Mikael_L skrev:
Snabba ryck, 8 minuter senare var bilden tagen, uppladdad och i ett inlägg. :)
Bugar och tackar.

Aha. Inte en vanlig trekanstlist, utan nästan mer en avfasad regel. Pyssligt att fixa. Jag har nog inte en tillräckligt bra såg för att såga upp en regel sådär. :|
Skulle man kunna göra smygbrädor av fjällpanel tro?
NEJ , ingen fjällpanel i smyg, skulle se för hemskt ut, ( liksom plåt, på ett trähus)

Smygarna är värt att lägga ned lite tid på, och med mina 37 fönster och dörrar, så blir det några hundra meter trekantsprofil.

----------------------------------
oj då, jag får gå tillbaka och ändra här. Missade vad Du menade....Jag trodde.....
tror inte fjällpanelen räcker till med sina 22 mm, för att täcka avstånd mellan väggregel och karmen, men är det så tajt, så visst går det.
 
Redigerat:
måste säga saturnus att din lösning ser inte dum ut...

ser onekligen bättre ut!
 
Redigerat:
Ola78 skrev:
.

Det där med foder ja, bred panel bör ha breda foder för att det ska harmonisera, smalare panel smalare foder. Vi har gjort hus på jobbet med Martinsons Limträpanel 300 bred. Med 28*70 som foder som nåt ljushuvud till arkitekt tycker att vi ska ha som standard ser det för jäkligt ut, ser ut som tändstickor runt fönstret. När vi använt 28*145 som foder efter kundönskemål ser det mycket bättre ut. Detsamma gäller för våran vanliga liggande 150 panel, smala foder nä, breda=mycket snyggt.
Det är ju så Ola, att vissa har det, och vissa saknar känsla. för hur det skall se ut. Är det ett stort hus, bör man ha bredare panel. Mitt är stort, därför valde jag 145mm fjällpanel, men dessutom har jag många dörrar och fönster, därför tycker jag inte man kan ha för breda foder, de skulle i så fall ta överhand av snickerierna, m a o , man hade bara sett foder, överallt. Slutklämmen brukar bli färgerna, att trolla med kulörena, brukar kunna ändra på det mesta.
 
Ola78
saturnus skrev:
jo tack, jag har gjort ett litet hack med stämjärnet i fodret, så att blecket ligger an mot fodret. Nu har jag så mycket överhäng på taket, så där kommer inget regnvatten in på väggarna eller fönster. Nu ville jag inte verka "stöddig", men håll med om, att såga ut i fodren, ser konstigt ut. Biten under hacket i fodret, blir nu utsatt för väta, och kommer med tiden att ruttna av. Dessa hack, är det första man ser av huset:S. När det gäller rädslan för vattenmängder som strömmar in i huset, så är denna obefogad, då man normalt har en luftspalt innanför fasadbeklädnaden.
Visst kan jag hålla med dig om att det kan se konstigt ut att såga ur i fodren, men som jag skrev innan, det går att göra det snyggt med. Fast jag måste medge att din lösning är ganska tilltalande, tål att funderas på då jag ska byta panel på huset till sommaren. Du skriver att bitten under hacket blir utsatt för väta, menar du att det kommer riskera att det kan stå lite vatten på ändträet i haket som är under blecket? På jobbet sågar vi även den delen med lutning och lite luft till plåten så det kan torka ut om det kommer fukt där. Men visst, det är inte lätt att kunna måla det där lilla haket i framtiden.

saturnus skrev:
Det är ju så Ola, att vissa har det, och vissa saknar känsla. för hur det skall se ut. Är det ett stort hus, bör man ha bredare panel. Mitt är stort, därför valde jag 145mm fjällpanel, men dessutom har jag många dörrar och fönster, därför tycker jag inte man kan ha för breda foder, de skulle i så fall ta överhand av snickerierna, m a o , man hade bara sett foder, överallt. Slutklämmen brukar bli färgerna, att trolla med kulörena, brukar kunna ändra på det mesta.
Visst är det så, att vissa saknar känsla (särskilt en del arkitekter) Fjällpanelen du har på ditt hus är snygg och du har inte extrem smala foder hellerd^_^b är det 120 foder? Håller med dig om att färgsättningen gör mycket för att lyfta fram detaljerna på fasaden, och sånt brukar man ju kunna göra på färgtillverkarnas hemsidor innan man målar för att se om det blir bra eller inte.
 
saturnus skrev:
ser bedrövligt ut, att såga hack i fodren till blecken, lite mer snitts på jobben får det vara, Varför inte tillverka en trekanslist i smygen, så fodren hamnar en bit längre ut, så kommer det att se luftigare ut. Även fodren kunde vara en storlek mindre, som nu tar de överhand, och föntren verkar mindre. Så här har jag gjort--
[bild]
Ser bra ut ! Men principen är densamma att inte blecket skall vara mellan smygarna, det kan ju räcka med att fälla in blecket några mm i smygen och ändå kunna spika fodret i smygen utan att jacka i fodret.
Dina bleck ser grunda ut....;)
 
saturnus skrev:
ok, jag var ute i snön och fixa ny bild, som bättre visar hur jag menar. Trekanstlisten är sågad från tryckimpregnerat, o b s , sågas inte ut i spetsar. Naturligtvis kan inte byggfirman hålla på med detta finlir, när de endast är där för att resa ett färdigt hus

[bild]
Jaha, är det så det ska se ut när det är snyggt? Nä det tycker inte jag.. Men smaken är som baken.. Däremot bilden ovan från Vallsjöhus montering, den är det klass på..
 
B
är det skit eller är det glipa mellan foder och smygen?
 
amazonsport skrev:
Jaha, är det så det ska se ut när det är snyggt? Nä det tycker inte jag.. Men smaken är som baken.. Däremot bilden ovan från Vallsjöhus montering, den är det klass på..
Det är inte alla som ser detaljerna, och då brukar det bli att man jämför päronen med äpplen, om du kollar noga, ser du att alla foder ligger i nivå med fjällpanelen, m a o de är inte spikade utanpå fjällpanelen, det är detta man kallar för finlir, och det tycker jag är kul.


finns det fönsterbleck i plast.
 
Redigerat:
byggare henke skrev:
är det skit eller är det glipa mellan foder och smygen?
tack för intresset, men finns inga glipor, kan vara färg som förvillar.
 
saturnus skrev:
finns det fönsterbleck i plast.
Ja, det finns det, fast de kanske inte säljs så mycket i Sverige. Jag var och tittade på ett bygge som en tysk (tror jag att han är) höll på med, och han tar tydligen med sig material från Tyskland. Han hade i alla fall fönsterbleck av en helt annan konstruktion, där gavlarna var färdiga enheter i plast. Blecket emellan an jag inte säga om det var plast, det kan ha varit plåt.
 
andersmc skrev:
Ja, det finns det, fast de kanske inte säljs så mycket i Sverige. Jag var och tittade på ett bygge som en tysk (tror jag att han är) höll på med, och han tar tydligen med sig material från Tyskland. Han hade i alla fall fönsterbleck av en helt annan konstruktion, där gavlarna var färdiga enheter i plast. Blecket emellan an jag inte säga om det var plast, det kan ha varit plåt.
OK, men det som skulle vara roligt, var om man kallade dessa då också för bleck. Undrar om inte någon här hemma försökt lansera dom i plast, men plast har knappast varit en höjdare när det gäller hängrännor. Dom blir spröda i kylan, och så är det problem att luta stegen mot.
 
Hur ser det då ut, nedtill på dörrtrösklar, är det en bräda på tvären som gäller. Jag fick bockat till plåtar i rostfritt och som sticks in i tröskeln.

IMG_1358.jpg
 
verktygsgurun skrev:
Ser bra ut ! Men principen är densamma att inte blecket skall vara mellan smygarna, det kan ju räcka med att fälla in blecket några mm i smygen och ändå kunna spika fodret i smygen utan att jacka i fodret.
Dina bleck ser grunda ut....;)
Jo riktigt, blecken kunde varit 20mm bredare, för att harmonera bättre, men något rengvatten kommer inte in på fönstren, överhänget på taket, här på framsidan, är 2.5 m.
 
saturnus skrev:
OK, men det som skulle vara roligt, var om man kallade dessa då också för bleck. Undrar om inte någon här hemma försökt lansera dom i plast, men plast har knappast varit en höjdare när det gäller hängrännor. Dom blir spröda i kylan, och så är det problem att luta stegen mot.
Tekniskt sett så är ju inte våra fönsterbleck heller gjorda av bleck. Så ordet "fönsterbleck" har övergått från att beskriva materialet till att beskriva funktionen.
 
B
bleckplåt kan du väl få. om du beställer det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.