Jag har sett några artiklar som länkats från forumet ang. fuktproblem i vindar kontra ventilation, och det verkar ju minst sagt vara ett komplext problem.

Jag har inte reflekterat över att en takluftning mellan en oljehärdad masonit och råspont som byter luft minst 1 gång/min kan likställas med en vind, men så kanske är fallet. Jag kan bara hoppas att vi tänkt rätt, men det lär väl visa sig.
 
Det är ju inte vinden i sig som är problemet, det är det kalla undertaket. I princip samma problem som 70-talets betongplatta på mark, med isolering på ovansidan. Plattan är kall och det var som att be om fuktproblem.

En klimat- eller varmvind har inte dessa problem trots att de är "vindar".
 
BiFuel skrev:
Ha ha, här hemma gjorde svärfar samma sak i -10 men det var helt OK för han höll på att bära saker ut de saker han haft när han satte upp vår kakelugn. Det är bara det att innegivaren till bergvärmen sitter i hallen. Det blev VARMT en stund sen :D
Kör du hela systemet på en termostat...:O
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
saturnus skrev:
Många gånger funkar dessa bra, när man får problem med fukt

[länk]
Dessa är alla fuktteknikers skräck. De har förstört många tak. Det enda som händer är att du får in ännu mera fuktig luft som kondenserar.
 
dunde skrev:
Kör du hela systemet på en termostat...:O
En utegivare och en innegivare. Ganska normalt för en bergvärmeanläggning? Många kör ju till och med utan innegivare.
 
Hur har det gått för dej?
Roine skrev:
Hej!

har totalrenoverat mitt timmer hus och nu har jag fått problem med kondes i taket. taket är byggt enligt följande.

*Plåt
*Läkt å gles
*takpapp
*råspont
*2tum luftspalt (som är ventilerad i nock "uppåt" ej mot sidorna.
(*Här var det tidigare en plast som jag tagit bort men problemet kvarstår..)
*3x145 isolering rockwoll.
*åldersbeständig plast
*gles
*innertak

Jag har full takhöjd i hela huset så det finns ingen "kallvind" eller dyligt då innertaket är spikat i takåsarna.

mitt problem är att jag får kondes mellan isoleringen och råsponten.. detta gör att det blir is på undersidan av råsponten som sedan tinar vid + grander och smälter å rinner ner i isolerigen som blir piss blöt.

jag har enorma isberg i rendalarna... fast att taket är isolerat med 3x145 rockwoll.??

Vad har jag gjort för fel?
Vad kan jag göra för att bli av med kondenseringen?

Tack på förhand

Roine
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.