Mikael_L
isolde skrev:
3 cm isolering räcker inte för en klimatvind. Du kan jämföra med Dorocell eller det tyska originalet. Har för mig att 7 cm är minimum.
Det går väl inte att bara påstå en tjocklek sådär rakt över.
Det måste rimligtvis vara en proportion mot den isolering som man under det hela, kan jag tycka.

Målet är väl att få minst 5° temperaturökning på vinden, då är man helt safe. Fixar man t.ex. 3° temphöjning gör det också stor nytta men blir inte helsäkert.
(Kolla sista tabellen på denna sida: http://www.lfs-web.se/fukt.htm )

Men onekligen låter 3 cm tunt, om man inte har superdåligt isolerat under. :)
 
Har hört nu på senaste att man ska köra på det traditionella. Råspont, papp, strö- och bärläkt och takpannor.

500 lösull på vinden och strypa ventilationen, endast en gavelventil på var enda samt använda trygghetsvakten.

Jag tycker detta verkar vara en vettig konstruktion, som man även känner igen.



Jens
 
varför är du inställd på takpannor? Vad ser du för fördelar med den typen?
Sen tycker jag du ska räkna ekonomiskt på vad ett råspontat tak mot ett läktat med fiberduk kostar.
 
imported_jo skrev:
varför är du inställd på takpannor? Vad ser du för fördelar med den typen?
Sen tycker jag du ska räkna ekonomiskt på vad ett råspontat tak mot ett läktat med fiberduk kostar.


Takpannor? Det är väl ett självklart val för mig. Inget hus utan riktiga takpannor. Det är ju 50 % av husets utseende/funktion. Det är som fälgarna på bilen.

Har funderat på den biten att köra med duk/regelläkt istället men tror jag kör på vårt vanliga vis med råspont. Förlorar kanske 30-40 tusen men känns bättre när man bygger nytt.

Dock kan jag inte bestämma mig om jag ska ha valmat eller vanlig sadeltak. Kan inte heller bestämma mig om jag ska ha ihopbyggt garage eller ej. Om jag ska ha ihopbyggt vill jag nog endast ha en port (blir nog för långt hus annars). Om det inte ska vara ihopbyggt så kan jag tänka mig två portar (dubbelgarage fristående).


Någon som kan svara mellan tummen och pekfingret hur mycket det kan fördyra om man bygger ett dubbelgarage fristående ca 8x6 m istället för att bygga ihop det med huset.
Garaget behövs kanske inte isoleras lika kraftigt, 300 platta, 300 vägg, 500 vind. Golvvärme är kanske inte ett måste?

Hur gör man med uppvärmningen och ventilationen om man skulle bygga garaget fristående. Om jordvärmepumpen står i huset kan man värma garaget med denna också, eller är tex luft luft billigare att använda till att hålla några grader varmt i garaget?

Fördelar och nackdelar med ihopbyggt eller ej ihopbyggt garage?
En fördel jag ser är att man kan köra rakt in, stänga porten och gå in i tvättstugan. Grannarna kan inte se vad man handlat :)


Ber om ursäkt om tråden inte längre följer ämnet (Valmat tak) , då det pratas om lite olika.


Tacksam för tips om funderingar ovan...
 
Det är många som tror jag har har tegeltak på mitt hus, men jag har terra plegel takplåt.
måttbeställd gick skitfort o lägga.
Självklart ska du bygga garaget med golvvärme. Det kommer du ångra sen isf.
Du kan ju bygga det fristående men håll 3-5 meter från huset o bygg tvättsuga/pannrum etc som "mellangård" så det blir ihopbyggt om du förstår hur jag menar.
man kan lägga garaget i vinkel eller "halv vinkel" för att spejsa till det:)
Installera rörsystem o fläktar som använder den höga tempen som blir i pannrummet när du eldar till o blåsa in i huset och in i garaget.
Men har du en värmepump går ju inte det;)
 
imported_jo skrev:
Det är många som tror jag har har tegeltak på mitt hus, men jag har terra plegel takplåt.
måttbeställd gick skitfort o lägga.
Självklart ska du bygga garaget med golvvärme. Det kommer du ångra sen isf.
Du kan ju bygga det fristående men håll 3-5 meter från huset o bygg tvättsuga/pannrum etc som "mellangård" så det blir ihopbyggt om du förstår hur jag menar.
man kan lägga garaget i vinkel eller "halv vinkel" för att spejsa till det:)
Installera rörsystem o fläktar som använder den höga tempen som blir i pannrummet när du eldar till o blåsa in i huset och in i garaget.
Men har du en värmepump går ju inte det;)

Du menar att tex bygga huset för sig och garaget för sig och att tvättstugan hamnar i huset? Eller vad menar du
 
nja , tänk dig två separata byggnader (huset o garaget) ganska nära och "sammanlänkar" dom med en byggnad mellan som är lite lägre så man kan väl säga att det hamnar i huset...
där är perfekt att ha tex förråd/tvättstuga/pannrum beroende på hur stort man vill göra det.
Hade tänkt bygga så nu sista huset jag byggde men får bli nästa jag bygger.
Vitsen är väl mest att det blir ganska snyggt och bra utnyttjade utrymmen, och man får inte intrycket av laggårdslänga om man sätterihop ett stort hus och dubbelgarage vilket kan se ganska lååååångt ut annars....
 
Jag håller med dig att det kan se långt ut om man bygger ihop hus och dubbelgarage, det är just detta jag vill undvika.

Jag förstår hur du menar med "mellanbyggnaden" men du har inte någon form av bild att visa exakt hur du menar?
Jag tror ändå jag kör med valmat tak :)
 
nja har ingen bild ännu, fundrar på att låta en arkitekt rita upp det isf men inte i nuläget.
Tror säkert man kan lösa en sån grej ändå med valmat tak, kolla med nån lokal arkitekt som kan hjälpa dig skissa upp allt som du vill ha det.
Det är billigare än man tror.
 
Ola78
imported_jo skrev:
Det är många som tror jag har har tegeltak på mitt hus, men jag har terra plegel takplåt.
måttbeställd gick skitfort o lägga.
Ett argument man hör mot att ha plåttak är att det smattrar mycket mer när det regnar kraftigt, är det något du reagerat på?
 
Ola78 skrev:
Ett argument man hör mot att ha plåttak är att det smattrar mycket mer när det regnar kraftigt, är det något du reagerat på?
I princip ljudlös då den är ytbehandlad med sandsten, typ lite knottrig matt yta för att efterlikna tegeltak och just detta med smattrande ljud från hagelskurar och regn.
Jag blev förvånad så tyst den är.
jag kommer aldrig att bygga med nåt annat tak.
 
Ola78
Låter helt klart intressant den dagen jag ska lägga om vårat tak. Vad är kvadratmeterpriset på den plåten du köpte?
 
kommer inte ihåg exakt pris men den är en aning dyrare än vanlig plåt givetvis, gå in på www.kami.se
där kan du läsa om den på produkter
 
finns 3 åf i ditt län :)
 
Inte för att byta ämne, men har ni någon erfarenhet av trygghetsvakten? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.