Problem med matos blir du tyvärr inte av med genom att flytta ugnen till höger. :)

Men oroa dig inte över detta så mycket, idag finns mycket bra ugnar som tar hand om de problemen. Dessutom kommer du ju att ha (som du själv säger) en ordentlig fläkt ovanför häll och ugn, som kommer att ta hand om det mesta i den vägen.
 
Redigerat:
AnneFi skrev:
Min tanke med vitrinet är att det ska gå från bänkskiva hela vägen upp till taket.
Upp till taket förstår jag, men ner på bänkskivan...
Är det en fix idé som inte är förhandlingsbar. :D
 
AnneFi
Jag tycker det är snyggt att ha två väggskåp över varandra.
Ska se om jag jan ändra på det lite.
Mina föräldrar har det så fast med öppna hyllor mellan skåpen + att marbodal har fullhöga bänkskåp det har tyvärr inte Ikea.
 
AnneFi
här är två nya alternativ. ett som Raceman föreslog och ett med ugnen i högskåp igen med inspiration från ikeas barnvänliga kök bild 3 rad två på ikeas hemsida
kket2.png
kket-2.png
 
AnneFi
här kommer en till
kk3.png
 
AnneFi
och såhär
kk4.png

hur gör man med ugnen i ett 80 skåp?
 
Det här tycker jag var jättesvårt att se. Om vi tar bilderna utan högskåp som exempel så har du i den 2-dimensionella bilden ett mellanrum mellan vitrinskåpen och 6 underskåp till vänster om diskmaskinen. Medan du i den 3-dimensionella bilden inte har något mellanrum mellan vitrinerna och har 5 underskåp till vänster om diskmaskinen?

>hur gör man med ugnen i ett 80 skåp?<
Kan du inte ha ett 60-skåp under hällen? 4st 60-skåp istället för 3st 80-skåp (då utgår jag från sista bilden)
 
AnneFi
Ja det blev rörigt.
Kom på att en 60 cm öppna hyllor mellan vitrinet kanske bara blev löjligt.
Jag känner nog att diskmaskin till höger om vasken känns bäst och att jag ju faktiskt kan ha högskåp och ugnen under hällen. Trots att jag egentligen är lite obekväm med att ha matlagningen så nära vardagsrummet. Vad sägs om det?

Kan jag ha en 80 bred häll i ett 60 skåp utan att förstöra lådfunktionen i hurtsarna bredvid?
 
>Kan jag ha en 80 bred häll i ett 60 skåp utan att förstöra lådfunktionen i hurtsarna bredvid?<

Hur mycket lådorna påverkas beror på hur tjock bänkskiva du tänkt ha.
Hällens underrede kommer att sticka in ca 8cm från vardera sida in i sidoskåpen, och djupet på hällen brukar vara ca 5cm.

Det innebär att om du har en bänkskiva på 3cm kommer hällen att "peta ned" ca 2cm under bänkskivan och därmed täckas av skåpstommens front. Själva lådkanterna brukar börja ca 5cm under bänkskivan om du har Blum-lådor vilket du får om du väljer Marbodal (vilket jag tyckte att du sa i ett tidigare inlägg).

Kontentan av ovanstående blir: "Inga problem" :)
 
Redigerat:
AnneFi skrev:
Jag känner nog att diskmaskin till höger om vasken känns bäst och att jag ju faktiskt kan ha högskåp och ugnen under hällen. Trots att jag egentligen är lite obekväm med att ha matlagningen så nära vardagsrummet. Vad sägs om det?
Det låter utmärkt. Oroa dig inte för matlagningen som jag sagt tidigare, det kommer dina nya maskiner att ta hand om. :) Du kan ju också ha micron i högskåpet om du vill.
Fundera också på om du verkligen vill ha två "små" hoar, nu när du har möjligheten att skaffa en ordettligt riktigt bred 60-70cm. Det kommer även frigöra en del bänkyta
 
AnneFi
Vi ska ha Ikea. billigt och bra skit.
mina föräldrar kan nämligen inte öppna sin låda under hon :/
jag vet inte vad jag ska ha för bänkskiva. om vi ska köra trä eller laminat.

såhär blir det då alltså
kk-1.png
eller om jag måste ha ett 80 skåp till hällen
kk2-1.png

känns ganska bra nu :)


jag hade tänkt att övertala sambon att ge mig den här diskbänken :)

http://www.intra-teka.com/fileshare/filarkivroot/testbilder/prod_att3_frame_h14812_large.png

men två hoar är alltså dåligt?
finns det större hoar än så att sätta i 80 skåp?

Tyvärr har ju inte Ikea 100 breda diskbänksskåp som jag har nu.
Ikea har heller inte lådhurts i 50 annars jag kört på två sådana.
 
Redigerat:
Glöm inte att sätta en passbit på minst 10 cm längst in bredvid kyl/frys, annars går det inte att öppna! Kan med fördel konfigureras som vinställ/bokhylla.
 
AnneFi
Anna_H skrev:
Glöm inte att sätta en passbit på minst 10 cm längst in bredvid kyl/frys, annars går det inte att öppna! Kan med fördel konfigureras som vinställ/bokhylla.
står enligt ikeas program 15cm från vägg :)
 
Det där blir kalas AnneFi, du kommer inte ångra dig. :)

>>men två hoar är alltså dåligt?<

Mja, dåligt och dåligt, det kan man väl inte säga.
Men har du en väldigt bred ho kan du sänka ned både stekpannor och ungsplåtar utan problem, och slippa ha dem stående snett uppåt. Dessotom slipper du slaskandet och plaskandet på bänken vilket du får när de lutar snett uppåt. Du kan också ställa ned hela middagsservisen och slippa ha den på bänken.

>>finns det större hoar än så att sätta i 80 skåp?<

Den största singel-ho du kan sätta i ett 80-skåp är 70cm bred. Jag har en sådan och är väldigt nöjd.

>>Vi ska ha Ikea. billigt och bra skit, mina föräldrar kan nämligen inte öppna sin låda under hon :/<

Hur menar du nu?! :p
 
AnneFi
jag snackar i gåtor. :D
Mina föräldrar har ett marodalkök det är där jag fått inspirationen med vitrin till taket.
de har en 60 häll i ett 60 skåp och kan inte öppna sin låda där under.

ska titta på bredare hoar. tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.