Hej!

Jag har ett litet problem.
Vi har ett hus med mekanisk ventilation och en fläkt uppe på taket. Denna fläktmotor verkar vara rökt för den har spänning men snurrar inte? Bifogade en bild på hur den ser ut.

Nu i vinter blir det ju lite självdrag p.ga temperaturskillnaden men på sommaren är det rätt kvavt och fuktig luft inomhus, inte så bra alltid. Att få igång fläkten på taket är det första jag vill göra.
takflakt.JPG
En andra grej som jag behöver råd med är köksfläkten. Det är nämligen så att förra ägarna renoverade köket och stoppade in en vanlig köksfläkt med fläktmotor inne i själva fläktkåpan. Om jag har förstått det rätt så ska man ha spjäll på sådana fläktar för att fläkten på taket inte ska suga ut luft där när köksfläkten inte är igång. Något sådant spjäll finns inte verkar det som. Problemet nu när vi inte har någon fläkt på taket alls är att mat-oset blåser bara delvis ut uppåt, resten går ut i toaletterna där frånluftsventilerna sitter.. Det BLÅSER i dem när köksfläkten är igång!?? Lite knasigt kan man tycka.

Om jag får igång fläkten på taket kommer det att lösa mina problem eller kommer jag behöva byta ut köksfläkten också???

Och vart får man tag på ny fläktmotor som passar i huven på taket??
 
Skall du få det som det är tänkt en gång i tiden måste du nog byta köksfläkten till någon sorts alliance kåpa och styra fläkten på taket via den.
fläktar kan man köpa exempelvis på systemair eller fläktwoods
 
är cylinda alliance det enda alternativet eller finns det andra tillverkare som gör sådana fläktar som "samarbetar med fläkten på taket" ??
 
Ett alternativ är ju att koppla bort köksdelen från övriga ventilationen och plugga röret där köket går in för att sedan dra upp en egen kanal från köket och ut genom taket. Så gjorde jag hemma när jag i våras renoverade och bytte fläkt , sedan satte jag en separat varvtalsstyrning av takfläkten i köket så jag kan dra på lite när det är många som duschar t.ex.
 
Har faktiskt bytt just en sån fläktmotor i jobbet :) Dessvärre tror jag de är svåra att få tag, vår kontorsnisse fick jaga en del, och hittade väl i princip nån som blivit kvarglömd på en hylla nånstans.
 
Jag kom på att jag aldrig mätte efter kondensatorn, det kanske är den som är dålig? Blir ju helt klart enklare att fixa då.

Angående Aliance-fläkt, Jag har tittat lite på nätet, men de verkar ju kosta runt 6000kr om man ska ha en liknanade kåpa som vi har nu? Finns det verkligen inget billigare alternativ?
 
Som du säger, så brukar det vara kondensatorn som packar ihop.
Är ju både biligt och enkelt att byta.
 
kondensatorn verkar vara hel, har tyvärr ingen multimeter som kan mäta kapacitans, men det är spänning även efter kondensatorn... Men, det är ojämn spänning. Mellan fas och neutralledaren innan kondensatorn är det 226volt som är helt inom gränserna. Mellan de tre "konstgjorda faserna" är det 120v över två och 380v över två andra. Det borde ju vara samma spänning över de tre "faserna" till motorn vilket får mig att tro att det är lindningsfel på motorn och att det är den som måste bytas ut. Problemet är att jag inte har någon aning om vart man kan få tag på en sådan motor?
 
min dummer.. det kan ju mycket väl vara min multimeter som knäppar sig... blir ju inte en jämn sinuskurva mellan en fas och en "kondensator-fas" och den kan inte mäta True RMS... men jag vet inte, borde ändå inte bli så knäppt
 
Du ska mäta motståndet i ohm över de olika lindningarna för att se så de är (ungefär) lika stora (med spänningsmatningen helt bortkopplad). Även helst megga lindningarna för att se om det finns isolationsfel. Över kondingen brukar det bli ca 310-350V mätt med en multimeter även utan true-RMS. Men för att konstatera om det är fel på kondensatorn måste även dess interna motstånd mätas upp vilket kräver särskild mätutrustning, det räcker inte med en vanlig multimeter som har kapacitansmätning. Betydligt enklare att testa med en ny konding... Och kolla om fläkten kan snurra runt fortfarande så inte lagren blivit dåliga.
 
Redigerat:
OK. Jag får försöka fixa fram en ny kondensator. ELFA har ju, men frakten blir dyrare än vad själva kondingen blir, knepigt.

Motorn roterar lätt åt ena hållet, åt andra hållet är den trög. Ska det vara så?
Jag ska ohm-mäta lindningarna också så ser vi iaf om det är samma motstånd över dem.
 
Det är 115 ohm och 125 ohm mellan lindningarna, beroende på vilka man mäter mellan. Vad säger ni? inte så stor skillnad ju.
 
fick igång motorn nu, det satt en liten brytare strax innan kablaget gick in i motorn, tror det var någon slags termobrytare.. Tryckte in den lilla plutten å fläkten gick igång, med en liten knuff.

Dock så gnisslar den och visslar en del, grannens hund började yla när den drog igång. Är motorn körd eller behöver man bara smörja den?
 
"inte så dyr" är ett relativt begrepp. För tillfället är både jag å min fru arbetslösa så det funkar helt enkelt inte att köpa ny fläkt just nu. Borde väl gå att hitta nån begagnad på ebay isåfall, men får väl låta det vara som det är nu.

Jag har en dimmer liggandes, läste någonstans att det går att koppla in den å styra varvtalet med, funkar det verkligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.