Mitt tips är oxå av frästyp men kanske av enklare sort... Notfräs i fräsen, tryck ner fräsen och nolla den mot gaveln. Använd ett visitkort som höjdinlägg mellan djupanslaget och revolver skruvarna ( 3 inställbara skruvarna). Slipa lätt efteråt
 
Om man väljer att såga av pluggen, japansåg utan rygg går bra , kan man låta pluggen sticka upp genom ett litet hål i ett papper / sandpapper för att skydda omgivande yta mot repor. Resterande skär jag helst med ett nybrynt stämjärn.
 
Redigerat:
Möbelsnickare använder sett sylvasst stämjärn för detta. sen lite lätt med sandpapper på och det behövs.
 
Gruvberget skrev:
Japansåg utan skränkning kör jag med för att kapa plugg
[länk]

En vanlig japansåg repar underlaget eller så måste man hålla sånt avstånd att man får mängder att handslipa
Det finns dock en risk (fråga mig inte hur jag vet detta...) att även en japansåg utan skränkning repar underlaget.
 
Hubbe2 skrev:
Möbelsnickare använder sett sylvasst stämjärn för detta. sen lite lätt med sandpapper på och det behövs.
Sticker det ut mycket plugg är denna metod inte så lyckad. Dessutom finns det naturligtvis olika skolor även bland möbelsnickare. En del alternativ har varit uppe tidigare i tråden.
 
Den videon var verkligen dålig.
Han slog av pluggen parallellt med fibrerna då är risken stor att det flisar ur. Hade han vrider stämjärnet ett kvarts var så han slog av dom längs fibrerna hade ytan blivit finare utan att behöva skära som han demonstrerade med brödet som i sig är en bra metod. Det säger sig självt
gemför med att hyvla tvärs fibrerna eller längs med.

Som sagts tidigare det finns många skolor att ta bort utstickande pluggar.

Även hur själva pluggen är konstruerad är av vikt har den längsgående eller tvärsgående fibrer.

Trådskaparen har dessutom inte en plugg av sådan karaktär att man bör använda sig av stämjärn resultatet skulle med största sannolikhet inte bli bra den är nämligen pressad så fibrerna är redan förstörda .

Mvh Pär H
 
mandus skrev:
Veritas har också en liten flush plane. Någon gång har jag fixat en liknande hållare till ett vanligt hyveljärn. Bra om man jobbar mitt inne på en skiva, där stämjärnet inte ligger plant.

[länk]
Jag har deras flush plane. Det är bra till mycket, men jag tycker det är lite vekt för att ge sig på tappar, å andra sidan det beror nog på att jag föredrar vanliga hyvlar för det. Har haft flushplanet till att hyvla rinningar från färg. Där och på annat där man vill följa ytan är det suveränt. Men skall man ha mer stabilitet är nog Lie Nielsens att föredra.

--- Mats ----
 
Jag tycker det är lite för mycket rocket-science... Det är ju inget valnötsfanerat finbord, utan skivor av obehandlad(?) furu. Såga av med valfri såg, spara några mm och hämta en slipmaskin...
 
bigsnucke skrev:
Jag tycker det är lite för mycket rocket-science... Det är ju inget valnötsfanerat finbord, utan skivor av obehandlad(?) furu. Såga av med valfri såg, spara några mm och hämta en slipmaskin...
I inlägg #9 (citat nedan) behandlade Daniel den metoden. Generellt skulle jag säga att slipa med allt annat än stenhård kloss under gör det slätt, men inte plant, så det riskerar att missa målet här. Dessutom är hyvel snarare en gammal traditionell lösning än rocket science:

"3) När pluggen är nästan i liv med allt runtomkring är det frestande att ta slipmaskinen och bara slipa allt jämt. Tyvärr blir detta inte bra. Även om pluggen inte skulle vara av hårdare trä än resten (vilket inte är så ovanligt) så slipar man ändträ på pluggen och inte på omgivningen. Detta resulterar i att det försvinner mer trä runt pluggen än på själva pluggen. Det känns omedelbart när du tar händerna över. Har du inget alterantiv till att slipa så använd en så hård kloss som möjligt - gärna 5mm plåt limmad på en träkloss. På plåten limmar du splipappret med sparylim - då har du så bra förutsättnignar som möjligt. Självklart måste du runda plåtens sidor så att de ej skrapar i."

--- Mats ---
 
Generellt skulle JAG säga att man kan välja sina krig. En sida på en bokhylla där några pluggar råkat gå igenom kanske inte skulle förlora såå mycket på att bli slät men inte 110% plant... Men vi jobbar ju alla lite olika, så det är väl ok om man har lite olika metoder att välja på..

För övrigt kommer jag säkert snart att bli lika hyvelgalen som ni andra här... Har precis städat ur ett snickeri som jag ska överta och har numera kartongvis med gamla hyvlar och antika gizmosar.. (Leksakerna + livsfarliga maskiner från 40-talet ingick i dealen...)
 
Redigerat:
bigsnucke skrev:
Generellt skulle JAG säga att man kan välja sina krig. En sida på en bokhylla där några pluggar råkat gå igenom kanske inte skulle förlora såå mycket på att bli slät men inte 110% plant... Men vi jobbar ju alla lite olika, så det är väl ok om man har lite olika metoder att välja på..

För övrigt kommer jag säkert snart att bli lika hyvelgalen som ni andra här... Har precis städat ur ett snickeri som jag ska överta och har numera kartongvis med gamla hyvlar och antika gizmosar.. (Leksakerna + livsfarliga maskiner från 40-talet ingick i dealen...)
Grattulerar till din ytterst troliga kommande hyvelfrossa. Om du hittar några som inte chattrar och sedan får dem riktigt vassa, så du får ett svissch istället för ett hugg, så är det stor risk att du är fast (jag uptäckte i just denna tråden i Pärs inlägg att jag är så fast att jag slutat använda fräsen där fräsen innan var mitt självklara vapen). :)

--- Mats ---
 
OT... Dessvärre måste lokalen generera inkomster och då försvinner tyvär mycket av handarbetet. (Kanske därav mitt förslag med slipen...) Jag lovar dock att ge prylarna ett försök, på fritiden om inte annat! (Tror dock att de behöver ganska mycket kärlek och vård efter många år utan mänsklig kontakt...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.