A
Ardexsmitten skrev:
Nu, efter att jag har följt denna tråd ett tag, så måste jag bara skriva. Jag har flera gånger börjat, men sedan raderat, loggat ut och skitit i det. Jag är inte svensk, till att börja med, så jag kan inte exakt era kostnader som företagare, men.... när ni börjar snacka om att en seriös företagare, registrerad i Sverige, ska kunna klara sej på en summa som snart börjar närma sej vad en löntagare i samma branch får, så då måste jag bara skriva! E ni dumma i huvudet?Eller? Det som hela tråden handlar om, och som Glufsglufs har försökt påpeka, gång efter gång, är ju vad det kostar för en firma i Sverige med svenska kostnader. Inte vad någon polsk gästarbetare "kan" jobba för! Skärp er för fan! Alla jobbar någonstans, och alla ni som inte är i byggbranchen, tänk efter, vad tar "eran" firma för betalt för er. Nä, just det! Det behöver ju inte ni betala, så då e det inte samma sak, eller?
Så har jag inte tolkat tråden. Jag har tolkat den som att Glufsglufs påstår att det inte finns någon möjlighet för ett företag att ta mindre än det Glufsglufs påvisar utan att vara oseriös, oavsett om det är svensk firma eller utländsk.
 
Mikael_L
Ardexsmitten skrev:
Nu, efter att jag har följt denna tråd ett tag, så måste jag bara skriva. Jag har flera gånger börjat, men sedan raderat, loggat ut och skitit i det. Jag är inte svensk, till att börja med, så jag kan inte exakt era kostnader som företagare, men.... när ni börjar snacka om att en seriös företagare, registrerad i Sverige, ska kunna klara sej på en summa som snart börjar närma sej vad en löntagare i samma branch får, så då måste jag bara skriva! E ni dumma i huvudet?Eller? Det som hela tråden handlar om, och som Glufsglufs har försökt påpeka, gång efter gång, är ju vad det kostar för en firma i Sverige med svenska kostnader. Inte vad någon polsk gästarbetare "kan" jobba för! Skärp er för fan! Alla jobbar någonstans, och alla ni som inte är i byggbranchen, tänk efter, vad tar "eran" firma för betalt för er. Nä, just det! Det behöver ju inte ni betala, så då e det inte samma sak, eller?
Tråden har (tyvärr) kluvits i två delar.
Det glufsglufs i början beskrev är de villkor som ungefär gäller för de flesta svenska företag med allt vad det betyder, i form av skatter, normala förmåner, utbildningar och kurser för grundkraven samt uppdateringar, samt det som beror på kollektivavtal och tryggheten av att ha en a-kassa som garanterar en lägsta nivå.
Den nivå glufsglufs kom fram till kan säkert också diskuteras, men lägstanivån blir nog en hel del högre än 225:-/tim. Med en hård kontroll över omkostnadsbiten och hög debiteringsgrad och en verksamhet som kräver relativt lite dyra verktyg är det säkert möjligt att komma ner mot 300-350:-/timme. Men många hantverkardicipliner klarar knappast detta pga dyr utrustning eller svårt att få hög beläggningsgrad.

Men sen har tråden drivit iväg till att handla om timpenning för tillfälliga säsongsarbetande utlänningar med mindre utrustning. Och diskussionen ifall det antingen måste vara skattefusk eller slavlöner inblandade.

Man kan liksom inte riktigt helt och fullt jämföra dessa två sätt att driva verksamhet.
Detta sagt helt utan åsikt om kvalite och så, för det är en annan fråga.
 
Själv jobbar jag som relativt hög chef i ett privat företag i en helt annan bransch och kan utifrån det känna både sympati och förståelse för Glufsglufs och Pauls sätt att räkna och argumentera.
Samtidigt är jag husägare och kronisk hempulare och skulle kunna tänka mej att göra precis som Mikael_L om jag behövde hjälp att måla om huset.

Jag ser egentligen inte att dessa båda åsikter står i motsats till varandra utan är fullt begripliga.

Som moderator (dock icke för denna forumdel) har jag fram till 22.07 idag imponerats av att det stora flertalet inlägg trotts det känsliga ämnet respekterat motparten och inte tagit till personliga påhopp i ivern att slå fast sin egen åsikt. Som moderator skulle jag och förmodligen övriga också uppskatta om det fortsatte så i tråden. Man behöver faktiskt inte vara dum i huvudet bara för att man har en annorlunda åsikt.
 
Du tolkar det som du vill, och jag som jag vill. Så här tolkar jag det: GG startade tråden för att han ville visa vad det egentligen kostar. Så att kunder, folk, ja alla som vill veta, kan förstå vart dessa 400- 500 Sek tar vägen. Men... då dyker ju alltid det "billiga alternativet" upp, som till och med påstås vara konkurrens! Och det är skitsnack! Visst, många företag har tvingats att flytta verksamhet till asien osv, men med flytten så flyttar man också alla kostnader, tex arbetaravgifter. Bygg är fortfarande kvar i landet, lika som tex sjukvård och kommunal. Därför måste man se på vilka kostnader man har här och nu, inte vad man bygger för i Kina eller Polen. Är det så svårt att fatta? Här var jag jobbar och bor ( Åland ), så har inte många byggare leasingbil, och jag förstår egentligen inte debatten om hurvida man har en leasingbil eller inte. Nere i Europa, på kontinenten, så leasas allt ifrån den billigaste bilen till en grävmaskin för en miljon. Det här gör att företaget inte behöver låna dyrt för att köpa dyra maskiner, vilket i sin tur leder till lägre priser för konsumenterna. Så, varför reta upp sej på att Byggare Bob har en ny Merca Vito. Jag vet att jag inte kommer att slippa ur minna påståenden så lätt, men jag vill ge ett exempel. I Finland så måste en företagare, enligt lag, betala in sin egen pensionsförsäkring. Pensionsförsäkringens nivå är också grund för eventuell sjukdagpenning. Försäkringen skall baseras på ett sådant uttag så att det motsvarar ett liknande jobb som anställd. Ingen kollar om det är så, men om du betalar in mindre så kan man bli tvungen att betala ett fiktivt belopp efter deras tabell. För att lägga sej på en nivå som en timmerman på Åland, så hamnar man på 30-35 tusen euro som beräkningsbas, och det ger en månadskostnad på ca 600 euro... det ger 3,75 euro/arbetad timme om man jobbar 160 timmar/månad... det var bara ett exempel, på en kostnad som en kund inte tänker på. Egentligen så skiter jag i vilket, jag lägger ner, lika fort som jag dök upp, för den här debatten kan ingen företagare vinna.... Alla tänker på sin egen plånbok, även jag, som e företagare.
 
Mikael_L
billy_baver skrev:
Advokatarvode enligt gällande rättshjälpstaxa är 1.166 SEK/timma plus moms. Taxan och dess regler är konstant en källa till kritik från Advokatsamfundet. Här hittade jag en liknande kalkyl som den i trådens inledning -

[länk]
Jag är inte heller lyrisk över den "låga" timpenningen för advokater, läkare, tandläkare och några fler yrkesgrupper.
Men samtidigt ska vi inte glömma vad som ingår. De här "typerna" försörjer ofta minst en extra anställd direkt, med sin timpenning.
Jag känner en privatpraktiserande läkare. Han har alltid haft en anställd som sköter en massa olika uppgifter för att avlasta honom i läkartjänsten. Antingen använder han hälften av sin tid till en massa runtikringjobb som krävs, eller så har en person som sköter detta och har patientkontakt nästan 8 timmer per dag.
Han har väl tjänat hyggligt bra med lön ändå, men inte så bra som man vid en första anblick kan tro.

Samma är det för t.ex. advokater.

Och i viss mån för hantverkare också, i en firma med upp till 6-10 anställda brukar det väl finnas typ 1 administrativ personal som ska avlönas med de andras timpenning.
 
Jag tror att tråden delats upp i två separata läger beroende på om man är hantverkare eller kund, vilket gör att man ser på kostnadstäckningen för en hantverkare på helt olika sätt. Jag har full respekt för Glufsglufs kalkyl och resonemang, men som kund så är det rätt ointressant vad som krävs för att verksamheten ska gå runt och också lämna tillräckligt bra vinst. Som kund är man intresserad av vad det kostar att få det arbete man är intresserad av utfört med ett bra slutresultat till bästa tänkbara pris. Är det för dyrt så skippar man helt enkelt det eller så gör man det själv istället.

Jag är helt övertygad om att flera hantverkare kan ta väldigt bra betalt med nöjda kunder så länge de har förmågan att leverera i tid, har rätt kunskaper, rätt utrustning för uppdraget och levererar ett bra slutresultat. Dessa hantverkare behöver knappast oroa sig för utlänsk, eller för den delen inhemsk, konkurrens eftersom de gör ett bra jobb och har nöjda kunder, vilket automatiskt gör att de är fullbokade.

Men jag skulle gissa att de som idag tar bra betalt utan att leverera varken bra eller särskilt prisvärda jobb borde på allvar oroa sig för utlänska arbetare. Som jag ser det så skulle det i många fall för en utlänsk firma eller en "oetablerad" hantverkare räcka med att bara göra ett bra jobb, så skulle man direkt kunna ta samma timkostnad som "medelhantverkaren" eftersom kunden i slutänden bara är intresserad av slutresultatet oavsett nationaliteten på hantverkaren.

I tråden så diskuteras det om vilken timlön som är "lägsta" tänkbara som man kan ha men ända köra sin firma lagligt i sverige. Det jag tror är intressant för konsumenten är vad kan en utlänsk eller för den delen svensk hantverkare/firma kan ta i timkostnad och samtidigt ha koll på svenska regler, blir klar i tid och inte fuskar med varken skatter eller fackmässigt utförande. Jag kanske har fel, men jag tror att utlänska firmor inte enbart behöver konkurrera med priset utan med tanke på andelen skojare i branschen så räcker det bra att ha koll på vad man gör.

Det största hotet som utlänska firmor eller hantverkare som är kunniga utgör är väl mot en stor grupp företgare som antingen inte är seriösa i sin verksamhet eller helt enkelt inte effektiviserat och har stora overheadkostnader, har för liten debiterbar tid eller helt enkelt tar för mycket betalt.
 
Mikael_L
mr_bygg skrev:
Jag är helt övertygad om att flera hantverkare kan ta väldigt bra betalt med nöjda kunder så länge de har förmågan att leverera i tid, har rätt kunskaper, rätt utrustning för uppdraget och levererar ett bra slutresultat. Dessa hantverkare behöver knappast oroa sig för utlänsk, eller för den delen inhemsk, konkurrens eftersom de gör ett bra jobb och har nöjda kunder ... <klipp>

Jag klipper ditt inlägg där, men håller nog i stort med dig hela vägen.

Vill bara tillägga att en betydligt större konkurrens än polacker m.fl. har nog hantverkarna i gör-det-självarna. GDS tar nog mångfalt fler jobb ifrån marknaden än vad tillfälligt förbipasserande utlänningar tar.
Så jag tror inte hantverkarna behöver oroa sig speciellt mycket över någon anstormning av utländsk arbetskraft.
 
Missuppfatta nu inte! Jag menar alls inget nedsättande om vare sig svenska eller polska advokater eller rörinstallatörer. Jag bara jämför, helt kallt, och finner en serie likheter och skillnader.

För att bara ta EN av dessa skillnader: Om du tittar i rättstaxe-motionen (med 2007 års siffor) utgör 412 kronor egentlig ersättning till advokaten. Resten (644 kronor) ska täcka företagets overheadkostnader. Alltså inte mindre än 60 procent!

Visserligen håller sig advokaten med sekreterare, och visserligen måste man ha något högre anspråk på lokalen. Men det intressantaste är att hantverkaren inte belastar företaget med privat pensionsprogram utanpå löneuttaget. Jag skulle knappast tro att någon av trådens hantverkare är i närheten av dessa siffror. Vilket är anmärkningsvärt eftersom de – rent statistiskt – skulle behöva det! Bara en minoritet hantverkare har fysik nog att klara sitt krävande jobb ens tills de fyller 65. Ett försvinnande fåtal fortsätter jobba efter pensionsstrecket, bara för att de tycker det är kul.

Advokater har inte heller de en dans på rosor. Det är en lögn att advokater är känslokalla. Möjligen är det en yrkessjukdom att ”bepansra” sig en smula inför alla omänskliga situationer, där de sätts in som ombud. Sånt kan bränna ut en människa mentalt. Men dessa människor har trots allt förstånd att avsätta en massa pengar till hygglig pension. Åtminstone om man ska lita på normen.
 
Jag vet inte hur din jämförelse med advokater kom in i bilden, men den mest prisvärda kostnaden vi haft när vi byggde hus var att anlita en advokat som fick entreprenören att åtgärda de problem som bevisligen fanns och hans underentreprenör betalade också den besiktning som utfördes i samband med advokatens krav och allt blev åtgärdat.

Vår erfarenhet är att kunskapen hos många entreprenörer om vilka regler och krav som gäller är helt okända eller i alla fall obefintliga. Jag vet inte om det är vanligt att hantverkare inte har koll på att arbetet ska utföras fackmässigt och de inte har kännedom om vilka regler som gäller enligt konsumenttjänstlagen, men i vårt fall så verkade varken kunskapen om utförandet eller ansvaret funnits.
 
Redigerat:
Jag kan fårstå mr bygg att du inte gillar hantverkare efter ha råkat ut för en klåpare, Men hade vart bättre om klåparen varit billig ? Missförstå mig rätt, tråden måste förutsätta att vi talar om hantverkare som kan sin sak eller hur ?
Klåpare är aldrig värda sin debitering
Mvh Tille
 
A
Hantverkaren som kommer i in 245:a med släp, slitna jeans och lånar kundens verktyg och debiterar låg timpenning anses av somliga vara oseriös.

Men å andra sidan när hantverkaren kommer i sin leasade sprillans nya VW transporter med V6:a och AWD, lastar ur sin stack av Festoolsystainers som han rullar in hos kunden pratandes i sin nya iPhone 4 om hur trevligt de hade i Thailand över jul och nyår så kan man tänka sig att det borde finnas lite utrymme för att pruta på timpenningen.
 
Redigerat av moderator:
Ja det är klart men det är antagande. Han kan ha gift sig rikt eller vunnit pengar det är ochså antagande.
Ts har lagt fram uträkningar som visar verkligheten hittils har ingen visat på ett seriöst sätt att det går att bedriva verksamhet inom hantverk på 200 kr tim basis.
Eller hur ?
Mvh Tille
 
bra-byggare skrev:
Hantverkaren som kommer i in 245:a med släp, slitna jeans som arbetskläder och lånar kunden verktyg och debiterar låg timpenning anses av somliga vara oseriös.

Men å andra sidan när hantverkaren kommer i sin leasade sprillans nya VW transporter med V6:a och AWD, lastar ur sina stack av Festoolsystainers som han rullar in hos kunden pratandes i sin nya iPhone 4 hur trevligt de hade i Thailand över jul och nyår så kan man tänka sig att det borde finnas lite utrymme för att pruta på timpenningen.

Varför måste allting dras till ytterligheter i denna tråden ???! :x

Jag känner i mitt närområden inte till några sådana som du beskriver här...

Däremot väldigt många som kör i en helt vanlig skåpbil utan några speciella tillval och vad gäller maskiner så visst är det en del Festool för de som jobbar mycket med inredningar och liknande och i annat fall är det en hel del Hilti...
Makita har också de flesta som ett bra komplement idag.

Det fungerar inte för en hantverkare som använder sina maskiner i jäkligt mycket större utsträckning än en hemmapulare, att köra med Meectools, Besttools m.fl...

...och den svenska avundsjukan lyser genom på gnället om Thailand...

- Måste man vara hantverkare för att åka till Thailand idagens läge ??
SVAR: Nej. (för idag är Thailand ett av de vanligaste resmålen men hantverkaryrket är inte vanligaste yrket)

- Jobbar de flesta hantverkare 40 tim arbetsveckor och är lediga på helgerna ??
SVAR: Nej. (för de flesta ligger på minst 60 tim och däröver och helgerna går till att titta på jobb)

- Använder de flesta hantverkare iPhone el. liknande touchtelefoner ??
SVAR: Nej. (för det är totalt opraktiskt i hantverkaryrket)


Jag kan mycket väl förstå att det sticker i ögonen på folk om man skulle komma i en bil och på det sättet som du beskriver i ditt inlägg, men jag tror ju faktiskt det hör till ovanligheterna med dessa glidare i branschen...

Vad sedan folk väljer att lägga pengar på borde egentligen folk släppa och inte bry sig om...
Allting handlar om prioriteringar...
Personligen åker vi till Thailand minst en månad om året men i gengäld springer vi aldrig ut på restauranger eller nattklubbar hemma i Sverige...
Vi slänger inte ut pengar på senaste tv-apparaterna eller liknande...

Som sagt... den svenska avundsjukan lyser genom. :cool:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Förresten MH...

Kastar murarna upp bruket på fasaderna nuförtiden eller... :rolleyes:

Mig veterligen lär det ännu år 2011 behövas bland annat ställningar vilket inte är några billiga investeringar... :x
Ja det gör dom, iprincip:

http://www.youtube.com/watch?v=CFqoHQDnEBw

Och här är ett sätt att spara in på omkostnaderna för verktyg (skottkärran):

http://www.youtube.com/watch?v=lV-iP1jSMlI&feature=fvw

Och här är ett sätt att minska kostnaderna för materialtransport/leverans. Ingen kran behövs:
http://www.youtube.com/watch?v=VQegJCTLi4k&feature=related

;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.