Hur har en kompressor körts om den inte haft en tryckströmbrytare som styrs av trycket i luftbehållaren? Har man helt enkelt haft den igång när man använt luften och sedan slagit av direkt? Hur mår den av det?

Finns det någon utlösning som backup eller vad skulle hända om den lämnas igång för länge?

5277612029.jpg
 
Kan den vara av den typen som går på frigång tills trycket är nere så att den går igång igen? (Vi har en sådan)
 
Det har funnits lösningar där man låter motorn gå konstant och dekomprimerar kompressorns ventiler vid uppnått arbetstryck för att sedan åter aktivera ventilsystemet när trycket sjunker. Man slipper då start stopp med last.
 
C
Alternativt sätter man en säkerhetsventil som får stå och blåsa. (Vilket det ska sitta än även om man har tryckvakt, utifall att denna skulle lägga av).

Diesellok har en kompressor som drivs direkt av axeln och således alltid går sålänge motorn går. Dessa har en konstruktion av den typ som morsan och Tobbe_3 beskriver.
 
Ska du ha den för hemmabruk är det nog lämpligt att montera en pressostat-styrning av något slag, inte så kul att ha motorn gåendes hela tiden.
 
Vad är det för beteckning på den? Ser väldigt lik ut den jag har ståendes nere i källaren , bara tanken som ser annorlunda ut. Säkerhetsventil skall det sitta på tanken oavsett om det är kontinuerlig drift eller inte. Har en 18 eller 20 kg på min tank
 
dof skrev:
Vad är det för beteckning på den? Ser väldigt lik ut den jag har ståendes nere i källaren , bara tanken som ser annorlunda ut. Säkerhetsventil skall det sitta på tanken oavsett om det är kontinuerlig drift eller inte. Har en 18 eller 20 kg på min tank
Har ingen beteckning ännu. 2.2KW är allt jag vet.
Bra maskin? Funderar på att köpa denna.
 
cheetah1 skrev:
Alternativt sätter man en säkerhetsventil som får stå och blåsa. (Vilket det ska sitta än även om man har tryckvakt, utifall att denna skulle lägga av).

Diesellok har en kompressor som drivs direkt av axeln och således alltid går sålänge motorn går. Dessa har en konstruktion av den typ som morsan och Tobbe_3 beskriver.

Nu skall generellt inte använda säkerhetskomponenter som "driftkomponenter" eftersom det den dubbla säkerhetsbarriären då försvinner.

I normalfallet krävs två fel för att riskera en tryckkärlssprängning. Fel på tryckströmbrytaren och fel på säkerhetsventilen.

Om man tillämpar samma resonemang på en tvättmaskin då blir skyddsjorden onödig kostnad eftersom en hel maskin har en fullgod driftisolering (klass 0).
 
Suhagg skrev:
Har ingen beteckning ännu. 2.2KW är allt jag vet.
Bra maskin? Funderar på att köpa denna.
Har en LT6 själv. Mycket användbar kompressor. Lt innebär att det är en högtryckare dvs den går att köra upp till 20 bar. Perfekt om man vill dra lös något tungt med maskin. Hur mycket pengar handlar det om? Se bara till att sätta dit en riktig brytare om det blir köp och kolla över säkerhetsventilen.
 
cheetah1 skrev:
Alternativt sätter man en säkerhetsventil som får stå och blåsa. (Vilket det ska sitta än även om man har tryckvakt, utifall att denna skulle lägga av).

Diesellok har en kompressor som drivs direkt av axeln och således alltid går sålänge motorn går. Dessa har en konstruktion av den typ som morsan och Tobbe_3 beskriver.
Den på TS bild ser också onekligen ut att sitta direkt på motoraxeln...:cool:
 
dof skrev:
Har en LT6 själv. Mycket användbar kompressor. Lt innebär att det är en högtryckare dvs den går att köra upp till 20 bar. Perfekt om man vill dra lös något tungt med maskin. Hur mycket pengar handlar det om? Se bara till att sätta dit en riktig brytare om det blir köp och kolla över säkerhetsventilen.
Köpte den igår för 3500. Såg riktigt fin ut och vad jag kunde undersöka tuffade och gick den så det blir nog bra.

Skulle behöva hitta någon instruktionsbok eller sprängskisser eller liknande det kan vara bra att ha.

Vore bra om jag visste var tryckströmbrytare och annat sitter original så kan jag ordna allt så det ser lika ut. Finns det någon automatisk urtappning av kondensvatten i tanken att skaffa? Vore smidigt.

Duger Feltemas brytare verkar vara många som kör med den. Vilken behöver jag?
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Tryckstrombrytare1/

Den kan vara en LE6 jag har, måste kolla sen.
Väldigt lik denna jag hittade bilder på

extrabilder30478_large.jpgextrabilder30477_large.jpg

Den lilla veka slangen från höger i bild som går från ena sidan av tanken bort under kompressorn vidare bak vad gör den och vad är den ansluten till?
 
Redigerat:
Le 6 och Lt 6 ser i princip identiska ut så du får kolla på skylten. Det enda som skiljer är att Le ger halva trycket men då dubbla mängden ist. Slangen skall gå till brytaren. Bra pris om den är i bra skick. dessa är väldigt lätta att hålla på med om man måste göra något så tror inte du behöver böcker. Det du kan göra om den stått länge är att lyfta lockena och byta o-ringar. Dessa köper du på metervara och limmar ihop. Finns några saker som kan vara bra att veta. Håll koll på oljenivån så den inte blir för låg för då tappar du smörjningen i kompressorhuset. Den smörjs med en kastring så då nivån blir låg får den inte åt sig något. Om motorn går sönder någon gång så ta bort det främre lagret på motorn , om det är en dubbellagrad , annars smäller vevaxeln av. Detta hade hänt på min då jag fick den.
 
Antagligen har din kompressor en avlastningsventil, den öppnar vid något önskat tryck tex 8 bar och då friblåser kompressorn. Dessutom finns en säkerhetsventil som öppnar om avlastningsventilen skulle fallera.
 
C
PST skrev:
Den på TS bild ser också onekligen ut att sitta direkt på motoraxeln...:cool:
Jo, men motorn i det här fallet är inte en dieselmotor på 1800 kW som även tjänstgör att dra upp 1200 ton i 100 km/h.
 
Hur går det med kompressorn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.