Hej Leif,

Jag gick ut och kollade på min panna. Kylfläkten drar luften mot pannan på min också. Gissar att det är mer fördelaktigt just där den sitter.

Otroligt trist, den situation som du hamnat i. Det blir ju inte skojigare av att de inte verkar ha koll på komponenterna de skickar till dig. Bara hoppas att det löser sig. Jag kände lite på min fläkt nu när pannan var i slutet på en eldningscykel och det är ju inte direkt nåt man vill vila handflatan på någon längre tid...
 
Leif Hj skrev:
Den blir ca 55-60 grader skulle jag tippa bara genom att ligga utanför och blåsa.:S
Tänk på att fläkt drar mest effekt/ström när du har den friblåsande.
En fläkts effektbehov ökar när den skall transportera mer luft, om du stryper fläkten drar den mindre ström.
Du kan inte testa att ge fläktmotorn extra kylning med en bordsfläkt eller så för att se om kylningen är för dålig?
 
Nu till en ny skum grej. Jag reagerade på att den nya kondingen jag fick var på 3,15uF och den gamla på 5uF. Vid närmare granskning visade sig den nya fläktmotorn jag fick förut vara på endast 100W mot den gamla på 220W!!! Är inte detta konstigt? Har de två så olika motorer till samma panna? Jag fick ju dessutom "fel" fläkt uppskickad först då den tydligen inte var avpassad för min 5uF konding. Jag skall förhöra teknikerna nere i Kalmar imorgon. Jag börjar fundera om de har nån koll överhuvudtaget på detta.
en kondensator för 1-fas drift av en motor under 750w bör vara ca.80uF/Kw
100W 8uF .........220W 17.6uF
 
Dina värden pr95 är typiska om man vill koppla en standard 3-fas motor på 1-fas.
I detta fallet är säkert fläktmotorn redan utförd för 1-fas drift och då gäller inte den tumregeln.
Däremot skulle TS kunna få övervärme om för stor konding används trots allt, så det gäller att para ihop rätt delar nu när det blev lite förvirring.
 
d^_^b
 
Hej alla. Nu verkar det löst sig med fläkteländet.:D Fick en tredje fläkt av trebema och den verkar hålla måttet.Körde en hel eldning utan fläktstopp igår och det kändes underbart. Visserligen blir ju fläktmotorn varm men inte så att den löser ut termosäkringen. Att den blir skapligt varm har ju flera av er också påtalat så det är väl i sin ordning.

Den spruckna keramiken skulle också ersättas med ny så nu ligger Trebema på plus igen.d^_^b

Håller nu tummarna att detta håller i sig framöver. Många tack för support och önskar er alla många härliga (avbrottsfria) eldningar under kommande vinter.

Leif Hj
 
Animated_Fireworks.gif
 
Jag kapar tråden lite... På farsans ca 6-9 år gamla v33:a har kondensatorn gått till sin sista vila. Det går inte att se någon märkning på kondingen längre :( Vet någon vilken uF det skall vara? Fanns ju olika förslag i tråden. Går nog fortare att springa ned på stan och greppa en ny än att be Trebema skicka upp en...
 
För asynkronmotorer gjorda (lindade) för 1-fasdrift gäller att driftkondensatorn vanligen väljs mellan 27,5 till 40 uF per kW motorstyrka (märkeffekt) och beroende på driftfall. Motortillverkaren avgör vad som är riktigt och inte motorlindningarna överhettas. Ibland finns även en extra startkondensator/-relä och då väljs driftkondensatorn närmare det lägre värdet liksom för fläktar och annat som startar lätt, men om startkondensator saknas och det t.ex. avser en sänkpump i borrad brunn (högt mottryck) kan upp till 40 uF per kW erfodras. Måste också vara märkt minst 400V även om det gäller 1-fas.

Med rätt storlek arbetar motorn med bästa vridmomentet i förhållande till lasten, (skenbara) strömförbrukningen blir den lägsta och minsta möjliga värme uppkommer i motorlindningarna. Normalt låter även motorn som minst då.
 
Redigerat:
P.R skrev:
Jag kapar tråden lite... På farsans ca 6-9 år gamla v33:a har kondensatorn gått till sin sista vila. Det går inte att se någon märkning på kondingen längre :( Vet någon vilken uF det skall vara? Fanns ju olika förslag i tråden. Går nog fortare att springa ned på stan och greppa en ny än att be Trebema skicka upp en...
Vill minnas att det sitter 3,15 uF original och det sitter en 3uF från Elfa i min panna.
 
Samma problem har oppstått på min V33.
Motoren til fläkten starter og stopper hele tiden

Har målt tempen til 73grC på fläkten. Definitivt ikke bra..

Får bytte kondensator i morgen....
 
Redigerat:
Kondensator bytt, ingen forskjell als. Start, stopp, start stopp, start, stopp.

Må bytte viften, håper Trebema skicker iväg den snabbt. Min fru har alt blitt van ha det VARMT ...:D
 
Er det mange som har vært borte i trøbbel med fläktene til trebema ?

Billigtvvs påsto de hadde hatt fler som hadde knurrat, Trebema mente de ikke hadde hørt om problemet als. Ny vifte er på veg fra Trebema til Arvika der jeg skal hente den på mandag / tirsdag.
Tenkte finne en leverandør som har BARE VIFTEMOTOREN , ingen grunn bytte hele vifta.

Litt betenkt nå, siden de ikke kan svare konkret på hva som er galt engang. Trebema snakket noe om et " internt temperaturvakt " i fläktmotoren, men denne syns i så fall ikke på koblingsskjemaet. Det er uholdbart.
 
Med ny fläkt fra Trebema går pannan nå på full gas :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.