petersson79 skrev:
Om man sätter dit "vanlig" isolering utan plast och dylikt... Vilka konsekvenser kan detta få?
Det kommer att fungera. Hur många hus byggda före -80 talet har just denna konstruktionen och är helt friska. Det rör sig ju endast om 45-70mm isolering när man tilläggsisolerar invändigt av väggar.
Problem som uppstår med tilläggsisolering är i normalfallet tak mot kallvind, dvs någon form av slutet utrymme och större mängd isolering.
Däremot om det gäller gamla timrade hus så gäller speciella metoder vid isolering av väggar.
 
Ja, det är ju inte nybyggt precis...byggt 21. Liggande timmer/ 8 cm grova plank, sen är det vindpapp utanför detta och sen klädselpanel... Kommer ju inte att isolera alla väggar utan endast de jag kommer att regla ut, så huset kommer fortfarande att vara lika otätt som innan på många ställen... Däremot kommer ju det nya vi bygger ut att vara byggt enligt nya normer med plast och grejer,,,

Kommer 45-70 mm vanlig isolering på ca 25 kvm väggar få "katasrofala" följder?
 
Nej, inga katastrofala följder. Far min har isolerade alla rum i kåken (30-tal, stående spontat 70mm virke) invändigt med 45mm vanlig isolering i början av 80-talet. Inga problem med detta idag. Ingen plast har använts.
 
Blir nog så...
 
Om man nu använder vanlig isolering, gör man då bäst i att strunta i någon form av diffusionsspärr eller vad ska man använda? Plast är ju inget alternativ...
 
Vi hade samma bryderier för två år sedan när vi skulle renovera och samtidigt isolera på insidan. Efter att har läst här på Byggahus och pratat med ett antal firmor blev det till sist 50mm fasadskiva kant i kant mot ytterväggen sedan reglar mot fasadskivan med kanalisation och isolering mellan reglar samt plast, OSB + gips. Valet var inte glasklart men det viktade tillslut mot detta...
 
Använd tex. vindduk istället för plast innerst om du är tveksam vid renovering,
läs Ola´s inlägg #15, det stämmer.
-De tillverkare som pratar om att utlämna plasten om man använder
cellulosa- eller linisolering vet inte vad de pratar om!
(Om de inte rekommenderar att sätta en luftspärr istf. diffusionspärr)

= Alla hus skall vara lufttäta på insida i vårt klimat!
 
Med innerst menar du direkt på innerväggen innan isoleringen inifrån sett eller?
 
Med innerst så menar jag på den varma sidan, maximalt 1/3 in i isoleringen.
Ex. inifrån & ut:
*Gips
*Spån
*Isolering 45-70mm
*Diffusionsspärr eller ångbroms
*isolering ~200-300mm
*Gips eller vindduk
*Västkustskiva eller motsvarande 30-80mm
*Luftspalt
*Panel (eller skiva & puts)
 
Men nu är det som så att jag endast kommer att isolera invändigt då jag inte kommer att göra något fasadbyte utan bara renoverar inne...
 
Precis, perfekt läge att sätta en vindduk invändigt på bef. vägg innan du tilläggsisolerar innåt...
 
hakaner skrev:
Använd tex. vindduk istället för plast innerst om du är tveksam vid renovering,
läs Ola´s inlägg #15, det stämmer.
-De tillverkare som pratar om att utlämna plasten om man använder
cellulosa- eller linisolering vet inte vad de pratar om!
(Om de inte rekommenderar att sätta en luftspärr istf. diffusionspärr)

= Alla hus skall vara lufttäta på insida i vårt klimat!
Detta var en ny teori som jag tror inte har full förankring. Har du en timrad vägg och sedan isolerar den på insidan utan glipor och sedan t.ex. OSB/Gips så har inte en vindduk någon betydelse påstår jag, mera än att hålla isoleringen på plats. Vindduk på utsidan eller vindpapp/asfabord/gips ska säkerställa att det inte blåser in luft i isoleringen, för syftet är att den stillastående luften i själva isoleringsmaterialet är del av isoleringen.
En ny tilläggsisolerad innervägg med OSB/gips och ytskikt lär knappast kunna skapa ett sådant luftflöde.
Risken är istället att TS kan behöva sätta in tilluftsventiler i ett gammalt hus som blir för tätt då jag gissar på att TS har självdrag och ingen mekanisk ventilation.
 
Tilluftsventiler blir det ja, det skulle jag satt in oavsett och har varit inköpta ett bra tag...

Tidigare under Tretexen satt det ju en sorts papp, men snickarna ångade på och slet bort allting så nu är det ren plankvägg på vissa ställen. Är lite nojig för att slänga isoleringen rakt på där, visserligen bara 45-70 mm men läser man alla trådar här om isolering av gamla hus så ploppar det ju upp några gråa hår under tiden... Saken är den att väggen redan är uppreglad med så det blir svårt att få eventuell diff-spärr heltäckande...
 
Helt rätt ang. ventilationen AndersS, jag förutsatte att TS
kommer att se till att ventilationen är tillräcklig.

Jag hävdar dock att ett hus aldrig kan bli för tätt, ventilation
skall ske genom ventilationssystemet, inte genom konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.