Varför alla glömmer naturliga stenar ??

Dom är mycket vackrare och kostar ingenting ;D

 
Sweli skrev:
Varför alla glömmer naturliga stenar ??

Dom är mycket vackrare och kostar ingenting  ;D

Instämmer till 100% med Sweli :)

Det är så snyggt! Vi kommer att ha Swelis mur som ritning när vi gör våran. (som trogen IKEAn så föredrar jag att arbeta efter monteringsanvisning ;))

Frågan är nu bara am vi grejar att fixa den själva eller om vi ska höra med vår grundis han har ju en grävsopa oxå förutom sitt kunnande ;D
 
Posted by: Sweli
Hyr en liten grävmaskin för att lyfta dom stora stenar. Du kommer att spara din rygg och det tycker jag att det är värt
Jag har faktiskt tillgång till en traktor ifrån 50-60 talet som jag tänkte sparka igång den tänkte jag även använda när jag fixar till gräsmattan

Ang natursten håller jag med dig till fullo, dock kan det vara lite klurigt att samla ihop de mängderna som behövs om man bygger ordentligt.
Jag har 1/3 under mark samt dubbla rader i murarna. det har klarat denna vinters köld så jag håller tummarna.
 
Varför alla glömmer naturliga stenar ??
Det finns begränsningar med vad naturliga stenar klarar av i form av höjder och belastning. Många gånger är det inte ett alternativ som stödmur om man behöver komma upp i höjd.

Skall man bygga en mur på 1,5 meter eller mera som skall motstå en belastning på ena sidan tror jag det är svårt att få den att hålla på sikt med enbart (små) nautrliga stenar.
 
Skall man bygga en mur på 1,5 meter eller mera som skall motstå en belastning på ena sidan tror jag det är svårt att få den att hålla på sikt med enbart (små) nautrliga stenar.
Jag håller med dig att det är svårare, speciellt med mindre stenar, men inte omöjligt.

Min mur är ungefär likahög som din kommer vara och den är byggd av natursten.

Ca en meter hög och lika tjock fungerar som stödmur, sedan har jag byggt en halvmeter till som är "vanlig" mur ovanpå stenmuren.

Dock får man se det som träning och nöje att bygga en sådan här mur då det är många svettiga timmars jobb.
(det är såpass jobbigt att man bör tycka det är väldigt vackert och billigt med ;))
 
Våra murar är gjorda med naturliga stenar av blandade storlekar. Några är så stora att det går inte att flytta dom om man inte har grävmaskin.

Det jag såg att markentreprenören gjorde var att han packade ordentligt fyllnadsmassorna först innan han lade stenarna.

Jag tror att det kommer att hålla i många år.
::)
 
Till er som skall bygga stödmur. I de flesta områden måste man ha bygglov för att bygga stödmur högre än 1 meter. Kan vara bra att kolla upp innan ni börjar.

Vänligen,

Anna
 
Hej!

Vi har kollat pris på några olika typer av lock-stenar (Ex Keystone). Man kan nog bygga för ca 500-700 kr/m2.

Det är ett tryggare system än t ex murad stödmur och betydligt enklare för "gördetsjälvaren" även om det blir rätt mycket dyrare.

Fördel också att man slipper gjuta grundsula om man packar ordentligt.

Utöver ovan angivna varumärken kan ni också kolla på www.starka.se och www.keystone.se

/Ylva (helt ny här - första inlägget.)
 
Vi har sett ungefär samma priser som Ylvali nämner. Om man ska bygga en stödmur upp till en meter kan man använda Megastone, men ska man bygga högre än en meter är Keystone ett bättre och säkrare alternativ. Både med Megastone och Keystone ska du kunna bygga muren själv utan att vara proffs, men det är lite mer jobb med Keystone. Det viktigaste är underlaget och den första stenraden, där kanske man behöver hjälp. Det är också viktigt med dräneringen mellan muren och fyllningen. Vi kommer att använda 15 cm ljusgrå Megastone till vår mur (ska bygga ca 42 m mur....).
 
HEJ

Vi har funderat på det här med stödmurar och pratat med en trädgårdsarkitekt. Han säger att det går bra att göra höga murar, över 1,40 med naturliga stenar. Han och hans son hade gjort en 2 meter hög stödmur utan problem.
Jag undrar nu om någon vet om det finns någon bra bok eller hemsida om naturstens murar ? Och om hur man kan göra det själv...
Det finns ju så många olika varianter att välja på.

Var på kanarieöarna för 2 veckor sedan och åkte upp i bergen på Gran canaria på ett bröllop. DÄR kan vi prata om höga stenmurar det var länga murar som var över 3 meter höga överallt! ....Vi tittade mer på murarna än på naturen och utsikten...snacka om att man blir knäpp av det här med husbygge ;)

MVH Sabina
 
Om man skall bygga en hög mur så det viktigt att massorna bakom ligger på plats och skapar ett så litet tryck som möjligt på muren. Detta blir ju viktigare om muren i sig inte är speciellt bärande.

På Mallis tror jag att de är förskonade från många av de väderfaktorer som våra murar utsätts för, tjälen kan skapa stora bekymmer.

I Flisbys katalog finns ett kort avsnitt om att bygga mur i natursten.

http://www.flisbyab.se/
 
Vi håller på och bygger stödmurar runt våra terasser. Vi har använt vanliga stenar som har blivit över vid planeringen av tomten. Det blir jättebra. Vi hade dock väldigt stor tillgång på stenar.
 
Lägger upp en bild på den stödmur som vi byggt, på bilden är det fortfarande lite finslipning kvar, inte minst på staketet. Muren är drygt 30 kvm, omkring 20 meter lång och 2 meter hög på högsta stället.

Räknar med att vi vann över 2 meter plan yta av tomten. Planerar sätta tuja eller någon annan lämplig växtlighet för att skapa en gles häck på insidan av staketet.

mur1.jpg
 
Oh nej sätt inte thuja där! Den bör du hålla efter och staketet kommer ivägen. Snyggast blir det med en löfällande häck (snygg uppställningsplats förresten - kommer bli kanon när någon växtlighet dämpat ner det hela).

Spirea? Den kan du klippa hårt om den svämmar över och tar alltför stor plats mot biluppställningsplatsen. Om du dessutom gallrar den med ett par års mellanrum blir det en mjuk inramning som ändå gör att du kommer åt staketet för underhåll - vid dessa tillfällen kan du kapa spirean till i princip 'fotknölen' för att ev olja (?) staketet och inom ett år är den snygg igen. Nå, detta var bara ett förslag ;)
 
sandfaerhus skrev:
Oh nej sätt inte thuja där! Den bör du hålla efter och staketet kommer ivägen. Snyggast blir det med en löfällande häck (snygg uppställningsplats förresten - kommer bli kanon när någon växtlighet dämpat ner det hela).

Spirea? Den kan du klippa hårt om den svämmar över och tar alltför stor plats mot biluppställningsplatsen. Om du dessutom gallrar den med ett par års mellanrum blir det en mjuk inramning som ändå gör att du kommer åt staketet för underhåll - vid dessa tillfällen kan du kapa spirean till i princip 'fotknölen' för att ev olja (?) staketet och inom ett år är den snygg igen.  Nå, detta var bara ett förslag  ;)
Tack för tipset, letade faktiskt efter alternativ till Tuja eftersom vi ansåg risken vara stor att de blir sönderbrända i sydväst läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.