Jag har 35mm mellan panna och tank och 22mm bypass
 
Måste ju betyda att cirkulationen helt upphört, sänkte manuellt ner effekten på pannan medans jag fixtrade med ventilerna. EN sak jag inte förstår dock, när jag stänger by-passen för att endast ta vatten från tankbotten så pumpar den ju på bra ända tills termostaten har stängt, enligt mig så borde det ju betyda att vattnet cirkulerar iallafall?? Eftersom det kokar i pannan så suger ju visserligen by-passen med sig kopiösa mängder luft..
Visst har cirkulationen avstannat -det borde höras på pumpen?
fortfarande tror jag att back-ventilen ställer till det -fungerar som ånglås !
Min rörmock envisades med en back-ventil i laddkretsen som ställde till med dylika problem
efter att den togs bort minskade problemet för att helt försvinna när bypassen stryptes med en
3/4 radiatorstrypning med den kan flödet ställas
Tanken är att öka flödet genom pannan på så sätt kyla mera -mindre mängd värmt-vatten
blandas med en större mängd kallare vatten från tank
?kan det vara så enkelt =ja i alla fall fungerar det i mitt fall i instruktionen för TV ventilen
står det att bypassen kan/bör justeras för att få bästa möjliga funktion
?när startar pumpen -går den hela tiden
 
Pumpen startar vid 65 grader, och stannar bara om tempen är under 65 grader eller när pannan brunnit ut, går iofs till och från några timmar eftersom det tar ett tag innan pannan svalnar..

Backventilen är med i alla frölings layouter till pannan, tycker väl att det borde funka.. Men man vet ju aldrig..
 
Backventilen är med i alla frölings layouter till pannan, tycker väl att det borde funka.. Men man vet ju aldrig.
.
Så var det i instruktionen på min panna också .. men överflödig
enda anledning skulle vara om risken finns för självcirkulation :S
 
Jag har ju 2 backventiler i min laddkrets, en i bypassen och en efter laddpumpen.. = Dubbelt så mycket problem?
 
OM ! ventilerna är åtkomliga dvs.kan du enkelt ta ur backslaget ur dem så behöver inga rör
ändras eller göras om
I varje fall värt att prova
ventilen efter laddpumpen bör inte ställa till problem men behövs inte
TV ventilen fungerar som backslag när den är under termostatens värde
 
knekten skrev:
Inte för klen rör dim i på laddkrets (överhettad laddkrets)? Såg att Termoventiler.se rekomenderade 35mm upp till 50kw panna.
Det är bara för att kompensera bristerna i laddomaten, om man räknar på vilket flöde en vanlig pump ger med tex 22-rör så inser man att laddpaketet borde ersättas med en elektroniskt styrd shunt.
 
ichgary skrev:
Men frågan ligger kvar, kommer det att fungera om jag ansluter avluftningsröret som måste tillkomma på expröret?

Och när jag ändå håller på, finns det några andra förbättringar man skulle kunna göra?
Lite svårt att vara säker när jag inte sett exakt hur det ser ut.

Men om övre rör mynnar i en luftficka så kommer cirkulationen att avstanna. Har du kopplat laddkretsen rätt i övrigt har jag svårt att se någon annan orsak än luft. Att det funkar ibland tyder ju också på luft.

Expansion borde anslutas till tanken högre än anslutningen till övre rör i laddkretsen och T-kopplingen på övre rör borde tas bort.

Sitter det plattjärn svetsade i tanktaket?
 
pr95 skrev:
OM ! ventilerna är åtkomliga dvs.kan du enkelt ta ur backslaget ur dem så behöver inga rör
ändras eller göras om
I varje fall värt att prova
ventilen efter laddpumpen bör inte ställa till problem men behövs inte
TV ventilen fungerar som backslag när den är under termostatens värde
Tar man bara bort ventilen i en trevägs backventil funkar det inte alls. Vet inte hur TS backventiler sitter men alla laddpaket idag har backventil och de har aldrig varit några problem med dessa vad jag vet.
 
Matss skrev:
Det är bara för att kompensera bristerna i laddomaten, om man räknar på vilket flöde en vanlig pump ger med tex 22-rör så inser man att laddpaketet borde ersättas med en elektroniskt styrd shunt.
"överreklamerad" med lite problem? fodrar översyn/service regelbundet
styrd shunt har nackdelen med elektronik -dyrare när det blir fel
men överlägen när det gäller att "Laddamax"
 
Hmm... Det övre röret sitter så högt upp i tankens sida det går, är nog inte ens 1cm kvar till toppen på tanken, kanske därför det är så känsligt?.. För att expansionen ska hamna högre måste jag ansluta den uppepå tanken, då får jag iofs avluftning också..

Ang plattjärn, så är det bara en teori eftersom det inte verkar fungera som det är nu =/
 
Matss skrev:
Tar man bara bort ventilen i en trevägs backventil funkar det inte alls. Vet inte hur TS backventiler sitter men alla laddpaket idag har backventil och de har aldrig varit några problem med dessa vad jag vet.
Tre vägs håller jag med om
laddpaket med backventil har väl den benägenheten att den kan fastnat öppen inget som de flesta märker av så länge tanken kyls mera/snabbare i botten
 
skiss.jpg

Kommer detta att fungera? Luften borde väl pressas ut i expkärlet då?
 
Redigerat:
Ja man tycker det, ett alternativ är att sätta en ny muff alldeles under den till laddkretsen och flytta ned laddkretsen och ansluta exp ovanför. Kanske enklare??

Var tar du ut vatten till shunten?
 
IMG_3701.JPG

Där ser man hur jag har gjort nu..

Och ja.. Det är betydligt enklare.. Då borde ju luften ta vägen till exp före den når laddröret :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.