Va radikal, ta bort alla små snuttväggar och gör sällskapsyta av alltsammans, lägg köket där vardagsrummet ligger och öppna upp till hallen.
 
Då har du väl räknat med att göra skafferiet lika djupt som källartrappen? Det behöver det ju inte vara. Det kan t ex vara en meter djupt. Då blir det en meter hyllor på varje sida och man kan dessutom ha grunda hyllor rakt fram. Det ger fortfarande mycket förvaring!

Sitta uppe till 3 och rita kök är förresten helt normalt! Eller också är vi många på detta forum som är onormala ;).
 
AnneFi
Ella skrev:
Då har du väl räknat med att göra skafferiet lika djupt som källartrappen? Det behöver det ju inte vara. Det kan t ex vara en meter djupt. Då blir det en meter hyllor på varje sida och man kan dessutom ha grunda hyllor rakt fram. Det ger fortfarande mycket förvaring!

Sitta uppe till 3 och rita kök är förresten helt normalt! Eller också är vi många på detta forum som är onormala ;).
fönstret är ändå i vägen.
har gått igenom förslagen med min sambo och har kommit fram till att jag inte kan ha vitrin på vägen rakt över bordet.
vi ska sätta en kamin där till skorstenen :)
 
AnneFi
här är ett nytt förslag som uppenbarligen inte fungerar eftersom jag behöver en köksfläkt.. :D
inga nya förslag alls?
pl5.png
 
Om du skippar högskåpet i det sista förslaget så kan du ju flytta spisen lite åt höger så får du plats med köksfläkt.
 
AnneFi
byggankan skrev:
Om du skippar högskåpet i det sista förslaget så kan du ju flytta spisen lite åt höger så får du plats med köksfläkt.
högskåpet är där för ugnen och micron.

jag får flytta :D
 
Jo men måste ugnen verkligen vara i ett högskåp? Du har ju tidigare skrivit att du knappt använder den. Och en micro tar ju inte så stor plats. Den kanske du kan sätta på väggen mittemot? Eller sätta den i underskåpet istället, det har diskuterats i en annan tråd.
 
AnneFi
byggankan skrev:
Jo men måste ugnen verkligen vara i ett högskåp? Du har ju tidigare skrivit att du knappt använder den. Och en micro tar ju inte så stor plats. Den kanske du kan sätta på väggen mittemot? Eller sätta den i underskåpet istället, det har diskuterats i en annan tråd.
jag sitter och tittar på andra ugnar just nu faktiskt. :)
Min lådhurts hällen är ju 80 och då vill jag ha en bredare ugn för att inte slösa yta och vet inte ens om man kan sätta en mindre ugn i ett 80 skåp.
FY FAN, vad bredare ugnar är dyra :D

Ang. Micron så vill jag inte ha ett bänkskåp utan bara lådhurtsar och jag vill inte ha den framme så jag får klura lite på det.
Ska alltså inte köpa en ny inbyggnadsmico nu utan behålla min gamla eftersom den är ganska ny.
 
AnneFi
såhär blir det alltså då med byggankans förslag
pl6.png
 
Om du gör ett skafferi längst in så kan diverse apparater, tex mikron, stå där inne.
 
Några andra ideer, vet inte om det är genomförbart, eller om det är bra ideer alls. Men här är de i alla fall:

Om du kan bygga om och vrida trappan lite och ha källardörren uppåt på ritningen, så får du plats med ett högskåp och en side-by-side kyl/frys där källardörren är nu.

Eller om du ville ha skafferi: ta bort källardörren och bygg skafferiet där (från källardörren och till vänster), sätt en ny dörr uppåt på ritningen (skjutdörr kanske), då blir skafferiet kombinerat med källarnedgång. Kanske det blir för trångt i mellan spis och dörr med den iden?
 
AnneFi,
Det ditt senaste förslag kan ju bli riktigt trivsamt. Funderar dock på om det inte inte blir lite trångt med fläkten till höger om fönstret. Vad sägs om att sätta häll och ugn till vänster om fönstret i stället, och hon till höger? Blir då mer plats för fläkten.
Sedan undrar jag över om du måste ha vitrinskåpen stående på bänkskivan? Att ha dem hängande på väggen skulle frigöra bänkyta och ge ett luftigare intryck. Speciell med tanke på altanutgången.
 
AnneFi
apa - iden är faktiskt jätte bra men är tyvärr på grund av trappen inte genomförbar.
Trappen är i två etage. U- trapp? Med en ytterdörr i mitten.
Trappen är även helgjuten.

Vi har tittat på den möjligheten redan. Hade trappen kunnat göras om hade jag gjort precis som du skrev. :)
 
AnneFi
Raceman- jag ska rita om och titta på ditt förslag imorgon. Har precis börjat jobba :)
Det som oroar mig med att sätta ugnen där är risken för att få samma problem som jag har i dag vilket är att matosen går ut i hallen och sätter sig i våra ytterkläder när jag öppnar ugnen.
Kanske beror på att där inte är någon fläkt vid ugnen idag eller att ugnen är dålig?
 
AnneFi
Min tanke med vitrinet är att det ska gå från bänkskiva hela vägen upp till taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.