Behöver att borra 1st 15 och 2st 22mm hål i betong. Alla hålen är i en helkaklad tvättstuga så jag vill inte förstöra mer än nödvändigt.
Väggarna är gjutna på 30-talet så det är blandat med stora stenar...:S och den ena är ca 240mm tjock och den andra är 180mm.
Vad ska man använda för maskin? Kärnborr? Hur har ni andra gjort?
 
Du känner ju dina väggar bäst men spotant hade jag satsat på att göra 15/22mm hålen i kaklet med en kakelborr. Den lämnar fina jämna kanter. Hade förmodligen gjort hålen något större. Därefter hade jag kört försiktigt med borrhammare. 22mm är rätt stort för en liten borrhammare men kör man försiktigt borde det inte vara något problem.
 
Ska du borra i kakel så kan det vara bra att tejpa ytan med maskeringstejp eller liknande så att borren inte slinter. För att borra igenom kaklet skulle jag använda slagborr då det genererar lägre slagenergi än renodlad borrhammare. Därefter fortsätta med en borrhammare om väggen är hård.

Jag har borrat förövrigt i stenhård betong med just 22 mm hammaborr på en liten Bosch borrhammare som är specad för 18 mm, inget jag egentligen rekommenderar men har man tålamod så går det bra.
 
Inget slag alls vid borrning i kakel. När du är igenom så slå på slaget igen.
 
Hm, sist jag borrade i en klinkers gick det inte särskilt bra utan slag. Först med slag så gick det igenom. Det var 15 mm klinkers ska det tilläggas.
 
Risken är överhängande att du spräcker kaklet med slag.
 
Använder du ett kakelborr är det inga problem att ta sig igenom keramikplattan utan slag. Det är som att skära i smör.
 
Ja med en borrhammare slår man sönder kaklet men nu var det slagborr på växel 1.
 
Inget slag på när man borrar i kakel.

Mvh Pär H
 
End skrev:
Ja med en borrhammare slår man sönder kaklet men nu var det slagborr på växel 1.
Minsta lilla slag, borrhammare eller slagborr, riskerar att spräcka en kakelplatta.
 
Redigerat av moderator:
Som dom andra säger, kakelborr utan slag! Sen en borrhammare med rejält slag till betongen. Det är mkt möjligt att man kan ta sig igenom en kakelplatta med slag men risken är precis som de andra säger överhängande att man spräcker plattan.
 
Är det inte läge och hyra en kärnborr? Någon som har provat?
 
Det verkar som du vill få argument för att hyra en kärnborr, men 22 mm är faktiskt inget problem. Jag har själv borrat igenom 45 cm betongvägg (med mycket sten i) med min lilla Hilti Te5 utan problem. Gör som tidigare beskrivits maskeringstejp, kakelborr i överdimension och inget slag för att komma igenom kakelplattan.
Ett tips är att ta en härdad skruv (t.ex. grabber) och använda den som körnare, med ett milt hammarslag, för att få en liten anvisning där du vill att hålcentrum ska vara. Glöm dock inte skyddsglasögon.
 
Du kan också använda en vanlig metallborr för att komma igenom kaklet men betrakta det som en engångsborr :)
 
phl skrev:
Minsta lilla slag, borrhammare eller slagborr, riskerar att spräcka en kakelplatta.
Men jag har faktiskt stött på en del klinkers som varit alldeles för hårda, rätt så hopplöst. Ja nog är det kanske irrelevant, för TS säger att det är kakel, så det var ingen bra tips jag gav TS. Har fortfarande senaste klinkersomgången i huvudet.

Annars kan du läsa lite mer i denna tråd om flera som använder slag som sista utväg.
Jag tänkte helt enkelt på att TS har betongvägg bakom och då är risken att spräcka godset mycket mindre.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.