Fendt927 skrev:
Jöööses, vad har du för kulvert?
 
Den äldsta är två separata pex 32, 80 m till min bostad på 225 m2. En Wirsbo 32kulvert från -93 till verkstan, och en pex 25 kulvert från Polen, tror jag, 180 m till en 65 m2 bostad.
 
Fendt927
Riktigt fint bygge! Va smidigt att lyfta hela taket o bara tippa in. Byggde man en kaj utanför kunde man ju flisa rätt in.
 
Min Edsbytugg ( med 927 framför ) når över kanten, har två förlängningsrör om det skulle behövas. Tänkte att lastbilstuggen, (tar 60 cm virke) kunde stå där också när man har sån ved.
På övervåningen har jag en haft flislager förut, med planbottentork med kanaler. Jag har funderat på att montera fläkten i väggen på nya flislagret, under golvnivån. Tänkte sedan köpa en plåt golvsveperplåt, 1*2 m tror jag de är, dela den i sex bitar och fördela dem på golvytan med ögonlockshålen riktade så att omröraren rensar dem. Detta för att kunna blåsa lite luft om flisen skulle värma sig för mycket. Nu är flisen ca 30 %. Min förugn vill inte ha torrare flis än så.
Försäkringsbolaget skulle kanske tycka illa vara om flislagret tog eld, hittills har jag klarat mig men var gränsen går har jag inte tagit reda på:rolleyes:
 
Fendt927 skrev:
Intressant tråd.
Jag har själv byggt ett liknande flislager med ETA 5 m omrörare. 15 graders lutning på skruven i förrådet.
Med frontlastare på traktor har jag fyllt 40 m3 flis över takfoten på förrådets långsida. Nämnas bör att lastaren når 4 m högt med skopbotten horisontell. Jag fick putta en del flis med lastaren på slutet. Funderar på att göra en "puttare" till lastaren, som kan nå längre
.Takfoten är 2,9 m över marknivå. Jag har 4,5 m av taketsbredd på gångjärn vid taknock. Takplåten, tp 45 0,75 mm är fribärande på tre meter från nock till fot. En ram av fyrkantprofil, 40*80*3 är plåten skruvad i.
Hydraulcylindrar 50/32 med en slaglängd på 90 cm lyfter taket med traktorns hydraulik. Jag har funderat på ett eget hydraulsystem för lyftningen, men det här fungerar så bra så jag nöjer mig med denna konstruktion.
Dock har jag kvar min stokermatade förugn av fabrikat Ånga och värme från 1980, och CTC kombipanna från 73. Behållaren till förugnen fungerar som fallschakt, har monterat fyllningsautomatik i behållaren. Det fungerar över förväntan.

Tjena!

Kul att se ditt förråd på bild!
Har byggt ett liknande men jag har öppning på gaveln och där är det igentravat med plank!
Jag har också lutande golv men trots det så får jag en höjd på ca 3-3,5 meter att ha flis i!

Är skälet till ditt sluttande golv att pannans anslutning kräver det?
Vad ligger du på för förbrukning ett normalår?

F
 
Tjena!

Kul att se ditt förråd på bild!
Har byggt ett liknande men jag har öppning på gaveln och där är det igentravat med plank!
Jag har också lutande golv men trots det så får jag en höjd på ca 3-3,5 meter att ha flis i!

Är skälet till ditt sluttande golv att pannans anslutning kräver det?
Vad ligger du på för förbrukning ett normalår?
Ja, för att få en höjdskillnad i behållaren till förugnen, och därigenom minska risken att en eventuell bakeld sprider sig till det nya flislagret.
Förbrukning ett normalår ligger på 150-200 m3 beroende på hur ofta jag är i verkstan. Jag har golvvärme i verkstan, men dels har jag för lite isolering under plattan, dels är den så trög vid temperaturhöjningar, så min panna tar lång tid på sig att värma upp 14 m3 betonggolv.
Därför köpte jag en begagnad aerotemper för vatten, den värmer upp verkstan från grundvärmen på 5-10 grader. 500 spänn gav jag för den. En lönsam investering:D
 
Då får jag vatten på min kvarn!

Har ett ouppvärmt utrymme i mitt timrade uthus som jag tänkte göra om till verkstad! En aerotemper måste ju vara
kanon för då kan jag ju snabbt blåsa på med varmluft när jag är där o mekar!

Cheers F
 
Hej igen!

Som sagt ibland tar det lite tid att få tummen ur och sitta still framför datorn.
Då jag planerar att starta eget och har vanligt jobb och 2 ungar så blir det inte många timmar över.
Ni som är egna företagare vet säkert vad jag menar :D.
Roligt att det blev sådan respons på mitt inlägg.
För att svara på ett av inläggen... Ja pannan finns i högsta grad annars vore det väldigt kallt här ;)

Börjar med bilder på min panna då:
 
  • Flis-16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-19.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-20.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är lite bilder på mitt värmesystem.
1. Acc tank som är under isoleringen är på 2500L.
2. Dubbla trycktankar på 150L vardera.
3. Bild på rörkopplingar som fördelar värmen till övervåningen och 2 stora rum på botten våningen.
Inte helt klart som synes.
 
  • Flis-14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-31.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är då bilder på mitt flisförråd.
Har några andra bilder sen som klart visar problemet med att ha fyrkantigt förråd då jag fyller i 40 kubik på en gång. Antar att det funkar bättre om man har möjligheten att tippa i lite då och då.
På första bilden ser man även rören till hökanonen.
 
  • Flis-8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte så mycket ut för världen men lite slipning färg och förstärknings plåtar så ska den nog bli fin.
Bild2: Införskaffat nya drivremmar då de gamla inte skulle hålla mer än 2 varv typ.
Bild3: Röret närmast är inmatnings röret där flisen ska sugas in.
Bild4: Här ser man styr "kepsen" som jag ska försöka sätta en lite motor eller vajer på så jag kan styra strålen inne i förrådet. Samt ska ju ett matarbord byggas där flisen ska tippas i.
 
  • Flis-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittade på ditt bygge Fendt927.
Det var mycket fint. Måste också passa på att fråga om du har problem med att flisen fastnar utmed sidorna? MVH / Mothman.
 
Ska bara tala om att jag fortfarande inte haft något driftstopp på pannan.
Nu får jag ju mkt fin flis från min leverantör så det har säkert med saken att göra.
Har hittat några stenar i asklådan som följt med in.
Då dom måste tippa flisen på gårdsplanen än så länge och jag sedan får anlita far som kör en L90C för att tippa i mitt förråd. Lite bökigt men jag hoppas få hökanonen klar under sommaren så lastbilen kan tippa i matarbordet och jag kan blåsa i flisen direkt :D
 
Tänkte också passa på att lägga in några bilder på fastigheten i övrigt.
Så man kan få en uppfattning om vilka volymer det är jag värmer.:D
Har inte med övervåningen och garaget. som är ca 350 kvadratmeter till.
Avslutar med en liten bild på grannens vedförråd.... Tur man har slutat med sånt :p.
Mer bilder kommer när jag hittat sladden till min Iphone så jag kan få ut bilderna.

MVH / Mothman.
 
  • Flis-23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-24.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-25.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-26.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-27.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-29.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flis-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åååhh! Bra jobbat -Mothman- d^_^b.Ska du driva hökanon med jordbrukstraktor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.