Har byggt om nu, dvs sänkt laddröret ca 2 cm ner och sparat sista biten av den gammla för expansionen..

Men fick samma fenomen idag igen, kok i pannan utan att vara mer än 85 grader..
Kan det vara så att det blir för mycket luft och för lite expanderande vatten? Så att luften blir stående i expröret?
Kanske skulle haft en manuell avluftning på expröret som komplement?

Frustrerande att det inte kan fungera som tänkt ;)
 
En manuell luftning funkar inte om du sätter den högre än nivån i expansion, expansion satt väl bredvid tanken?

Var har du 85 grader när det kokar?
 
Nu ser det ut såhär

Expritning.jpg

Jag vet inte vad det var när pannan började koka, givaren sitter i pannutloppet i toppen, troligtvis varmare runt dom värmeöverförande ytorna. Men det fortsatte att koka fast panntempen var nere i 73 grader, sen fyllde jag på mer vatten i systemet å dom kom det en väldans massa luft ur kärlet...

Följdfråga har jag mitt exprör för högt?
 
Nej röret kan inte sitta för högt.

Det går bra att elda ett tag? Tanken laddas tills det helt plötsligt kokar?

Hade du expansion full när du började elda?
 
Japp, jag laddade fullt i förrgår 85-84-80 utan märkbara problem... Sedan när jag skulle elda idag så började det koka vid 82-75-35

Ang expansion, så fyllde jag det fullt efter att jag laddade i förrgår, så det borju vara fullt..
 
Redigerat:
Men fick samma fenomen idag igen, kok i pannan utan att vara mer än 85 grader..
?? tycker att det tyder på att cirkulation är otillräcklig -pannan kyls INTE
stryp bypass så att mindre del av vattnet från panna går genom TV ventilen
detta gör att temperaturen kommer att stiga långsammare i början
-laddningen av tanken sker med en lägre temperatur
beroende på när pumpen startar kan problemet vara att man får "hot spots" ställen där lokal kokning inträffar
expansionen som den är utförd ska inte vålla några problem
 
Men under min förra laddning hade jag inga problem med "kylningen"..

Mycket skumt tycker jag..
 
Mera effekt den här gången ? brann intensivare
du vågade ladda på mera eftersom det fungerade förra gången;)
Eftersom du fyllt nytt vatten har du också fyllt på luft
( tålamod du är för ivrig och förväntansfull att det ska fungera perfekt)
 
Du får kanske tillfälligtvis nu i början fylla ditt system före varje eldning så att du får ur ev luftkudde i toppen.
Skulle ju även funka om du hade en ventil på högpunkt mellan tank och exp som du öppnar före fyllning så att du inte behöver fylla och trycka luft genom kärlet. Bara öppen till dess vattnet är uppe och sen stänga och låta röret ner i exp fyllas och luftas. Kan ju även användas under drift på samma sätt om det krävs.

Dina problem kan rimligtvis inte bero på något annat, du har ju laddat bra vid andra tillfällen. Man ska inte underskatta mängden gas som under ganska lång tid måste ur så pass mycket nyfyllt vatten.
 
GK100: Det skulle nog förmodligen funka..

Ska nog hålla mig till 80 grader i tanken till den är genomeldad..

pr95: Jag är somsagt mycket otålig, Får försöka några eldningar till..
 
@ GK100 du har ju bra koll -har hör att det finns ett fenomen med vatten vid ca.40grader C när det blir
som ett "lock" som varken vill upp eller ner när syre/kväve finns i detta "lock" -stämmer det ?
påverkar cirkulationen negativt
 
Redigerat:
pr95 skrev:
@ GK100 du har ju bra koll -har hör att det finns ett fenomen med vatten vid ca.40grader C när det blir
som ett "lock" som varken vill upp eller ner när syre/kväve finns i detta "lock" -stämmer det ?
påverkar cirkulationen negativt
Det är inget jag känner till eller direkt kan tänka mig hur det skulle fungera, men det kan givetvis vara så. TS får nog som sagt ha lite tålamod, det är en ganska långsam process innan all volym cirkulerat via de hetare pannytorna och sen luftats av. Det blir lite av x% per total omsättning av volymen vid en given högre temp i acken, håller alltså på ganska länge innan det blir så små mängder att de inte stör alls.

Synd att ichgary inte kunde få upp exp de dm över ack som hade löst luftproblemen naturligt, men även denna kopplingen kommer ju funka bra om än med lite inkörning.
 
Kan vara att vatten som innehåller luft behöver värmas över dessa 40 grader för att luften ska kunna börja avgå
separera som bubblor från vattnet dock väldigt långsam process
trycket i ett system påverkar också detta
nåja nog om det inget jag kan verifiera
vår vedeldande vän får ha lite tålamod och elda på så minskar problemet med tiden
 
Varför ska man ha tålamod? En anläggning ska funka perfekt första eldningen!

Prova att elda hela tanken till 100 grader!
 
Varför ska man ha tålamod? En anläggning ska funka perfekt första eldningen!
Precis min åsikt.. Men min verkar inte vilja lira det spelet riktigt..

Har precis börjar en eldning, ska försöka få i så mycket som möjligt idag få se hur det går, om allt sprängs i luften eller hur det blir ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.