Jag skulle vilja byta bypassen till 35mm bara för att minska mängden luft ner till laddpumpen, jag tycker det borde bli mycket bättre, men jag sparar den sista biten för att så en strypning nere vid kulventilen.. Låter det som en dum idé?
Sen är det detdär med backventilen? Spara eller inte spara? Det är frågan...

Tänkte mig ett t-rör efter säkventilen och lodrätt upp resp ner istället, sedan in mot det nya hålet i tanken. Borde väl bli bäst att fortfarande ansluta shuntmatningen till laddröret?
 
Faktiskt precis 1 år sedan idag som jag startade denhär tråden! Det firas idag här hemma, grillad fläskkarré
och några Sofiero! Skönt att ha riktig värme i huset!

Men projektet fortsätter som sagt ett tag, tills jag har fått till det bra..

Jag tackar än en gång för att hjälp jag har fått under året, att vara rörmockare är faktiskt ganska kul :)..
Kan ju tillägga att jag är elektriker, men jag har inte fixat elen i pannrummet än! Förvånande? :p
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
ichgary skrev:
Hmm... För att expansionen ska hamna högre måste jag ansluta den uppepå tanken, då får jag iofs avluftning också..
/
Skulle ja satsa på..Tänk på att du pumpar över expanderat vatten till acktanken.
 
Skulle ja satsa på..Tänk på att du pumpar över expanderat vatten till acktanken.
Det expanderande vattnet är jag inte orolig för, det är luften som kommer med på köpet som skapar mina problem :)
 
Just det ja tänkte på,acktoppen blir en högpunkt där luft kan samlas/stanna,bör avluftas:)
 
f%C3%B6rslag.jpg

Tycker dethär borde fungera mycket bättre än som det är nu.. Jag hoppas att avluftningen kommer fungera, är ett väldigt stort ingrepp om jag måste åvanpå tanken måste nämligen skära sönder min fina isolering :(
 
Jag förstår inte varför du hela tiden önskar öka till 35mm på bypassledningen, det tillför inget. Dragningen du har nu med 45° språng upp mot tanken är är mycket bättre än den du ritat nu med t-rör och räta vinklar. Kan du däremot som du visar få in tillopp i tanken på en nivå lägre än nu så att du kan avlufta kontinuerligt över den blir det ju ett bättre läge.

Vad gäller bypassledningen kan du istället som tex pr95 skriver sätta en returkoppling där så att du kontrollerat kan ställa in en lämplig strypning. Backventilen där tillför som sagt inget speciellt positivt heller.
 
Ok, ska sluta envisas med by-passen nu, är nog överbevisad nu..

Ok, då sparar jag 45gradaren och försöker fortsätta på det jag har in i det nedre hålet..

Ska beställa lite kopplingar så jag kan köra igång!
 
På bypass monterar du en http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=72
så att du kan justera flödet
(Gjorde en liten test idag -ventilen full öppen dt 20c stänger jag den 2varv dt15c vid30c botten tank
=mera flöde genom panna kyler mera -pumpen ger 60l/m pannan nominell effekt 40kw
)
passa även på att montera termometrar så får koll på att det fungera
duger bra med såna som ligger mot rör
en sak som jag kom att tänka på är flödet tror att du klarar dig med en mindre pump
du kan mycket möjligt ha rätt i att kapaciteten på pumpen gör att luften följer med
flödet på varmt vatten i koppar rör bör inte överstiga 0.6 m/s
hoppas att det löser sig med att flytta ner stigare
å så var det backventiler too be or not:D
 
Lite off just nu men du nämnde skorsten tidigare.
Vad blev det för skorsten?
 
Blev en NVI tillslut, modulskorsten, blir mycket snyggare än om jag skulle gjort en själv ;)
 
ichgary skrev:
Kan ju tillägga att jag är elektriker, men jag har inte fixat elen i pannrummet än! Förvånande? :p
Näh! Bagarens barn å sånt :D
 
Någon nytta av PM:et
 
Satt och räknade lite förrut, men flödet i 22röret sjunker ju rejält när termostaten är fullt öppen..

Men jag behåller iaf 22 röret, bara för att det SKA fungera i teorin. Vad gäller Backventilen så låter jag den sitta också, mest bara för att jag inte orkar ta bort den ;)..

Jag vill bara få det att fungera nu, så får man fixa en lista på små förbättringar fram till sommaren, så kan jag mixtra lite då med :)
 
d^_^b
Visst lite fel årstid för mixtra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.