hela heter TCS (telesafe cabling system) Villa Lan, från elektroskandia, om det kan hjälpa.
 
Läste precis i "nätverksskolan" att man sätter plugg i seriella uttag, alltså bör "1:a" vara seriellt.
 
Bytt till splittern i inlägg 4. Internet fungerar bra, men telefonen fungerar ej. Susar lite svagt och ingen kopplingston.

Så, vad göra? Har den gamla splittern igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.