Vi har ett helt nybyggt hus... valde att anlita en av de större vvs företagen att installera en handdukstork i badrummet...

Hantverkaren borrar ett hål fel...

efter många om o men får han upp torken riktigt... dock med ett hål extra nu...

vad har jag för rätt här? vad kan jag kräva av dom ? Deras chef ringde mig om detta idag och erbjöd mig 1½ timmas avdrag för detta...

jag skall återkoppla inom 2 dagar till honom...

men innan jag säger varken ja eller nej till detta så vill jag veta vad jag har för rättigheter... kan jag t.ex. kräva att dom gör om hela badrummet? Nu är det inte det jag är ute efter... vill bara veta vad jag har för rättigheter, vad som gäller enligt ngn lag för sånt här som skyddar konsumenten?

tacksam för svar snarast

mvh micke
 
Borra hål i tätskiktet? Låter inte bra. Man brukar använda lim.

Tänk på tätskikten som en ballong. Vad händer om man gör ett hål?
 
Så farligt är det inte med ett hål i tätskiktet.. Spec inte när det sitter vid en handdukstork.. Dessutom är det rätt gjort så skall man se till att hålet är fyllt med silicon.
Tror aldrig att jag har hört talas om limma handdukstork.
Kan väl även nämnas att blandare, stången för duschmunstycke är sådant som skruvas upp med hål genom tätskiktet. (blandare om du har rör utanpåliggande från ex tak

Syns hans misstag med borrhålet?
 
Jo men vad har jag för rättigheter som kund? Har jag ngn laglig rätt att kräva att dom t.ex måste göra om hela badrummet? O i så fall enligt vad/vilken lag?
 
huggan skrev:
Borra hål i tätskiktet? Låter inte bra. Man brukar använda lim.

Tänk på tätskikten som en ballong. Vad händer om man gör ett hål?
Det är lugnt om man "lagar" hålet med silicon. Precis samma som man ska göra i alla infästningar i ett badrum.


Till Micke!

Jag hade nog krävt att VVS firman skulle anlita någon med våtrumsbehörighet, till att byta den trasiga plattan och foga om.
Detta ska normalt sätt inte vara några problem vid ett nybyggt hus/badrum.

Lycka till!
 
Nä har svårt att se att skadan är såpass omfattande att det skulle generar möjlighet till få omgjort badrum.
Det var just därför jag frågade om skadan syns. Eftersom hål genom tätskikt är vanligt och det finns tekniker för att säkra mot fukt så kan du inte hävda en kosmetisk försämring har du inte mycket att hämta.
 
micke_petersson skrev:
Jo men vad har jag för rättigheter som kund? Har jag ngn laglig rätt att kräva att dom t.ex måste göra om hela badrummet? O i så fall enligt vad/vilken lag?
Tråkigt att höra att han klantade sig!

Hur mkt syns det med silicon i hålet?

Du kan inte få ett nytt badrum för ett hål för mkt. Vad skulle det då kosta att få hjälp i efterhand med badrumsinredning osv om de skulle riskera en helrenovering...

Men som sagt tråkigt.
 
Man ser inte hålet. Och vet faktiskt inte om han silikonade hålet. Skall kolla detta under morgondagen. O jag har inget emot att dom silikonar det. Vill dock veta vad lagar o sånt säger så jag inte bara godkänner allt o så får man skador eller liknande sen o att dom inte tar ngt för jag godkände "kompensation" på 1.5 h nedsatt pris.
 
Så länge du har handlat som konsument har du Konsumentköplagen som ditt stöd. Reklamationsrätten
 
micke_petersson skrev:
Man ser inte hålet. Och vet faktiskt inte om han silikonade hålet. Skall kolla detta under morgondagen. O jag har inget emot att dom silikonar det. Vill dock veta vad lagar o sånt säger så jag inte bara godkänner allt o så får man skador eller liknande sen o att dom inte tar ngt för jag godkände "kompensation" på 1.5 h nedsatt pris.
Då låter det som en bra deal...

Eftersom handukstorken sitter med hål genom tätskitet så bör dom ha silikonat även detta hål.
 
Sorry, men jag hänger inte med... :x

Först undrar du om du kan kräva att de ska göra om hela badrummet och sen skriver du att hålet inte ens syns... :|

Sen pratar du om lagar och så...

Då ställer jag mig bara en enkel fråga...

OM det nu funnits en lag som skulle ge dig rättighet och kräva att hantverkaren (i detta fall vvs) ska stå för kostnaden att göra om hela ditt badrum..., skulle du driva genom detta i så fall ???

Är det så tankegången är hos folk så lägger nog snart alla hantverkare ner tanken på att göra jobb till privatpersoner för detta är ju fullständigt orimligt... :x:O


micke_petersson skrev:
Vi har ett helt nybyggt hus... valde att anlita en av de större vvs företagen att installera en handdukstork i badrummet...

Hantverkaren borrar ett hål fel...

efter många om o men får han upp torken riktigt... dock med ett hål extra nu...

vad har jag för rätt här? vad kan jag kräva av dom ? Deras chef ringde mig om detta idag och erbjöd mig 1½ timmas avdrag för detta...

jag skall återkoppla inom 2 dagar till honom...

men innan jag säger varken ja eller nej till detta så vill jag veta vad jag har för rättigheter... kan jag t.ex. kräva att dom gör om hela badrummet? Nu är det inte det jag är ute efter... vill bara veta vad jag har för rättigheter, vad som gäller enligt ngn lag för sånt här som skyddar konsumenten?

tacksam för svar snarast

mvh micke
micke_petersson skrev:
Man ser inte hålet. Och vet faktiskt inte om han silikonade hålet. Skall kolla detta under morgondagen. O jag har inget emot att dom silikonar det. Vill dock veta vad lagar o sånt säger så jag inte bara godkänner allt o så får man skador eller liknande sen o att dom inte tar ngt för jag godkände "kompensation" på 1.5 h nedsatt pris.
 
vet ej vilken lag som ska gälla i ditt fall ... inte heller om det finns en lag som passar ...
men jag tycker inte det skulle vara rimligt att kräva ett nytt badrum för en felborrning. Sunda förnuftets lag? :)
Vet bara att min försäkring täcker inte för fel som är enbart sk skönhetsfel.
gaia
 
huggan skrev:
Borra hål i tätskiktet? Låter inte bra. Man brukar använda lim.

Tänk på tätskikten som en ballong. Vad händer om man gör ett hål?
Visa mig en enda handdukstork som är monterad med lim
 
AnneFi
Jag hade iaf bett dom att byta plattan.
Jag hade stortjutit om det hänt i mitt nya badrum :)

När vi hade gjort vid här hemma så läckte vår nya blandare hela tiden. Rörläggaren kom och konstaterade att det var något fel i gjutningen på blandaren så han ringde en servicekille från Mora.
Morakillen kommer när det bara är jag hemma. 21 år vågar inte säga så mycket (inte heller nu vid 24 :))
Killen tar tag i lådan på mitt Hafa tvättställ för 14000kr. Jag säger att lådan är skruvad på plats vilket jag vet eftersom jag själv suttit ock skruvat i alla skruvarna.
Jag springer efter en skruvmejsel samtidigt som jag hör killen mumla något om att jag hade fel, han hade minsann lyft ur massor av sådana här lådor.
Han slet loss lådan från skenan och skruvar flög åt alla håll och kanter.
Han sa inte att han hade haft fel, han lossades bara som att inget hade hänt. bytte blandaren och gick.
jag kan inte skruva tillbaka min låda igen eftersom hål tenderar att växa när man sliter ut skruvarna.

ibland önskar man att man hade lite mer skinn på näsan. Han borde ha köpt en ny låda till mig. :(
 
Ring din konsument ombudsman i din kommun och fråga. Där får du ett svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.