I vinter har vi haft problem med att en fas i proppskåpet löser ut. På denna fas sitter ett element som vi misstänker är boven.

Denna vinter har det uppstått stora brännmärken på väggen ovanför elementet så frågan är om elementet är defekt?

kollade med ficklampa och hittar inget skräp i elementet som är ett ADAX NEO 1000W

Vad säger experterna? ;)
 
  • IMG_2153.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du provat att ha elementet avstängt? Håller säkringarna då?
 
Rikard Ågren skrev:
Har du provat att ha elementet avstängt? Håller säkringarna då?
Det har jag inte provat.

Det kan gå några veckor mellan det händer och det blir kallt i soffan som står bredvid om vi stänger av.
 
Det där är nog ett av dom bästa element man kan ha!!
Men det man kan göra är att mäta strömmen, se om man kanske ligger högt, kanske är snebelastat, inte helt ovanligt!
 
Skulle också gissa på att det ligger lite mycket på den fasen. Detta kan du enkelt kolla om du har ett fullständigt och korrekt gruppschema
 
Vi hade en elektriker hemma förra vintern som kopplade om det så att det skulle bli jämn belastning på alla faser. Har för mig att det inte var några mer problem den vintern.

Men det ska väl inte bli brännmärken på väggen av elementet? Dessa brännmärken har uppkommit i vinter.
 
Det är en inte så ovanlig syn faktiskt
 
Jag har sett såna märken förr, inte helt ovanligt med den typen av element, bättre med oljefyllda.
kanske har det varit igång mer? Men jag säger inte att det inte är fel. har ni JFB?
 
Ja, men det är ju ADAX.. :) Var en säljare från ADAX som bjöd på frukost och visade de nya radiatorerna på Solar för någon vecka sen. Riktigt snygga faktiskt! Och knapparna på sidan osv. :p

//Patrik
 
Vi har JFB.

Vi tror att TV:n som sitter på samma fas alltid har varit igång när fasen går. Är en 5-6 år gammal tjock-TV.

Kanske är den som spökar när jag tänker efter. Sist gick fasen mitt i natten vilket den aldrig gjort innan. Det enda extra som var på, förutom det som alltid är på, var just TV:n.

Kanske skulle dra en förlängningssladd till TV:n från ett annat eluttag som sitter på en annan fas för att testa.
 
Tror inte det. Ni har nog helt enkelt en allmän överlast.
Hur stor är huvudsäkringen som löser? 16 A?
Ta sedan och summera effekten på alla elradiatorer, VVB och andra stora förbrukare. Huvudsäkringarna är antagligen inte dimensionerade för att alla dessa skulle slå till samtidigt. Men det borde elektrikern ha uppmärksammat.
 
Det är INTE brännmärken på väggen, det blir sådär ovanför element pga luftcirkulationen drar runt en massa luftföroreningar, Händer ovanför vattenburen värme också. Det är bara ren skit på väggen.

Protte
 
16A har vi.

Vi har bara en elradiator.

Sedan har vi Bacho Minimaster och Minivent med värmeåtervinningsaggregat. Tror det sitter 3 element i det på 1000W styck.

En ny VVB.

2 golvvärme, totalt ca 15kvm.
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
prototypen skrev:
Det är bara ren skit på väggen.
OK! Så är det säkert.
 
För att bränna en 16 A säkring så måste ni upp i närmare 7 kW på den fasen. Är det möjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.