Jag hade tänkt byta mina gamla fasta 2-glasfönster och en altandörr.
6 fönster och en dörr.
Dessa ingår i en bärande konstruktion.
Jag skulle även vilja flytta ut dem.
Varje fönster/dörr är 90cm.
Det jag funderade på från början var att ersätta de med 3 st 165cm breda fönster.
Ett på ena sidan dörren och två på andra sidan, då jag också vill flytta dörren lite.
Funderar även på byta till mindre höjd(140cm).
Hur gör jag detta bäst/enklast?
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärande fönster, jag har bara hört det en gång tidigare och det var i fuskbyggarna men där ändrade man och satte en balk ovanför fönstren.

Flytta ut fönster TYCKER jag är dumt, mindre skyddat och fönster ska sitta mitt i temperaturgradienten.

Protte
 
prototypen skrev:
Bärande fönster, jag har bara hört det en gång tidigare och det var i fuskbyggarna men där ändrade man och satte en balk ovanför fönstren.

Flytta ut fönster TYCKER jag är dumt, mindre skyddat och fönster ska sitta mitt i temperaturgradienten.

Protte
Jag har funderat på en balk, men det känns både krångligt och dyrt.
(Körde ett bräkningsprogram på nätet och en limträbalk skulle behöve dimensionen 115x630).

Vet inte riktigt vad "mitt i temperaturgradienten" betyder, men eftersom jag tilläggsisolerat, så har ju fönsterna kommit längre in i förhållande till fasaden än original.

En idé jag har är att ta bort de gamla rutorna och skruva fast den nya fönsterkarmen på utsidan av de gamla karmarna.
Skulle det fungera?
 
Om det är +20 på insidan och -20 på utsidan så ska fönstret sitta där det är noll..

Du kan inte tänka dig en stolpe mitt på? Strömbrytaren för utebelysningen ska ju sitta någonstans.

Protte
 
Man kan beställa fönster som passar i de gamla karmarna, eller så kan man sätta stående reglar som lastar ner mellan de nya fönstren. Men jag bytte till nya och lastade ner genom såga av de gamla med tigersåg och palla upp de nya så att karmarna tog lasten ett efter ett. Jag skulle också vilja flytta ut mina något men jag avstod så att lasterna kom rakt ner. Det var fasta fönster och jag skummade väl både uppe och nere, även om man inte får räkna in detta i bärningen så bär det en hel del.
 
prototypen skrev:
Om det är +20 på insidan och -20 på utsidan så ska fönstret sitta där det är noll..
....
Protte
Ursäkta lite o/t

Hmm, vad händer annars? Tänker på alla prefabhus som är lika byggda oavsett om de sätts i Kiruna eller Ystad?
 
Redigerat:
Problemet är att det ligger last uppeifrån ned i karmen, detta är inte jätteovanligt. Lösningen är att trycka upp en balk temporärt på insidan med domkrafter medan man byter fönster. Men om du kan flytta ut karmen beror på om det som vilar ovanifrån fortfarande ligger på karmen. Ingen fönstertillverkare idag rekomenderar att karmen är en del av kontruktionen, men det håller faktiskt.
 
Du kan väl sätta stående reglar i mellan de nya fönstren om du väljer fönsterbredd 80 och några med 90 cm bredd så det passar i det gamla fönsterhålet för så bukar man göra som i ditt fall.
 
du får nog sätta reglar,mellan fönsterna och fälla in en bärlina
 
Bärande fönster är inget ovanligt ...finns nästan på varenda 70 tals hus, oftast i vardagsrummet men även på andra ställen beroende på hustillverkare.
Hultfredshus= Bärande vardagsrum, samt altandörrar.
Mockfjärdshus= Allt bärande.
Aneby= Bärande vardagsrum
Nordiska trähus= Bärande alla.

Man ser det enklast genom att studera sidostyckena på fönsterna, Sitter topp och bottenstycke mellan sidostyckena går säkert sidostyckena hela vägen från golv till tak och är då bärande. Man märker det annars när sågen kläms fast när man sågar :)
 
lt1cobra skrev:
Ursäkta lite o/t

Hmm, vad händer annars? Tänker på alla prefabhus som är lika byggda oavsett om de sätts i Kiruna eller Ystad?
Tja, det läcker ut mer värme. Vill man nu ha fönstren i liv med fasaden så får man ju betala för det. (Underhåll + värmeräkningen)
 
Jag vill helst inte ha stolpar imellan fönstren, då jag tycker det blir för brett mellan dem.

Att sätta dit nya fönster som blir bärande är jag också lite skeptisk till. Jag tror nog det håller, men vad händer om det blir en skada?
(Jag tvivlar på att varken fönstertillverkare eller försäkringsbolag vill lämna ersättning)

Hur skulle det vara att sätta dit nya stolpar och använda dem som karmar samtidigt?
D.v.s. bygga egna nya bärande fönster och köpa glaskasetter till dem.
Kan man få glaskasetter med persienner i?

Bifogar en bild där man ser hela partiet.
 
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte bli bättre för att du gör egna karmar, men om du limmar ihop karmarna med varandra så knäcks inte "pelaren/fönstrekarmen" lika lätt.

Protte
 
Behåll fönstren! Det finns ingen ekonomisk vinning med att byta fönster.

Så mycket jobb som det verkar vara med att byta dessa fönster måste det vara mycket enklare att renovera de gamla.

Eller gillar du inte modellen och vill byta till en annan stil?
 
injonil skrev:
Behåll fönstren! Det finns ingen ekonomisk vinning med att byta fönster.

Så mycket jobb som det verkar vara med att byta dessa fönster måste det vara mycket enklare att renovera de gamla.

Eller gillar du inte modellen och vill byta till en annan stil?
Främsta anledningen är att de börjar bli så dåliga att något måste göras.
Anledning nummer två är för att öka komforten då de isolerar väldigt dåligt.
Anledning nummer tre är att jag vill flytta ut dem.
Anledning nummer fyra är att jag vill flytta altandörren något.
Och till sist blir nummer fem att byta modell.

Kan väl säga att endast ettan är tvingande, men desto fler önskemål/anledningar som uppfylls desto gladare blir jag;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.