passe-snass skrev:
hej ett alternativ e ju att hyra in grävmaskin med förare och du går i gropen tror faktiskt det blir billigare och att det går snabbare .Och när han e där kan ni gräva runt hela huset med en gång.
Tycker jag också är bäst. Försök att få tag på en erfaren grävkille, så får ni ner rören samma dag.

Dräneringsjobb, är inget att leka med precis, och att låta gropen stå öppen flera dagar, kan innebära risker, med att jordmassorna faller ned i gropen, eller....som vanligt, att det ösregnar, med kanske, kommande sättskador.

Att vara ensam nere i gropen, när/om jordmassorna släpper, är inget man kan hålla emot med handen:O, försök också att lägga de uppgrävda massorna en bit bort från gropen.
 
Traktor? Du menar traktorgrävare?

När jag hyrde låg 1,5 tons minigrävare på ca 800 kr/dag exkl moms och 3,5 tons på ca 1200 kr/dag utan frakt. Frakt tor ca 2500 kr för 3,5 tonnaren. 1,5 tonnaren drar man själv på hyrsläp.

passe-snass skrev:
hej ett alternativ e ju att hyra in grävmaskin med förare och du går i gropen tror faktiskt det blir billigare och att det går snabbare .Och när han e där kan ni gräva runt hela huset med en gång.
Ytterligare ett tänkvärt alternativ. En erfaren grävare gräver lätt halva huset + lite till vad man vill på en en dag under normala omständigheter (lätt komma fram, tillräcklig plats vid schakt för massor etc). Dock blir detta lite dyrare än att gräva själv men man får ju räkna in att man får en förare så att man lediggör sig själv för gropen och i det sammanhanget är merkostnaden ganska låg. Så började jag min dränering. De andra sidorna gjorde jag sedan själv med hyrmaskiner.

Säg 600 kr/tim exkl moms för en grävare med 3,5 tons maskin, är ett bra pris. Om vi antar 50/50 på arbete och maskin blir det 450 kr/tim efter ROT vilket blir 3600 kr/dag. Men som sagt då får man en extra gubbe på köpet den dagen. Kolla i så fall att du får en grävare som är villig att lämna hytten och jobba lite i schaktet (inte alla gör det) vid behov.
 
Magnus Ladulås skrev:
1,5 tonnaren drar man själv på hyrsläp.
Forumpolisen påpekar att 1,5t grävare + 500kg släp är mer än någon får dra på B-kort och mer än vad man får dra bakom många bilar. Med BE går det dock bra och då får man också hem en 2,5t om bilen får dra så mycket.

:cool:
 
Ja ladulås, Traktor? Då menade jag minigrävare?
passesnass / gräva runt hela huset på en gång vågar jag inte. möjligtvis i två etapper. eller menade du inte så ?
Ni är vakna och observanta allihopa, eller hur polisen, hehe. tur jag har BE.
vad menade du ladulås med att "Så började jag min dränering." ""De andra sidorna gjorde jag sedan själv med hyrmaskiner."" ??
men jag tror ändå att en grävare för 5000+moms en hel vecka blir billigare än det andra.
Men fördelen är ju gubben jag extra,, och en erfaren förare.
men på en vecka bör jag hinna med vad en erfaren gör på två dagar ??!!
Tycker det ekonomiska överväger detta.... men jag ska tänka igenom detta noga.
Tack /Rikard
moz-screenshot-1.png
 
Klart du ska gräva själv - det är ju kul! Dessutom är det så att om du har lite sinne för detta med grävning (vilket vissa har och andra inte) så är inte skillnaden i grävhastighet så inihelsike stor. Jag har alltid hävdat att den stora tidsskillnaden ligger i planeringen av grävningen, men den kan ju du göra flera dagar innan jobbet börjar.
 
A
En annan skillnad brukar vara planeringen under själva grävningen, där amatörerna har en tendens att ha svårare att se framåt och placera massor och material på rätt ställen med följden att de får sitta och skopa högar fram och tillbaka. En annan skillnad brukar också vara hur mycket man förstör mark och annan kostsam egendom. Som gammal grävmaskinist (fast det är länge sedan nu) brukar jag också reagera på hur amatörerna tar risker när de låter andra uppehålla sig på alldeles för farliga positioner kring grävaren och inte alltid ha koll på var folk befinner sig kring arbetsområdet.
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
En annan skillnad brukar vara planeringen under själva grävningen, där amatörerna har en tendens att ha svårare att se framåt och placera massor och material på rätt ställen med följden att de får sitta och skopa högar fram och tillbaka. En annan skillnad brukar också vara hur mycket man förstör mark och annan kostsam egendom.
Ja, det var precis det jag menade. Jag ägnade ett par kvällar åt att traska runt huset och fundera över vilket håll jag skulle gräva åt etc - det behöver inte ett proffs göra.
 
Hallå. Jag har gjort samma jobb som du tänker göra. Ganska drygt jobb men mycket skönt att ha det gjort sen när det är klart.
Lite tips.
Jag gjorde det på sen sommaren för att slippa vårens slask (det kan bli ganska lerigt i graven).
Gräv allt på en gång, ja det blir massor med massor på tomten men jag tror jag tjänade tid på det även fast jag hade det trångt på tomten.
Efter grävningen ska tjäran på väggen bort, Där tog jag hjälp av en kille som våtblästrade hela grunden.
Efter det vägde jag av lutningen för dräneringen runt grunden, jag körde med långt vattenpass det dög bra.
Sen målade jag med en specialfärg typ tjära vid foten på sulan. Sen öste jag på med Pordrän. http://www.pordran.se/
Pordrän har istället för att man använder dräneringsrör så kör man med klossar, det blir lite som Lego,
Fördelen med det är att man slipper kärra singel, mycket bra.

Vid återfyllningen använde jag samma massor som tidigare men se till att inga vassa stenar ligger mot duken. Du kommer att uppleva att du får massor över och tomten kommer att få ett litet annat utseende.
Att tänka på är att efter återfyllningen måste (om du inte packar massorna) marken sjunka innan eventuella trappor och altaner byggs.
Jag bifogar lite bilder så du kan se.

Ps:Jag fick en mycket bättre inomhusmiljö i källaren efter jobbet. Ds

Lycka till och kör hårt. :D

// Jojje
 
  • 1 (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (5).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (6).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (7).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (8).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (9).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
MathiasS skrev:
Ja, det var precis det jag menade. Jag ägnade ett par kvällar åt att traska runt huset och fundera över vilket håll jag skulle gräva åt etc - det behöver inte ett proffs göra.
Ok, då menade vi samma sak. d^_^b
 
Ska du göra något åt vatten och avlopp samtidigt, så tänk på att de kan ligga rejält mycket längre ner under sulan. Vi har ett företag inne just nu som dränerar och byter avloppsrör och upptäckte då att rören ligger 60 cm under sulan, vilket gör att de får ta in en grävare som tar ett annat grävdjup än de 2,40 m som deras ordinarie minigrävare klarar.
 
Jojje_63, fina bilder.. Gjorde du inte ett hålkärl vid sula/vägg utan bara kallasfalt?.Jag hade tänkt ett membran med.
Det var färdiga pordränlådor du hade va,. Jag har 20 kvm för mycket så jag tänkte jag lägger över dränröret men får då fylla upp med makadam ändå.
Du våtblästrade sa du, var det en kille du hyrde in eller. Och hur lång tid det att göra det typ en sida ? Och nyfiken är jag...vad kostade det då isf....??
Kan man hyra en maskin å göra det själv om det behövs?
Tänkte jag skulle ner (för hand) och kolla läget lite hur det ser ut.
MathiasS Klart JAG SKALL GRÄVA SJÄLV. Det blir det.
Jag tycker det är så trevligt med så många svar.Mycket läsvärda saker,
jag får inte glömma hunden ute ;) så man backar över den tex...
En fråga som joje nämde,, man behöver väl inte padda när man lägger tillbaka massorna om man då inte har något som skall upp.
Året efter har det väl packats tillräckligt för plattsättning tex...?
 
Vimsan.
Ja jag har tänkt på det. Men jag börjar på högsta punkt så dränet är ju klart när jag kommer till det du sa. Så då får man ju se hur det blir.
Tack ALLA
 
marikard skrev:
Jojje_63, fina bilder.. Gjorde du inte ett hålkärl vid sula/vägg utan bara kallasfalt?.Jag hade tänkt ett membran med.
Det var färdiga pordränlådor du hade va,. Jag har 20 kvm för mycket så jag tänkte jag lägger över dränröret men får då fylla upp med makadam ändå.
Du våtblästrade sa du, var det en kille du hyrde in eller. Och hur lång tid det att göra det typ en sida ? Och nyfiken är jag...vad kostade det då isf....??
Kan man hyra en maskin å göra det själv om det behövs?
Tänkte jag skulle ner (för hand) och kolla läget lite hur det ser ut.
MathiasS Klart JAG SKALL GRÄVA SJÄLV. Det blir det.
Jag tycker det är så trevligt med så många svar.Mycket läsvärda saker,
jag får inte glömma hunden ute ;) så man backar över den tex...
En fråga som joje nämde,, man behöver väl inte padda när man lägger tillbaka massorna om man då inte har något som skall upp.
Året efter har det väl packats tillräckligt för plattsättning tex...?
Hej igen.
Foten på sulan. Det får ju inte vara så att vattnet stannar kvar i hörnet. För min egen del var vinkel över 90 grader så jag målade på. Javisst,, pordrän har som klossar med dräneringsrör i som man sätter i hop i varandra och även för hörn. Jag hade så många hörn på mitt hus så jag gjorde som på en av bilderna visar. Våtblästringen anlitade jag en kille här i Stockholm som kom hit och blästrade av hela ytan , vi böt tjänster men jag skulle uppskatta det till runt 4500:-. Läs hur det går till. http://www.blastermaster.com/Grunder.htm. Men ring fler än en firma. Det tog kanske 2 timmar totalt, jag tror det var om jag inte mins helt fel ca 60 meter runt huset x ca 2 meter på höjden. Jag har läst att det kan räcka att slå hål i den gamla tjäran på väggen med en yxa el dyl, men jag tyckte inte att det var något alternativ då jag kom billigt undan med blästringen.
Grävningen gjorde en kompis till mig, visst hade det varit kul att testa själv men jag var rädd om huset så jag lät kompisen göra det. Det måste tänkas på att ta det lugnt där el och vatten går i i kåken. Sen tar det tid för marken att sjunka efter återfyllningen, jag byggde en altan på baksidan efter ca 1,5 år efter jobbet och det var i tidigaste laget. Jag tror man kan räkna med att det sjunker 1dm / meter djup över tid innan det sjunkit klart om du inte kör med padda. Sen i samma grav så lade jag ner vattenavrinningen från stuprännorna ner till en stenkista på tomten.
Vad beträffar avloppet så finns det andra alternativ än att gräva och byta rör , det är att "relina". Man gjuter ett rör i det befintliga röret.
Jag funderar på det själv då mitt avlopp går under hela plattan genom huset ut på andra sidan.
http://www.alltombostad.se/relining-ett-satt-att-renovera-avloppet-22573/nyhet.html

Hoppas det kan hjälpa dig.
Och tänk efter före, då det blir knepigt om du återfyller och du märker att något gått snett.


Mvh
Jojje
 
jojje du bara målade inte membran då, räcker det med kallasfalt ? eller vad du målade med ? (Foten på sulan.)
/Rikard
 
marikard skrev:
jojje du bara målade inte membran då, räcker det med kallasfalt ? eller vad du målade med ? (Foten på sulan.)
/Rikard
Hej igen.
Enligt killen på Pordrän så räcker det med att måla direkt på sulan och ca 1dm upp på väggen.
Jag mins inte vad färgen/tjäran hette. men ring Pordrän och kolla.
Köp det som de rekomenderar..
Tänk på att när du hänger duken så måste duken ligga "omlott" längs med väggen annars
kommer massorna att dra ner duken mot marken och du får glipor.

// Jojje
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.