Njutning för mig är att starta traktorn och se blåröken matcha himlen en klarblå dag som denna. :)
 
Problemet är att vi inte hade så omfattande industri på 1800-talet som Kina har nu.... Dom grisar verkligen ned nåt otroligt där borta, med noll känsla för arbetsmiljö.

Bra-byggare: Vi skitade också ner för hundra år sen, men det gjorde vi för att vi inte visste bättre, är det inte en enorm skillnad mot vad Kina gör nu?

Snygga bilder: http://www.chinahush.com/2009/10/21/amazing-pictures-pollution-in-china/
 
A
Stringfellow Hawke skrev:
Bra-byggare: Vi skitade också ner för hundra år sen, men det gjorde vi för att vi inte visste bättre, är det inte en enorm skillnad mot vad Kina gör nu?
Jo, jag tycker det är skillnad, .
 
Underbara bilder.

Och dessa visar verkligen varför det är så fruktansvärt viktigt för vår miljö att vi fortsätter att handla i tex China för att säkerställa att dom så snabbt som möjligt inser hur viktigt det är för affärerna att samtidigt ta till vara på miljöfrågor och resurser.

Idag finns det knappast seriösa företag från västvärlden som skulle våga köpa varor från fabriker som ser ut på detta sätt, kan vi bara se till att detta fortsätter o sprids så gör vi vår planet en stor gärning.

Tack igen för bilderna som verkligen kan övertyga oss att fortsätta resan mot en bättre värld genom att utveckla handeln.

Ett exempel av tusentals vad vi kan göra: http://www.nrdc.org/media/2010/100921.asp
 
Det svänger fort här på forumet när man får se på lite bilder, men en del talar om pekpinnar och Kina har rätt att skita ned för vi har gjort likadant, men trovärdigheten blir inte så hög av vissa här. När man skriver om förhållande och blir idiotförklarad, men är mycke nöjd att det har blivet en debatt om rätt saker och inte en massa påstående som inte stämmer
 
Mikael_L
Det har väl halkat lite offtopic.

Tråden handlade väl inte explicit om att köpa från Kina utan att köpa svenskt, dvs ej norskt, amerikanskt eller iranskt som exempel.
 
Skumpen skrev:
Det svänger fort här på forumet när man får se på lite bilder, men en del talar om pekpinnar och Kina har rätt att skita ned för vi har gjort likadant, men trovärdigheten blir inte så hög av vissa här. När man skriver om förhållande och blir idiotförklarad, men är mycke nöjd att det har blivet en debatt om rätt saker och inte en massa påstående som inte stämmer
Försöker du äntligen säga att det är väldigt viktigt att västländer fortsätter att handla i tex Kina för att skapa en bättre miljö och därmed skrota ideen med att bara köpa Svenskt?

Om så är fallet är det ju jättebra att du kommit till den insikten.

Jag tror inte någon blivit idiotförklarad i tråden, har iaf inte sett några sådana yttryck

Jag tror nog att dom flesta här förstår vikten av den globala handeln både när det kommer till miljö och välfärd föa alla.
 
Jag spenderar stora delar av sommaren på Åland (många soltimmar), dom producerar väldigt lite själva så jag sköter även import med matvaror åt mig själv dit samt export av visserligen importerad??(finsk) öl så mer miljömedvetet än så kan det ju inte bli eller? :)
 
Bezt skrev:
Vet inte om man ska vara så konspiratorisk så man ska tro att det är handlarna eller butikskedjorna som styr hur mycket dyrare det ska vara än andra varor, vissa kunder bryr sig inte alls om det är ekologiskt och fast den ekologiska varan är billigare än den traditionella så väljer de den traditionella av gammal vana(kommer inte ihåg specifik vara men har sett det i butik).
Själv jobbar jag på ett företag som tillverkar varor till dagligvaruhandeln varav några ekologiska produkter och de ekologiska produkterna har vi interna lägre marginaler på då de mer är en nischprodukt och inget vi tjänar pengar på.
Det är ingen konspiration, det är kapitalism. Alla säljer allting så dyrt de kan, det är så det fungerar.
 
Fläsk är en vara som vi inte ska producer i Sverige verkar det som, vi ska ha värdens bästa djurskyddshållning och då kostar det pengar, så då importerar vi från Tyskland och får in deras skit som till och med Kina och Ryssland har sagt nej till men inte Sverige för det är ju billigt och då har djurhållning ingen betydelse när vi kan köpa importerad fläsk som är billigt så kvalite det bryr vi inte oss om.
 
Snailman
Skumpen skrev:
Fläsk är en vara som vi inte ska producer i Sverige verkar det som, vi ska ha värdens bästa djurskyddshållning och då kostar det pengar, så då importerar vi från Tyskland och får in deras skit som till och med Kina och Ryssland har sagt nej till men inte Sverige för det är ju billigt och då har djurhållning ingen betydelse när vi kan köpa importerad fläsk som är billigt så kvalite det bryr vi inte oss om.
Nu är det ju så att tyskland har stoppat köttet från de gårdar som fått dioxinfoder, trots att grisbranchen försöker ljuga i oss att tyskarna exporterar detta till oss...

att Ryssland och Kina stoppar det beror väl på att dessa länder själva skulle (och brukar) handla så som de försöker inbilla oss att tyskarna gör... Det är säkert deras egna grisbönder som de försöker komma runt frihandelsreglerna för att gynna.

Och nej vi klarar nog inte av att föda upp grisar i det här landet, ett exempel är ju motståndet mot att förbjuda antibiotikainblandning i fodret... När det förbjöds så Ökade tillväxten på grisarna istället för att minska som bönderna försökte argumentera med utan att veta något om det...

Vi kanske har bra bestämmelser om djurhållning men följs reglerna verkligen?

Minns på radion när de intervjuade en korvfabrikant, När de frågade varför falukorven till extrapris inte inehöll den minimiprocent kött som den måste göra för att få kallas falukorv så sade denne att det kan vi väl inte göra om vi ska sälja den billigare!

Tyskland har en från staten helt fristående konsumentorganistion, det saknar vi tyvärr i sverige med märkbart resultat.
 
Redigerat:
Köper man utländskt kött så är man ju bara dum-snål! (Visst, finns ju undantag.. Speciella tyska korvar/salami och sånt)

Kan inte förstå mig på dom som väljer att köpa nötkött/fläskkött från utanför Sverige.. Helt obegripligt!
 
Skumpen skrev:
Fläsk är en vara som vi inte ska producer i Sverige verkar det som, vi ska ha värdens bästa djurskyddshållning och då kostar det pengar, så då importerar vi från Tyskland och får in deras skit som till och med Kina och Ryssland har sagt nej till men inte Sverige för det är ju billigt och då har djurhållning ingen betydelse när vi kan köpa importerad fläsk som är billigt så kvalite det bryr vi inte oss om.
Du behöver inte vara orolig, det bukar vimla av lobbyister från Svenskt Kött med Maria Forshufvud i spetsen som brukar fara runt med halvsanningar för att skrämma barn o peppa sveriges köttbönder.
 
Rrrrr skrev:
Köper man utländskt kött så är man ju bara dum-snål! (Visst, finns ju undantag.. Speciella tyska korvar/salami och sånt)

Kan inte förstå mig på dom som väljer att köpa nötkött/fläskkött från utanför Sverige.. Helt obegripligt!
Varför då??

varför skall man inte köpa det bästa och godaste köttet?
 
Rrrrr skrev:
Köper man utländskt kött så är man ju bara dum-snål! (Visst, finns ju undantag.. Speciella tyska korvar/salami och sånt)

Kan inte förstå mig på dom som väljer att köpa nötkött/fläskkött från utanför Sverige.. Helt obegripligt!
Försöker köpa så mycket som möjligt som har sitt ursprung i närområdet både när det gäller kött, potatis, etc. Potatis får vi hemkört till dörr av vår "potatisbonde" i 10 eller 25kg säckar för 6-7kr/kg.
Mjölk, smör, grädde, etc, väljs alltid från det "lokala" mejeriet som vi turligt har. Kött handlas oftast i gårdsbutik i lite större mängd. Grisarna har vi sett gå på öppna fält och böka. Lamm kommer från en småskalig uppfödare.
Billigare tveksamt, men vi är nöjda med kvalité och att vi gör något för att få behålla det närproducerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.