cust3000 skrev:
Hade min hantverkare gjort detta fel och han hade fixat till det både funktionellt och att det inte syns hade jag bara ryckt på axlarna. Alla kan göra fel, och rättar man till det efter sig så ser jag det som ett ickeproblem.
Men det är ju jag det...
Exakt!
 
timmelstad skrev:
Det är KonsumentTJÄNSTlagen som gäller i sådana här fall. Inte KonsumentKÖPlagen. Du har köpt en tjänst, inte en vara.

Här står vad som gäller enligt lagen:
[länk]

Stycket om reklamation får väl anses vara tillämpbart i detta fall (notera särskilt de två punkterna markerade av mig i fetstil) :

Reklamation

Om du anser att tjänsten är felaktig måste du reklamera den. Det gör du genom att meddela säljaren när han eller hon har upptäckt felet. Du måste klaga på felet inom rimlig tid. Om du gör det inom två månader, räknas det alltid som ”rimligt”. Däremot kan du inte reklamera fel som upptäckts senare än tre år efter det att uppdraget avslutades. Avser tjänsten arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker kan du reklamera fel som upptäcks inom tio år efter att uppdraget slutfördes.


Är tjänsten felaktig kan du
  • hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav
  • kräva att felet rättas till utan kostnad för dig, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för säljaren
  • göra avdrag på priset. Prisavdragets storlek ska motsvara vad det kostar för dig att få felet tillrättat
  • häva avtalet om syftet med tjänsten gått förlorat och säljaren borde ha insett detta, till exempel om tjänsten inte är färdig vid en avtalad tid och säljaren vet om att tiden är av stor betydelse.
Jag skulle tacka för kompensationen och gå vidare.
Tycker inte det är helt klart om det är Tjänst eller Köp, framgår ju inte vem som har köpt eller sålt torken.
Torken kan tolkas som produkt och den som monterar den som säljare.
Om VVS killen är anlitad för att montera torken som TS har köpt på annat håll så är det ju tjänstelagen.
Men om VVS killen säljer torken och samtidigt får uppdrag att montera den också tolkar jag det som att det är köpelagen som gäller.
Men det är min tolkning av den information som finns från TS och konsumentverket
 
frohike skrev:
Tycker inte det är helt klart om det är Tjänst eller Köp, framgår ju inte vem som har köpt eller sålt torken.
Torken kan tolkas som produkt och den som monterar den som säljare.
Om VVS killen är anlitad för att montera torken som TS har köpt på annat håll så är det ju tjänstelagen.
Men om VVS killen säljer torken och samtidigt får uppdrag att montera den också tolkar jag det som att det är köpelagen som gäller.
Men det är min tolkning av den information som finns från TS och konsumentverket
Ska vi ta och reda ut det här då?

Om man åkt och köpt torken i en butik, åkt hem med den och bett någon annan montera den, så är köpet i butiken något som faller under konsumentKÖPlagen.

Monteringen, om man köper den, är att betrakta som något som faller under konsumentTJÄNSTlagen i alla lägen. Oavsett om du köpt torken själv, eller om den som du bett montera den har införskaffat den inför monteringen.

Så i dina två exempel är det konsumentTJÄNSTlagen som gäller.

Det är dessutom en reklamation av tjänsteutförandet som har diskuterats hela tiden, det har aldrig varit något fel på själva handdukstorken vad jag kunnat läsa mig till.

Det är alltså KonsumentTJÄNSTlagen och inget annat.
 
frohike

Felborrningen skedde när det utfördes en tjänst. Således gäller KonsumentTJÄNSTlagen.
 
Redigerat:
Gisses timmelstad.. Tagga ner

Henri.. Jo, men anledning till att jag inte tycker det är solklart är vad konsumentverket skriver i sina förklarningar. Liksom vi är inga jurister och tycker man att det inte är solklart så är det så. Juridik är ett jäkla virrvarr med tolkningar och vridningar.

För att göra det lättare då för att det skall vara lätt att förstå. Skall man tolka det så att det är jag som kund som avgör om det är köp eller tjänst? Kommer säljaren hem till mig med varan direkt och monterar är det då att tolka som tjänst. Men om jag köper i affär och ber säljaren montera är det då köp?
 
Redigerat:
Mikael_L
micke_petersson skrev:
Men jag vill bara veta mina rättigheter som kund i sånt här läge. Jag godkänner deras kompensering, men vill ändå veta mina rättigheter i såna här fall. Om hålet syns eller inte hör inte hit. För jag ville bara veta om ngn visshet vad jag har för rättigheter
Jag tror du har fått svaret.
"kräva att felet rättas till utan kostnad för dig, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för säljaren"
Jag skulle tro det som firmans advokat skulle trycka hårdast på och förmodligen få med sig rätten.
Och så tycker även jag.
Jag ser det inte som rimligt att bygga ett helt nytt badrum för ett hål som inte ens syns.
Det skulle inte du själv heller göra om det var du som gjort hålet.

Skulle det varit synligt och missprydande bör nog byte av den kakelplattan anses som tillräcklig åtgärd.

Men givetvis ska både hålen för handdukstorken likväl som det misslyckade hålet tätas med silikon.
Och det ska firman göra.

I dina kläder skulle jag bara försäkra mig om att dom har tätat sina hål fackmannamässigt, bett om något liten form av intyg på detta, ett email borde kunna räcka (som du skriver ut och sparar tillsammans med övriga handlingar om badrummet), sen godtagit en smärre kompensation.
Det är ju inte hela världen, ett osynligt hål.
Det är nästan ingenting alls ...

Det kanske t.o.m är en firma du ska lägga upp på din minneslista som bra firma att anlita.
Dom har inte försökt dölja sitt misstag, inte slingra sig, t.o.m självmant erbjudit kompensation, om jag fattat dig rätt.
Sådana saker placerar ju hantverkaren och firman på rätt sida på skitskalan. :)
 
Redigerat:
frohike skrev:
Gisses timmelstad.. Tagga ner

Henri.. Jo, men anledning till att jag inte tycker det är solklart är vad konsumentverket skriver i sina förklarningar. Liksom vi är inga jurister och tycker man att det inte är solklart så är det så. Juridik är ett jäkla virrvarr med tolkningar och vridningar.

För att göra det lättare då för att det skall vara lätt att förstå. Skall man tolka det så att det är jag som kund som avgör om det är köp eller tjänst? Kommer säljaren hem till mig med varan direkt och monterar är det då att tolka som tjänst. Men om jag köper i affär och ber säljaren montera är det då köp?
Men.. det är ingen tolkningsfråga.

Om du ber någon att montera något är det köp av tjänst. Punkt slut. Tjänsten kan även innefatta leverans av varan. Det är fortfarande en tjänst du köpt. Antingen ett separat köp av en produkt och en tjänst.
Köp i butiken, be någon montera,då köper du en vara och en tjänst. 1 konsumentköplagen, 2 konsumenttjänstlagen.
Oavsett VAR fysiskt du köpt tjänsten så är det ändå en tjänst.

För att förenkla det hela, så är det nästan uteslutande konsumentKÖPlagen vid köp i butik. Knackar någon på hemma hos dig är det särskilda regler. Postorder och internet regleras också av andra regler. Är det någon som ska göra ett jobb och tar med sig material/produkter för detta så är det fortfarande en tjänst du köpt, som inkluderar material.
 
timmelstad skrev:
Men.. det är ingen tolkningsfråga.

Om du ber någon att montera något är det köp av tjänst. Punkt slut. Tjänsten kan även innefatta leverans av varan. Det är fortfarande en tjänst du köpt. Antingen ett separat köp av en produkt och en tjänst.
Köp i butiken, be någon montera,då köper du en vara och en tjänst. 1 konsumentköplagen, 2 konsumenttjänstlagen.
Oavsett VAR fysiskt du köpt tjänsten så är det ändå en tjänst.

För att förenkla det hela, så är det nästan uteslutande konsumentKÖPlagen vid köp i butik. Knackar någon på hemma hos dig är det särskilda regler. Postorder och internet regleras också av andra regler. Är det någon som ska göra ett jobb och tar med sig material/produkter för detta så är det fortfarande en tjänst du köpt, som inkluderar material.
Det som fick mig att bli osäker är hur man skall tolka förljade från konsumentverket

Under förklaring av köplagen.
Varan är dessutom felaktig om:
  • säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
  • den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
  • säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
  • den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
Därav min tveksamhet. Vad och hur skall det tolkas. Vad är att tolka som en felaktig installation? Att det sitter snett, Fel monteringshål osv?
 
frohike skrev:
Vad är att tolka som en felaktig installation? Att det sitter snett, Fel monteringshål osv?

Om det inte är installerat i enlighet med produktens installationsanvisningar, alternativt ej fackmannamässigt gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.