grävaren skrev:
Angående nockventilation på valmat tak. Det finns ventiler som monteras, mellan takstolarna efter att takpappen är lagd. Man kör ett hål med 75 eller 80 mm dosborr (för eldosor), skär ett sprätt med en kniv. För ner ventilen och fäster med 4 pappspik. Viker över täckplasten och eventuellt tätar med asfaltklet om man skurit för mycket.

Menar du s.k mögelstoppers?

Jag trodde att man istället för att gå med råsponten hela vägen upp till nock så släppte man en bit och efter att man lagt dit nockbrädan så skulle det finnas en liten luftspalt på var sida om denna, som man sen ska täta med något mot nederbörd, men samtidigt fungera som ventilation.

Har jag fel?

Jag talar nu ett ett valmat tak. Om man skulle använda denna typ av ventilation, bör man isåfall skippa takfotsventilationen?

Jag har skickat massa mejl till trygghetsvakten samt ventotech. Ska bli spännande att se vad de rekomenderar på nybyggt 1-plans lågenergihus med kallvind.
Jag blir inte klok på detta, alla säger olika.
 
Ja, jag menar mögelstoppers. Vid 45 grader taklutning luftar jag nocken enl. din beskrivning. Vid valmat eller flackare lutning använder jag mögelstoppers. Det är enklare att dra pappen över hörn eller nock och få det helt tätt.
 
Ola78
Den beskrivningen du ger är den jag med hade hört om, men sen kollade jag lite hur våra hus med valmat tak vi tillverkar på jobbet var konstruerade och där sitter det en mögelstoppers i varje fack vid nocken. Så man kan nog säga att bägge metoderna är "rätt" fast mest rätt är nog en klimatvind ändå.
 
Ett sätt att förhindra för mycket ventilation på vinden är att fästa en läkt i takfoten som täpper till luftningen. Om det sedan visar sig att du behöver ventilera mer så kan du slå bort önskat antal läkter inifrån vinden, och på så sätt öppna luftningen.
 
Okej, kanske borde satsa på mögelstoppers i varje fack på varje sida om det räcker.

Får se vad de svarar på mina mejl. Vad de rekommenderar.



Ingen som provat cellplast på yttertaket?
Jens
 
saraspojk: Sök runt på forumet, det finns långa trådar ang alla
dessa olika alternativ. Mycket intressant läsning...
-Vad skall du ha för yttertak?

Som jag ser det så är den traditionella, ventilerade lösningen
den sämsta du kan välja... Hur bra/dåligt den fungerar varierar
enormt beroende på en massa olika omständigheter, vissa kan
du själv påverka, vissa inte. Därför är detta en riskkonstruktion;
-Du kan aldrig veta om den kommer att funka eller inte...
 
Det är tänkt såspont, takpapp, strö- och bärläkt samt takpannor (betong).

Jag ska kolla runt lite...
 
Ola78
Håller med hakaner, klimatvind när du ändå ska bygga nytt, bygg då det. Den dagen jag ska lägga om vårat tak, tänker jag försöka göra våran vind till en sån.
 
Redigerat:
byggde ett valmat tak på mitt 1 planshus -05 och använder endast takfotsventilation, blev avrådd allt annat.
Det har funkat bra. Har dock ej råsponttak utan vanlig 45x70 läkt och armerad kondensduk+plåttak.
 
Jag har pratat med både Isover och Paroc och båda säger följande:


Bästa alternativet är att göra som vanligt med lösull i vindsbjälklaget, men hoppa över ventilationen helt och hållet. Ska inte finnas någon ventilation, varken i takfoten, gavel eller nock.

Istället ska jag köra med råspont och på denna lägga en 20 mm glasullsboard vilket medför att råsponten blir varmare, vilket innebär att risken för fuktskador minskas.

Ovanpå denna isolering läggs en slags diffusionsöppen underlagsduk (ist för vanlig takpapp) som gör att vinden diffusierar utåt och ventileras av under takpannorna.


Jag tycker detta låter som en bra lösning.

Har fått reda på att man inte ska använda cellplast på yttertaket (råsponten) därför att denna krymper några %, minns ej hur mycket, vilket också medför en värmeförlust.



Jens
 
Du har fått mycket goda råd av Isover & Paroc! -Klockrent!
-cellplast krymper, det kan jag intyga av egen erfarenhet,
jag tror att den egentligen krymper & sväller med luftfuktigheten?
 
cellplast krymper? Det är väl ett "dött" material....det ska inte röra sig alls.
 
Cellplast krymper. Det vet jag. Prova att mäta en skiva 600x1200, måtten stämmer ej exakt...
Mäta nu på vintern & mäta samma skiva till sommaren & se om den rör sig?
-Jag vet inte om den sväller med fuktigheten, men jag vet att en skiva direkt ifrån fabrik
krymper allteftersom, den förklaring jag fick ifrån tillverkaren var att skivorna krymper olika
mycket efter tillverkningen beroende på vädret & dom kunde därför inte kompensera för detta
i tillverkningen...
 
saraspojk skrev:
Jag har pratat med både Isover och Paroc och båda säger följande:

Bästa alternativet är att göra som vanligt med lösull i vindsbjälklaget, men hoppa över ventilationen helt och hållet. Ska inte finnas någon ventilation, varken i takfoten, gavel eller nock.
Du kunde lika gärna ha talat med Volvo för att bli övertygad om att just deras bilar är bäst.
Hur många har Isover och Paroc tjatat om luftspalter hit och dit? Nu plötsligt ska det inte vara någon luftspalt. Undrar vad det står i deras senaste arbetsanvisningar.


Cellplast krymper väldigt lite, och det gör den kort tid efter produktionen. Diverse medel avdunstar. Efteråt är cellplastens mått stabila. Skulle man ändå oroa sig för 2 mm krympning, kan man välja fasade skivor.
3 cm isolering räcker inte för en klimatvind. Du kan jämföra med Dorocell eller det tyska originalet. Har för mig att 7 cm är minimum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.