Har aldrig varit med om lokal kokning vid så låg panntemp. Röret ut (övre) från pannan bör ju hålla samma temp som pannans termometer, kolla det.

Om du har en liten läcka nånstans så kommer det att läcka in luft istället för att vatten sugs upp från expansion när tanken kallnar. Kan vara svårt att hitta eftersom det inte läcker ut vatten. Om det sker så har du luft i tanktoppen när du börjar elda nästa gång...

Hur högt sitter expansion i förhållande till tanken?
 
Tanktoppen är i nivå med mitten på exp, och det är ca 35cm från toppen på tanken till skvallerröret..

Hmm.. läcka, jadu det är nog svårt att hitta..
 
Stryk på CRC olja alternativt fett på skarver o kopplingar om det läcker , vatten dunstar bort olja kan sugas in
vid ev läckage -
"hittas" senare på ytan i expansionen
Pumpen som drar luft ?
 
ichgary skrev:
Tanktoppen är i nivå med mitten på exp, och det är ca 35cm från toppen på tanken till skvallerröret..
Då har du ju nivån högre än tanktoppen för det mesta i alla fall.

Var pumpen styrd av pannan? I så fall kan du koppla den direkt på full fart och utesluta något sånt i alla fall...
 
Hittade faktiskt en läcka, en klämringskoppling med en vattendroppe på, när jag tänker efter har det nog varit fuktigt under den också.. Har skruvat åt den lite till nu och hoppas att den är tät..

Hade ju varit komiskt om det är felet ;)
 
igår fick jag elda upp till 90 igen utan att pannan protesterade..
Får se hur nästa eldning funkar, blir nog imorgon tror jag..

-15 så håller tanken 2 dygn :) Det gillas, då utan varmvattenuttag dock, så kanske 1,5 dygn när värmeslingan är igång..
 
Redigerat:
Kan du inte ladda till 100c,slår fläkt/panna ifrån? Brukar va lättare ta kål på vattnet om maxar lite:)
 
Det är en nackdel med min panna, den är elektroniskt begränsad till 90 grader, förstår inte varför men det är maxtemp som pannan kan reglera till, sen stannar pannan när panntemp=bottentemp i tank -2, då tycker den att tanken är fulladdad :(

Ska ringa någon dag och höra om det går att ändra på, men troligtvis inte..
 
Troligen är tempgivarna motstånd av typen NTC eller PTC, i så fall är det bara att parallell- eller seriekoppla ett motstånd av lämpligt värde så förskjuts tempen. Lämpligt borde vara att pannan tror det är och visar 90 grader när det är 100 grader.
 
Eldar nu, och efter 2h eldning så började det dunka i panna igen.. panntemp 82 och har 2 tempmätare på utgående rör, båda visade 80 grader.. Alltså inte speciellt varmt, in i pannan har jag 60grader...

Ytterst störande.

KOm å tänka på att i början när jag eldade, när systemet var nyfyllt så hade jag ju problem med att tempen steg i pannan, pga för mycket luft genom cirkulationspumpen..
Men nu skenar ju inte tempen alls, utan håller sig stabilt fast det dunkar i pannan ändå???

Har även noterat en till sak, vedutrymmet verkar övertända tror jag för nästan varje gång jag har tittat efter ung 1.5-2h så är all ved förkolnad och det brinner uppe på, vet inte om det ska vara så eller inte? Kanske har att göra med att jag bara har finklyven ved som är max 45cm lång? Jag funderade på om det kan bli för varmt i vedutrymmet? Jag letat läckor i luckorna med rök men kan inte hitta någon =/
 
Redigerat:
Det betyder ju att du har cirkulation, annars skulle tempen stiga snabbt om du hade ånglås i laddkretsen. Hur länge dunkar det?
 
ichgary skrev:
Har även noterat en till sak, vedutrymmet verkar övertända tror jag för nästan varje gång jag har tittat efter ung 1.5-2h så är all ved förkolnad och det brinner uppe på, vet inte om det ska vara så eller inte? Kanske har att göra med att jag bara har finklyven ved som är max 45cm lång? Jag funderade på om det kan bli för varmt i vedutrymmet? Jag letat läckor i luckorna med rök men kan inte hitta någon =/
Va! Lambda panna som övertänder?? Är den kalibrerad o rätt inställd?:S
 
Det dunkar tills det brunnit ut, fast det är inte jämt som trycket blir så högt att säkerhetsventilen löser ut, men ändå så att hela pannan vibrerar ;).

Verkar som det är i främre delen av pannan som det dunkar..

Va! Lambda panna som övertänder?? Är den kalibrerad o rätt inställd?
Jadu, vet inte riktigt vad som gör det, men pannan reglerar då lambda så det ligger på 8% konstant.
Och eftersom primärluften kommer in 2cm ovanför botten på vedutrymmet så tycker jag det är konstigt att det övertänder, måste nästan vara en läcka någonstans men jag kan inte hitta någon...
 
Vad menar du???? Löser en säkerhetsventil ut????????????? Var sitter den?
 
Säkerhetsventilen på 1.5bar spottar i takt med dunket imellanåt.. Sitter 5cm ut från pannan..

När pannan kör på Full effekt, dvs rökgastemp på c:a 170grader så är det värst, så då sänker jag effekten på pannan och då lugnar ventilen ner sig, men pannan dunkar ändå, cirkpumpen går helatiden på maxfart..

Har bara vattenmantel i väggarna i pannan, toppen har ingen vattenmantel..

Har jag fått en kass panna? Skitgrejjer, får nog köpa en Vidarus istället!!

Skämt åsido, ska nog ringa till herr.Fröling imorrn och höra vad som kan vara felet..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.