mrfrenzy skrev:
Så länge det är varmare inne än ute och man har ventilation så ska man inte få fuktproblem.

Ska du bygga båten eller köpa? Om den finns redan så ta reda på vad värmeåtgången är vid olika temperaturer, annars gör en energiberäkning. Gör sen en lista på alla maskiner du ska använda, hur mycket el och varmvatten dom kommer förbruka per dygn. Sen är det ju bara att räkna på elen i första hand - hur många timmar du behöver köra generatorn per dygn. Sedan ser du hur mycket varmvatten som blir som restprodukt ifall det räcker till uppvärmningen.
jag ska bygga båten. gjorde som du sa och hittade en energiräknare på vattenfall http://www.vattenfall.se/sv/stora-elraknaren.htm

nu satt jag in mina värde och fick fram 2 610 kWh/år :wow: och då hade jag räknat med att disk/tvättmanskin gick på el inte varmvatten. samt så överdrev jag lite med ljuset.

Avemo: Det betyder att även om jag skulle betala 12kr /kWh så skulle jag inte klaga med 2600kr i månaden.
 
zeus_axel skrev:
Jag tycker det låter lite naivt!
Optimistisk kallas det! :)

Men om man kan bygga en sån här anläggning för rimlig kostnad, varför lägger folk ut en massa pengar på att koppla in ensligt belägna sommarstugor på elnätet?

Enligt Avemos beräkning skulle du få betala 12 kronor per kWh. Det är under ideala förhållanden, vilket jag antar är när du ligger på en rätt hög belastning. Eventuellt kan du komplettera med batterier, men det ger ju en hel del effektförluster och andra komplikationer.

Men i vilket fall, det är ett intressant projekt! Om du fortsätter att posta på byggahus kommer jag att följa dig.
 
lurk12345 skrev:
Optimistisk kallas det! :)

Men om man kan bygga en sån här anläggning för rimlig kostnad, varför lägger folk ut en massa pengar på att koppla in ensligt belägna sommarstugor på elnätet?

Enligt Avemos beräkning skulle du få betala 12 kronor per kWh. Det är under ideala förhållanden, vilket jag antar är när du ligger på en rätt hög belastning. Eventuellt kan du komplettera med batterier, men det ger ju en hel del effektförluster och andra komplikationer.

Men i vilket fall, det är ett intressant projekt! Om du fortsätter att posta på byggahus kommer jag att följa dig.
såklart jag kommer posta på byggahus.se, har ju bara börjat :cool:
men börjar bli lite irriterad över att folk läser inte tråden, det gäller inte bara dig utan andra också. jag har sagt i inlägg #39 att jag har tänkt att ha en batteribank på 1000ah och en 500liter akumuleringstank för att jämna ut belastningen. :rolleyes:
 
Som jämförelse skulle din elkostnad bli dubbelt så hög som min trots att jag värmer med direktel. Du väljer själv vad du klagar på, men om du skall betala över 30000 kr om året för små mängder el så går det ganska fort att tjäna in kostnaden av ganska mycket solceller. Jag måste i och för sig inte förstå, men det är för mig närmast obegripligt varför du hellre vill ha en bränsledriven generator än solpaneler som primär källa för el.

Erik
 
husbåt skrev:
såklart jag kommer posta på byggahus.se, har ju bara börjat :cool:
men börjar bli lite irriterad över att folk läser inte tråden, det gäller inte bara dig utan andra också. jag har sagt i inlägg #39 att jag har tänkt att ha en batteribank på 1000ah och en 500liter akumuleringstank för att jämna ut belastningen. :rolleyes:
Jo, jag såg att idén hade kommit upp. Men jag tog dig inte helt på allvar när du sa att du bestämt dig. En batteribank+automatstart för med sig en hel del komplikationer, och det verkade inte som att du hade undersökt dem. Stirlingmotorn verkar vara avsedd att gå ständigt, och i så fall kan det hända att en batteribank inte ger så mycket.

Sen undrar jag lite om din husbåt inte blir mer lik ett flytande hus. Som de här tex:


1413036_520_292.jpg
 
Då tar vi ett annat exempel:

http://www.fischerpanda.de/content/...002E81C7/media/Panda_4000i_System_eng.R03.pdf

Bränsleförbrukning: 0.35l diesel/kWh El
1l diesel innehåller 12.08kWh. Alltså en verkningsgrad för elen på 23,6%
Om vi precis som den andra maskinen räknar med 15% rökgasförlust så får vi 61,4% värme.
Det här elverket kan dessutom utrustas med vattenkylt avgasrör, om man kan utnyttja också den funktionen för att värma vatten så kommer man nog nära 95% total verkningsgrad, men värme finns det säkert så det räcker och blir över hur man än gör.

Vid en elförbrukning på 2610 kWh per år behövs 913,5liter diesel á 12,50 ger en bränslekostnad på 11419 kr per år eller 951 kr per månad.

På köpet får vi minst 6775 kWh varmvatten/värme.

Här får ju TS räkna lite och se hur stort värmebehov husbåten får, bra isolering och frånluftsvärmeväxling blir säkert aktuellt, kanske också solfångare för el och/eller vatten (men det kan man ju komplettera med senare, det behöver inte vara i initial investeringen). Jag tycker det blir rätt modest driftskostnad ändå.

Jag ser inga stora komplikationer med automatstart av elverket, fischerpanda har färdiga lösningar för detta, det går också bygga själv och göra ännu lite smartare.
 
Redigerat:
Varför tittar du helt enkelt inte på hur Husbåtstillverkarfirmor gör. De om några borde ju veta. Här finns säkert massa tips.

http://www.bth.se/fou/cuppsats.nsf/all/3cafb4bcc9911d43c12575cc00688954/$file/Husb%C3%A5tar%20-%20Del%20I.pdf

När kommer du börja bygga? Har läst dina trådar om ditten och datten men när kommer bygget igång?
 
raveper skrev:
Varför tittar du helt enkelt inte på hur Husbåtstillverkarfirmor gör. De om några borde ju veta. Här finns säkert massa tips.

http://www.bth.se/fou/cuppsats.nsf/all/3cafb4bcc9911d43c12575cc00688954/$file/Husb%C3%A5tar%20-%20Del%20I.pdf

Sid 20: "Den vanligaste lösningen är att husbåten ansluts till befintligt elnät och det kommunala vatten- och avloppsnätet."
 
mrfrenzy skrev:
Jag hittade en mycket intressant publikation från Victron om batterier, laddning, elverk och förbrukare på båtar. Bra information för alla som äger ett blybatteri:
[länk]
Jo, när jag pratade om komplikationer med att använda batterier var det bland annat problemen med regelbunden urladdning som jag tänkte på. Tydligen finns det batterier för drivning av elfordon som klarar sig bättre vid urladdning. De är dock (enligt pdfen) betydligt dyrare. Sen bör man väl tänka på att det ger ytterligare energiförluster att gå via ett batteri.
 
AXS
Den snor jag till EF mrfrenzy!
 
Det är svårt att få elverk av typen Otto eller Diesel att vara tysta. Det låter alltid. Därför mitt förslag om Stirling-varianten. Dessa motorer är så tysta att de svenska U-båtarna fullständigt kollrade bort de amerikanska vid en övning i medelhavet. De fick hyra en ubåt av Sverige för att lära sig jaga dessa.

På sommaren skall man givetvis inte köra motorn. Kanske solceller kan vara ett alternativ då. Bäst givetvis el från land. Jag har besökt husbåtarnas Mecka i Sausalito utanför SFO där ansluter man till land både med el, vatten och avlopp. Där är det nästan konstant runt 15-20 grader så värmeproblemen är nog mindre.

Men jag får även tacka för en ganska intressant tråd ur många aspekter.
 
Jag tycker du skulle ha en gengasdriven bensinmotor som driver en generator. Samt batterier med solceller och vindsnurra.
Kan bli ett sjyst projekt att ro iland. ;)
 
jeffan skrev:
Jag tycker du skulle ha en gengasdriven bensinmotor som driver en generator. Samt batterier med solceller och vindsnurra.
Kan bli ett sjyst projekt att ro iland. ;)
Bara man slipper ro iland. :)
 
efter att ha läst det mesta TS har skrivit så tycker jag att först spola tankarna på att ha en trä stomme och gör det i stål eller betong och se till att ha ett tätt material så vattnet inte kommer in (trä suger åt sig fast det är impregmerat och sväller och slår sig och kan ruttna ändå

och sen tillkommer det med elen att du vill ha en diselgenerator som ger en bra värkningsgrad och är vattenkyld för att få tillgodo på värmen från den och då kommer man på antingen väldigt speciallare eller bilmotorer och kollar man på en bilmotor så vist kan de ge bra effekt och värkningsgrad men inte på så låg belastning som det skulle röra sig om här så jag skulle villa bolla iden att använda en riktig generator typ traktorgenerator som du kopplar till en typ 90hk TDI eller varför inte en 1,7 eller 1,9 SDI (VAG gamla sugdiesel som är förvånansvärt snåla och mekaniska och nästan omöjliga att få död på) och koppla ihop det så du lägger dig på nästan full belastning på tongångsvarvet som den försöker hålla och då borde du kunna köra med mellan 6-10kVA generator (traktorgeneratorer är ganska så billiga men också gjorda för lång drift jämfört med vanliga portabla elverk men de är växlade så de ska ha runt 300-350rpm in från ett kraftagregat men det går att lösa med kedja eller växellåda )

och sen det jag inte sett nån göra men det BORDE funka att likrikta uteffekten från den och då det är 3fas så borde man få en ganska så bra likspäning på ca 400V som du sen laddar en batteribank med (32-33 st) bilbatterier som sitter i serie borde funka och sen gör det till växelspäning 50Hz så får du 230v /fas och du bestämmer hur många faser du vill få ut genom att styra det med IGBT transistor som du kopplar till en liten elmotor som driver en annan som funkar som generator för att få in rätt frekvens (borde inte behöva många watt för att driva den) och kör du med typ 80Ah batterier så kommer du ha runt 30kWh i banken men sen bör man inte ta ur mer än 2/3 så du kan använda 20kWh innan du behöver starta motorn nästa gång för att ladda på banken och självklart kan du koppla på några till bilgeneratorer på motorn så du tar ut en del i 12V med och typ ladda upp 10st bilbatterier som du har parralelkopplade för drift av det som du kör på 12V

sen tycker jag att tanken att köra på gengas inte är så dum men där kommer problemet att det är jävligt giftigt och skitigt och då behöver du bygga en gengasanlägning och bränslet är väldigt skrymmande om man kör med torrflis och så vitt jag vet så brukar man inte köpa det i mindre än ett billass och enbart bil är typ 40kbm och bil och släp kan vara 150kbm och det har du inte plats med på din lilla båt fast då skulle du ha energi för en bra tid framöver för en billig pening

och skulle du köra på gengas så använder man en vanlig bensinmotor och den kan du också köra på butangas vilket du kan göra själv genom att ta tillvara på din egna skit som får ligga i en tät tank och gäsa och kanske lägga i lite annat som komposteras där så kan du köra motorn på det i perioder så blir du ännu mer miljövänlig

sen i båda fallen när man pratar om motorer så skulle jag göra nån lösning med antingen växellåda och koppling eller kedja så du kan koppla på motorn till en propeller så du kan driva båten framåt med motorn och skulle det råka bli att din ack.tank är varm innan du åkt klart eller laddat klart batterina så är det att du får dra en slinga till en bilkylare eller några metallrör som är nere i vattnet så det passerar igenom där innan det kommer tillbaka in i motorn så är det problemet löst och sen ser jag inte att det skulle vara ett stort problem att få tillvara på värme från avgaserna då det är väll bara att ta ett typ 2m långt 3'' rör och lägga ett 1,5-2'' rör i det och svettsa ihop och låta avgaserna gå i det tunna röret medan man leder vattnet från motorn in i det grävre röret innan det går in i tanken så borde man få en del vinst där med

och att det skulle behöva bli bullrigt är inte ett måste för sätter man motorn i ett motorstativ med gummikuddar och sen hänger upp den i fjädrar eller en vända till med kuddar så försvinner mycket av vibrationerna sen blir det lättare vibrationer i en lätt konstruktion jämfört med om det skulle vara bultat i betong och sätter man en låda med isolering över det och gipsskivor på och har allt det i ett separat rum så lär det inte bli så ljudligt och sen kan man också leda ner avgasröret i vattnet om man inte har ljuddämpare som dämpar bra nog men då motorn kankse bara ska behöva gå 2-4timmar varannan eller var tredje dag så ser jag inte det som ett problem

..................................................................................................................
sen kan ni sätta ut dehär punkterna på valfria ställen i inlägget ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.