Denna tvättställsblandare är ovanpå märkt "ma", viket jag förmodar står för en MORA-blandare...? Har den något mer namn och/eller nummer?

Eftersom blandaren är lite droppig undrar jag om det går att göra något åt det?
 
  • Tvättställsblandaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem, det är mycket riktigt en Mora armatur. Reservdelar finns. Tag med dig bilden till en vvs-handlare så får du de delar du behöver. Alternativt ta hem en röris om du inte vill attackera det själv.
 
snaggletooth skrev:
Rinkaby rör har ju oxå för den händige:

[länk]
Jag undrar om denna nog minst trettioåriga blandare har något mer namn och/eller nummer - just för att säkert kunna leta runt själv och jämföra ev alternativa inköpsställen för delar.
 
Efter mycket förgäves googlande visar jag ännu en bild av min nog minst trettioåriga blandare och undrar om någon av er kan berätta vad den heter mer än MORA, som något nummer eller ytterligare namn?
Och detta alltså för att jag ska kunna leta runt själv och jämföra ev alternativa inköpsställen för delar.

Apropå delar undrar jag också om det även säljes sämre "piratdelar".... eller om alla reservdelar till MORA-blandare kommer från samma tillverkare?
 
  • Tvättställsblandaren, snett ovanifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är osäker men har för mig att MA hade en som hette Cera, skulle kunna vara den
 
problemet med de äldre engreppsblandarna är väl oftast att insatserna uppgraderas så många gånger får man köpa hela överdelen komplett och som reservdel kan det bli snudd på lika dyrt som en ny kran.......
 
Blecktrumman skrev:
problemet med de äldre engreppsblandarna är väl oftast att insatserna uppgraderas så många gånger får man köpa hela överdelen komplett och som reservdel kan det bli snudd på lika dyrt som en ny kran.......
Totalt har jag nog ägnat flera timmar åt att googlande försöka finna någon bild av en exakt likadan MORA-blandare som min, men hitintills förgäves. Jag tycker det borde finnas typ som ett "släktfotoalbum" över alla deras kranar så att man snabbt och säkert kunde identifiera exakt vilken man ska beställa delar till...?

Det hela känns mycket oorganiserat och snårigt.
Kanske är min blandare den allra första MORA engreppsblandaren så att de inte hade börjat tänka på att det kunde vara mycket praktiskt att ha modellspecifika namn och eller typnummer...?

I min gamla blandare förmodar jag att det inte alls finns några finesser som termostat- och energisparmanicker, och du tycks antyda att det kanske inte längre finns delar till att byta ut enbart det slitna?
 
Ta och sänd en fråga direkt till MORA och fråga om det finns reservdelar till den och vad den heter. Du har ju så fina bilder så de svarar nog.
 
Krilleman
Enklast är att bara byta! Den har ju några år på nacken, så varför inte spara dig själv en hel del letande och bara byta ut den!?
 
Blecktrumman skrev:
problemet med de äldre engreppsblandarna är väl oftast att insatserna uppgraderas så många gånger får man köpa hela överdelen komplett och som reservdel kan det bli snudd på lika dyrt som en ny kran.......
Blandare heter det väl, kran är en sådan man har mitt i ansiktet..........:p
 
tror inte det skiljer så mycket i pris på delar... billigaste hade nog varit att dirket beställa från rinkaby istället för att leta i timmar :)
 
Det är en gammal Mora Temp, skulle gissa 70 talet. Du byter kolven en 010 heter den till bad och 020 till köksblandarna. I detta fall alltså en 010 RSK. nr: 8938138

Så...
 
Blandarkungen skrev:
Det är en gammal Mora Temp, skulle gissa 70 talet. Du byter kolven en 010 heter den till bad och 020 till köksblandarna. I detta fall alltså en 010 RSK. nr: 8938138

Så...
När jag med "Mora Temp" inskrivet Googlat efter bilder har det kommit upp mängder med andra modeller. Är det så att Mora Temp inte syftar på just min modell, utan enbart på funktionen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.