Vi är på gång att eventuellt köpa tomt på landet och bygga ett mindre hus. Vi är två vuxna med utflygna barn, som vill ha ett litet och lättskött boende i ett plan.

Någon som byggt lite mindre och som kan tipsa? Har tittat på lite olika hustillverkare, bla Värsåsvillans Sörbo. Känns som en djungel...
 
Hur litet hade du tänkt dig?

Konceptet tycker jag är intressant. Det borde vara en växande marknad, för små hushåll med äldre vuxna, som vill ha friheten med ett eget hus, men ändå vill ha det lättskött och bekvämt. Men det verkar som den målgruppen inte har upptäckts riktigt. De flesta villor verkar inriktade på barnfamiljer. Ett sätt kan ju vara att utgå från en sommarstuga, men då blir det andra kvaliteter som spelar in.

Ni kan ju naturligtvis rita själva och bygga i lösvirke.
 
Tack för ditt svar! Ja, jag känner så också. De flesta vanliga villor är ju utformade för att passa en barnfamilj med 2-3 barn. Vi har tittat lite på fritidshus också, och det skulle kanske kunna vara ett alternativ om man ritar om lite... Vi vill ju ha bekvämligheter också som inte alltid finns i ett fritidshus.

Vi bor för tillfället på gård (430 kvm), men som sagt, barnen är ute och det är på tok för stort för oss. Längtar så efter något mindre. Hade tänkt oss något i storlek 80-90 kvm. Ett större sovrum och ett extrarum. Stort badrum, bastu, relax, rejält kök och ett allrum. bra förvaring.

Har funderat lite på att rita själva, men tänker att då kanske kostnaderna rusar iväg. Har du erfarenhet av att rita själv?
 
Redigerat:
Ja, jag har ritat både villan och fritidshuset jag håller på med nu. Sen några små stugor och en verkstad, men det är ju inte så mycket planlösning i dem. Det är nästan det roligaste i hela byggprocessen, efter stomresningen i alla fall.
 
Spännande! Vi har ju faktiskt byggt ett stall... kanske ändå skulle ge oss på att försöka rita lite på ett hus... Dessvärre kommer vi inte ha tid att göra hela bygget själva. Delar av det kommer vi att kunna göra skulle jag tro.

Du har inte händelsevis nån blogg eller något där man kan se det du gjort? :rolleyes:
 
Kolla Björklidenhus, dom bygger relativt små hus...
 
Jo, ganska små... men inte så roliga kanske... å andra sidan kanske man kan ändra?
 
Men får du verkligen plats med alla funktioner du vill ha i ett hus på 80-90 kvadrat? På 50-talet byggdes många hus av den storleken (du hittar dem lätt om du tittar på hemnet) men de brukar ha två små sovrum, ett litet badrum och ett litet kök. Jag tror att när du har ritat in allt du tänkt dig kommer du ganska nära de mindre standardhusen.
 
Ja, du har kanske rätt. Får väl ta en titt på de lite mindre husen igen. Bara att jag tycker att även de små husen ofta är planerade för en barnfamilj. Men å andra sidan har jag ju inte sett alla :D
 
AnneFi
Jag håller med förgående talare.
Vi bor i ett hus från 43 på 76 kvm.
vi har vardagsrum, kök, sovrum och en toalett på 1,5m2
bordet får ej plats i köket och får stå i vardagsrummet.
tvättstuga och badrum finns i källaren.
 
När vi tidigare var intresserade av en tomt med 120 kvm som maximal byggyta för bostadshuset, tittade vi också efter små hus.

Modulenthus har en del i sitt nyfunkis-sortiment, Rydebäck hette vårt favorithus.
Där kunde man välja om man ville ha ett, två eller tre sovrum... plus ett litet loft. Bastu var tillval.

Kollade nu, ser att företaget verkar ha köpts upp av Finndomo? Men lilla Rydebäck finns kvar iaf:
http://www.finndomohem.se/Hustyper/Rydeback-109/

Faluhus hade också en del intressanta modeller, Ingarö gillade vi. Torö också, riktigt litet och nätt!
http://www.faluhus.se/sv/vara-modeller/1---planshus__13

Lite inspiration kanske?
 
Redigerat:
CharlottaM skrev:
Tack för ditt svar! Ja, jag känner så också. De flesta vanliga villor är ju utformade för att passa en barnfamilj med 2-3 barn. Vi har tittat lite på fritidshus också, och det skulle kanske kunna vara ett alternativ om man ritar om lite... Vi vill ju ha bekvämligheter också som inte alltid finns i ett fritidshus.

Vi bor för tillfället på gård (430 kvm), men som sagt, barnen är ute och det är på tok för stort för oss. Längtar så efter något mindre. Hade tänkt oss något i storlek 80-90 kvm. Ett större sovrum och ett extrarum. Stort badrum, bastu, relax, rejält kök och ett allrum. bra förvaring.

Har funderat lite på att rita själva, men tänker att då kanske kostnaderna rusar iväg. Har du erfarenhet av att rita själv?
Förstår inte riktigt hur du skall få plats med alla dessa "stora" rum på 80-90 m2
Vi bodde för massa år sedan i en lägenhet 83m2 där det var ett sovrum, ett extrarum och ett hyfsat stort allrum/vardagsrum, men där var bad och kök pyttesmå.
Tror du behöver upp i 100-110 m2 för att uppleva rummen som luftiga och stora. Förrådsyta utöver det.
 
AnneFi skrev:
Jag håller med förgående talare.
Vi bor i ett hus från 43 på 76 kvm.
vi har vardagsrum, kök, sovrum och en toalett på 1,5m2
bordet får ej plats i köket och får stå i vardagsrummet.
tvättstuga och badrum finns i källaren.
Jo, 76 är ju ganska litet. Min son bor idag i en lägenhet på 100 kvm. Den är dåligt planerad (gammal), med stora hallar och två badrum. Men annars luftig och fin. Kanske att man iallafall får bygga 100 kvm.
 
Ingalls Wilder skrev:
När vi tidigare var intresserade av en tomt med 120 kvm som maximal byggyta för bostadshuset, tittade vi också efter små hus.

Modulenthus har en del i sitt nyfunkis-sortiment, Rydebäck hette vårt favorithus.
Där kunde man välja om man ville ha ett, två eller tre sovrum... plus ett litet loft. Bastu var tillval.

Kollade nu, ser att företaget verkar ha köpts upp av Finndomo? Men lilla Rydebäck finns kvar iaf:
[länk]

Faluhus hade också en del intressanta modeller, Ingarö gillade vi. Torö också, riktigt litet och nätt!
[länk]

Lite inspiration kanske?

Tack för tips! Blev jätteförtjust i Rydebäck, även om vi inte tänkt oss så "modernt". :)
 
Hubbe2 skrev:
Förstår inte riktigt hur du skall få plats med alla dessa "stora" rum på 80-90 m2
Vi bodde för massa år sedan i en lägenhet 83m2 där det var ett sovrum, ett extrarum och ett hyfsat stort allrum/vardagsrum, men där var bad och kök pyttesmå.
Tror du behöver upp i 100-110 m2 för att uppleva rummen som luftiga och stora. Förrådsyta utöver det.
Ja, stora för två personer då, jag uttrycker mig kanske fel. Men helt rätt, behöver nog tänka lite större om vi nu ska bygga, viktigast att det passar oss och våra behov.

Förråd & garage bygger vi utöver hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.