Sådär, nu är det gjort. Fick 30 cm WarmCel sprutat av IsoleraMera nu i veckan. Så om några år har jag egen erfarenhet :)

Tack alla ni som svarat!
 
Magnus: Kul att du fick på lite isolering :) kan behövas i dessa tider.
Lite nyfiken eftersom din vind verkar snarlik min. Hur brant tak har du? hur såg de ut innan med ventilation i gavlar men framför allt takfoten? gjorde du nått extra åt ventilationen i takfoten? har haft 2 olika firmor hemma å räknat å de va en sagolik skillnad i både pris å vad dom tyckte man skulle göra åt just ventilationen.
Vill du tala om vad du fick ge?
Ha de gott å varmt nu :D
 
Jag tänkte anlita dessa när det är dags för mig.
Två plan från 32, ligger lite spridda skurar med 195mm isolerskivor nu.
Ett otätt fönster i varje ände och vad jag har sett inga problem med fukt.

Vad jag har läst här så är det väl bäst att börja fösiktigt.
Tänkte starka 200mm kan väl vara lämligt. . .

http://sprutisoleringsyd.se/main.php
 
Jo, vi räknar väl med att det ska spara in nån krona eller två på uppvärmingen. Jag har loggat temp ute, inne & på vinden en tid & när det varit riktigt kallt ute (-18 - -20) har det på vinden krupit ner till någon grad under nollan. Den temp.diffen kan bara förklaras med värmeenergi som sipprat upp genom spånet.

Taket är faktiskt olika brant på de två långsidorna; huset har förhöjt väggliv i ena långsidan. Där är takfoten alltså i höjd med råsponten ungefär & takvinkeln följaktligen ganska spetsig. På andra sidan är det grovt gissat ca 45 graders lutning & takfotsventilation. Till detta har jag en takkupa på husets framsida så total yta som isolerades är 80 m2 jämnt.

Inga ventiler förutom i takfot finns från början, det ska jag dock sätta dit. Anders på IsoleraMera rekommenderade mig en 200x200 i vardera gaveln. Samt att takfotsventilationen sätts igen, så det gjorde jag. Finns tydligen forskningsrön på senare tid som visat att för mycket ventilation kan vara skadligt på såna här vindar.

Priser finns faktiskt på deras hemsida, en av få firmor som jag hittat som tydligt redovisar. Dock kan jag inte svara på om den prislistan är aktuell.

Vad gäller ev. fuktproblem så får man förstås hålla lite koll. Mitt loggersystem loggar även fuktighet, så det ger en indikation. Sen ska vi hänga upp ett gammalt lakan också. Börjar det lukta illa så vet vi att något är i görningen.
 
smart med ett lakan!
Jag tycker denna tråden är väldigt intressant då det kommer att ske hos mig, innan nästa vinter hoppas jag på.
 
någon som använt http://www.ostsvenskmiljoisolering.se/ ? de sa att man inte behövde luftspalt mot yttertaket, har idag en vind på ca 70kvm med 10cm spån, de hade bättre pris än den lokala firman som ville ha 20k för 40cm ekofiber, men det känns lite dyrt ändå med tanke på att man kan köpa vanlig isolering på rulle för halva priset från byggmax.
 
fick pris på 10k för 80 kvm å 30 eller om de va 40 cm
 
kvistarn2 skrev:
de sa att man inte behövde luftspalt mot yttertaket
Luftspalt mot yttertak = takfotsventilation. Jag fick samma besked från min entreprenör & har således satt igen. Kommer enbart ha en ventil i vardera gaveln.
 
  • Gilla
DSM
  • Laddar…
Musik för mina öron de.... blir ju ett jäkla jobb att fixa till en takfotsventilation i efterhand... trångt å jävligt.
De jag fick pris på var Ekofiber sprutat ovanpå kutterspånet
 
Precis som flera andra, en riktigt givande tråd!
Min fråga är då, skulle det löna sig att lufta/lyfta spånet som redan ligger? Det har säkert sjunkt några centimer. (Är det värt besväret om man ändå skall lägga på mer isolering?)
 
Redigerat:
fårgade killarna som va här å räkna på mitt.... om de skulle bli bättre å ta bort de.. eller att "luckra" upp de.. Dom sa att de bara va bra att de låg som de gjorde... Varför kommer jag inte ihåg... men att man skulle röra de så lite som möjligt va deras råd...
 
Om ni luckrar upp så finns ju risken att luften kommer åt mer, precis tvärtemot vad man vill när man isolerar!
 
Magnus_Andersson skrev:
och nere i närheten av takfot genom råsponten, förmodligen i samband med att de lade ut glasull.
Vi har inga problem med fukt såtillvida att trät ser fint ut fortfarande, dock så kan man se att det bildas lite frost på insidan råsponten riktigt kalla dagar. Så småningom kommer jag nog att ta bort glasullen och lägga på 20-30cm cellulosaisolering i stället. Finns det fog att tro att frostbildningen kalla dagar försvinner om man gör så?
Kommer frostbildningen nära ventilationsgluggar? Så har du kanske redan gissat dej till svaret när du läst genom tråden? Man ska ventilera lagom :)
gaia
 
Dalbotös skrev:
Om ni luckrar upp så finns ju risken att luften kommer åt mer, precis tvärtemot vad man vill när man isolerar!
det är faktiskt luften som isolerar om den står stilla :)
gaia
 
fick 30 cm celluvilla uppblåst förra veckan, (liknar ekofiber tror jag) det skulle tillsammans med 10cm spån motsvara 50cm glasull enl firman.
passade även på att fylla en och en halv snedvägg/garderobsvägg med ifall man skulle vilja bygga ut rummet och ta bort garderoben i framtiden.
har nu fått strypa alla element på övervåningen så mycket det går:)

han rekommenderade ventil i varje gavel, dock har man ju läst på sistone att det kan vara dåligt med för mycket ventilation också, märkte när det blåste häromdan att det blåser in genom yttertaket, det är vanliga bräder ingen råspont så det är lite springor imellan där det blåser in, kanske inte behöver några ventiler?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.