Vi har haft 2-årsbesiktning i vårat nybyggda hus, och vissa fel är åtgärdade. Vad har husleverantören för skyldigheter att deras lagningar av sprickor i vägghörn o dyl.(pga sättning) ska hålla mer än några veckor?
 
F
Jag hoppas inte att det är pga sättningar. Ett nytt hus torkar och akrylatfogarna i hörnen spricker. Det är väldigt vanligt med sprickor i hörnen på nya hus men vanligtvis så brukar det hålla sig sprickfritt när det åtgärdas efter 2 år. Håller det inte mer än några veckor skulle jag strida ganska hårt för att få dit dom och åtgärda igen.
 
Sen är det ofta mycket mer rörelser i trähus på vintern då trät torkar. Vi har oxå fått sprickor i vissa hörn men det hade vi inte i somras. Tror inte det beror på sättningar.
 
Sättningar är väl kanske fel formulerat, men det har väl spruckit när huset torkar. Målaren säger att det aldrig går att bli av med sprickorna helt. Vad ska man tolerera som husköpare?
 
Jag tror man får leva med lite sprickor på vissa ställen i huset. Man kan väl dra lite mjukfog där om det blir en större spricka.
 
är det gipsskivor på väggarna? Såna borde inte spricka upp fler ggr pga årstider/fukt. Eller har jag fel?
 
Vad sitter bakom gipset? Trä eller plåtreglar? Där vi har plåtreglar har det inte spruckit men mot ytterväggarna dvs där det sitter OSB å träreglar bakom gipset så har det spruckit i hörnen.
 
Trä, hur länge ska man räkna med sprickor i ett nybyggt hus?
 
F
tupas skrev:
Trä, hur länge ska man räkna med sprickor i ett nybyggt hus?

Hur länge?? Utan omfogning så kommer du alltid att ha dom där!

Generellt så spricker det mer första året när huset är nytt men det kommer alltid att röra sig lite med årstiderna. Utan att veta så föreslår jag att du fogar om nu på vintern när luften och huset är torrt och ser hur det ser nästa år.

Jag fogade om lite halvslarvigt efter ett år och dom flesta hörnen ser bra ut efter ytterligare ett år men det är nåt hörn som spruckit igen.
 
fsn skrev:
Hur länge?? Utan omfogning så kommer du alltid att ha dom där!

Generellt så spricker det mer första året när huset är nytt men det kommer alltid att röra sig lite med årstiderna. Utan att veta så föreslår jag att du fogar om nu på vintern när luften och huset är torrt och ser hur det ser nästa år.
Instämmer helt!

Med dagens mode i husen vill man efterlikna de listlösa funkishusen. Dessa var dock murade eller av betongblock, även mellanbjälklagen, och då ville det inte spricka så lätt.
En träkonstruktion är i ständig rörelse med årstiderna. Det är därför man satte skugglister i taken på trähusen förr i världen.
Antingen får man leva med att foga om eller så får man sätta lister.
 
Vi funderar på att begära 2-årsbesiktning men då får vi stå för kostnaden för besiktningsman. Är det värt det undrar vi... de sprickor som jag oroar mig för är de i hörnet av huset. När det varit väldigt kallt har vi kunnat konstatera att kalluften drar rätt i genom sprickorna. Det är väl ca 5mm spricka från golv till tak... vad tycker ni? Ska vi begära besiktning?
 
F
Marypytting skrev:
Vi funderar på att begära 2-årsbesiktning men då får vi stå för kostnaden för besiktningsman. Är det värt det undrar vi... de sprickor som jag oroar mig för är de i hörnet av huset. När det varit väldigt kallt har vi kunnat konstatera att kalluften drar rätt i genom sprickorna. Det är väl ca 5mm spricka från golv till tak... vad tycker ni? Ska vi begära besiktning?

Har ni väldigt mycket undertryck i huset? Det låter tråkigare att det blåser in kall luft genom sprickan än själva sprickan som bara är kosmetisk.

Är ni säkra på att det inte är nåt annat fel på huset än sprickorna så får ni göra en bedömning om vad som kostar mest att åtgärda. Jag tycker att har man handlat upp ett hus på ett sådant sätt att det är möjligt med en 2års besiktning och man faktiskt kan få dit nån som åtgärdar så tycker jag att man skall göra det.

Nu har ni ju bott i huset i två år och antagligen hunnit hitta det mesta själva så är det inga uppenbara byggfel och byggfusk så skall man nog inte räkna med att en besiktningsman hittar mer än ni själva gör.
 
Vad betyder undertryck och hur vet man det? Måste man inte trycka huset för att få reda på det?

Nej, det kosmetiska är inte det största orosmomentet utan att huset inte är tätt i hörnen. Oavsett byggplast så funderar vi på om det inte kan leda till fukt/mögelproblem... om så är fallet är det ju definitivt värt att ombesiktiga! men det är detta vi inte vet... Vi har inte upptäckt några andra stora grejer så kanske blir det billigare och enklare att åtgärda sprickorna själva?
 
En spricka som släpper igenom kallluft är ju mer än kosmetiskt. Kan ju vara slarv med isoleringen vilket är värre.
 
OMLAJA skrev:
En spricka som släpper igenom kallluft är ju mer än kosmetiskt. Kan ju vara slarv med isoleringen vilket är värre.
Kanske inte så mycket med isoleringen men däremot plasten. Hörn är ju alltid lite bösigare. Är det ett prefabhus eller lösvirke? Är du säker på att det blåser in luft där? Ni har inte en ventil i närheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.