En ventil bör man väll även ha vid golvet? detta verkar vara ett stort problem Man bör ha det men det blir ju problem hur man 'än gör! eller ja om man kan få upp den vid kaminen verkar det ju som om det ska gå bra!
 
Det blir väl så stort problem som man gör det till. Den första frågan tycker jag är om du i dagsläget upplever problem med kalldrag när du eldar. Om du inte gör det så är det inget problem. Sotaren säger att det är en fördel, men det är inte samma sak som att det är stort problem att vara utan.

Erik
 
Hej,
Jag har en öppen eldstad mot ytterväggen, funderar också på att ta upp ett ventilations hål för att minska den eventuella energi förlusten och ökade kalluft suget utifrån i resterande delen av huset när man eldar.
Det kan vara svårt att få ventilen precis bredvid eldstaden, skulle det gå att borra upp ett hål inne i eldstaden för tilluft, på ngt sätt?
Man kan ju inte lägga hålet för nära själva elden eller ovanför elden, utan jag funderar på om man kan ha den bredvid elden på ngt sätt?
Vad sägs om det, kommentarer?
 
Jag bor i en villa med mekanisk frånluft och har en kamin som saknar tilluft,
och jag upplever det besvärligt när jag eldar. Dels så krävs det att jag öppnar altandörren vid tändning.
Sen går det ej att dra på köksfläkten vid matlagning vilket gör att det ryker in.

Stör mig mer och mer på det och har börjat fundera på om det går att lösa, en fundering jag haft är att helt enkelt dra ett rör från kamin ut genom yttervägg och få tilluft på det sättet.
Dock får man inte göra hursomhelst vilket jag är medveten om, därför vänder jag mig till er i hopp om tips och råd?

Se bifogad bild, där den röda linjen är röret till kaminen ca 1 m långt
 
  • tilluft.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
maxxar skrev:
Jag bor i en villa med mekanisk frånluft och har en kamin som saknar tilluft,
och jag upplever det besvärligt när jag eldar. Dels så krävs det att jag öppnar altandörren vid tändning.
Sen går det ej att dra på köksfläkten vid matlagning vilket gör att det ryker in.

Stör mig mer och mer på det och har börjat fundera på om det går att lösa, en fundering jag haft är att helt enkelt dra ett rör från kamin ut genom yttervägg och få tilluft på det sättet.
Dock får man inte göra hursomhelst vilket jag är medveten om, därför vänder jag mig till er i hopp om tips och råd?

Se bifogad bild, där den röda linjen är röret till kaminen ca 1 m långt
Om du har en tillluftsanslutning på kaminen så tycker jag det låter som en alldeles utmärkt idé att dra röret på det sättet.
Du får täkna ut hur du drar röret snyggast, se till att det har tillräckligt diameter samt ev isolera det dock...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Om du har en tillluftsanslutning på kaminen så tycker jag det låter som en alldeles utmärkt idé att dra röret på det sättet.
Du får täkna ut hur du drar röret snyggast, se till att det har tillräckligt diameter samt ev isolera det dock...

/K
Ok, ja möjligheten finns på kaminen Contura 550. Det är inga problem med att dra ut det genom väggen, tänkte på eventuella bestämmelser angående brandrisk osv?
 
Avemo skrev:
Normala eldstäder har aldrig lika stort luftintag som rökstos. Varför skulle den ha det? Volymflödet ut är ju så mycket större än in.
Missar jag något? Erik.
Blir flödet ut större än flödet in? Jag känner till att varm luft tar större plats än kall luft, (principen med en varmluftsballong). Men i en förbränning bränner man ju samtidigt upp syret, så finns det några belägg för påståendet och hur stor ökning blir det?
Det finns ett experiment, där man tar ett fat med vatten och sedan ordnar en liten eld som flyter på vattnet och så sätter man ett glas över elden. Vad händer?
Man kan inte se luftmängden i glaset ökar så att det börjar bubbla runt glaset, men däremot ser man när syret har brunnit slut och elden slocknat så sugs vatten upp i glaset.
 
Krute skrev:
Blir flödet ut större än flödet in? Jag känner till att varm luft tar större plats än kall luft, (principen med en varmluftsballong). Men i en förbränning bränner man ju samtidigt upp syret, så finns det några belägg för påståendet och hur stor ökning blir det?
Detta kan man sannolikt försjunka så djupt i som man önskar. Fullständig förbränning av kol i syre ger lika många molekyler CO2 som man från början hade O2-molekyler. Fullständig förbränning av väte i syre ger dubbelt så många molekyler H2O som man tillsatte O2-molekyler. Det finns alltid en viss mängd fukt i veden som gör att antalet vattenmolekyler i röken är större än det som kommer direkt från förbränningen. Det finns en massa fler kemiska processer i förbränningen som jag inte därmed tagit hänsyn till, men jag gissar att dessa har relativt liten påverkan på antalet molekyler. Alltså strömmar ett större antal gasmolekyler ut ur skorstenen än in i kaminen. Dessutom är temperaturen högre. Jag hävdar att om ett gasflöde har högre temperatur än ett annat samtidigt som substansmängden är större så är volymflödet högre.

Erik
 
gaslagen pV=nRT
p tryck är konst (~omgivn tryck)
V volym
n molantal (~konst)
R gaskonstanten
T temp i Kelvin

få förhållersig V2/V1 = T2/T1 = volymökningen

Det gör (273 + Rökgastemp) / (273 + inluftstemp) ggr så stor volym håller rökgaserna än inloppsluften

Om -20 gr ute, rökgastemp gissar 300 gr i direkt anslutning till skorstenskanal = 573/253 ~= 2
Ganska precis fördubbling av volym.
 
Jag blandade inte in allmänna gaslagen eftersom jag anser att det är för många obekanta. Det sker en kemisk process vid förbränningen som gör att antalet molekyler (n) inte är konstant. Dessutom kommer många av de avgående molekylerna från veden och inte endast från luften. Vidare skall rökkanalen vara dimensionerad så att den kan svälja flödet när en dålig eldare och/eller en dålig kamin åstadkommer en rökgastemperatur på 700 grader.

Erik
 
Jopp, men det visar enkelt att volymen ökar med minst x2. 700gr -> ~x3
o den största delen av luften passerar utan att ändra sammansättning
~80% CO2 + 20%O2 ger >80% CO2 + andra gaser + sot, tungmetaller , dioxiner o go värme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.