Hej.Jag ska sätta upp en spegel med två 230v armaturer.kablarna måste skarvas bakom spegeln vad ska man skarva med.
 
Lite mer info om hur det ser ut vore bra för att kunna ge ett bra svar.
 
Kablarna från brytaren når inte till kablarna från armaturerna. Dom ska mötas bakom spegeln.
 
Får en kopplingsdosa plats?

Eller är det möjligt att byta ut kablarna från armaturerna, mot vanlig EKK, så att dessa når hela vägen till brytaren?
 
Kopplingsdosa får inte plats armaturerna är helgjutna. Man måste använda typ WAGO eller dyligt är det ok.
 
revo skrev:
Kopplingsdosa får inte plats armaturerna är helgjutna. Man måste använda typ WAGO eller dyligt är det ok.
Sånt måste ju ligga skyddat... Hur ser det ut på andra sidan väggen? Går det inte att borra rakt igenom och sätta en dosa där?
 
Väggen är för tjock.Så kablarna räcker inte.
 
revo skrev:
Väggen är för tjock.Så kablarna räcker inte.
OK, då lär ju en ROT-dosa få plats...

Men, för att göra det enkelt: Går det inte att få plats med en utanpåliggande dosa bredvid spegeln, så att kablarna räcker till?
 
Rot dosa i nyrenoverat badrum känns inte bra inte heller dosa.Jag får nog hoppa över armaturerna.
 
revo skrev:
Rot dosa i nyrenoverat badrum känns inte bra inte heller dosa.Jag får nog hoppa över armaturerna.
En annan variant kan ju vara att sätta en träram bakom spegeln, så att den kommer ut några cm...

Sedan är ju frågan om armaturerna har en hegjuten smal stickpropp eller inte. Har dem det, så finns det ju förlängningssladdar med smala honkontakter, (om du har ett JFB- skyddat VU i badrummet, vill säga).
 
Ingen stickpropp.Jfb har jag. Spegeln är i valnöt så en träram blir kanske inte så snyggt.
 
revo skrev:
Ingen stickpropp.Jfb har jag. Spegeln är i valnöt så en träram blir kanske inte så snyggt.
Jag menar mest att ha ramen dold bakom spegeln, så att den kommer ut lite. Men visst, det syns ju, dessvärre....

Annars funderar jag på om det kan finnas extra smala kopplingsdosor att få tag på? Men har får gärna någon annan fylla på med info....
 
Kan man inte använda skarvhylsor som man har till bilel med krympslang över.
 
Kom på en variant till: Kan man inte sätta ROT-dosan från andra hållet i väggen? Så att kabelstumparna från armaturerna, möter dosan i mitten av väggen? Men visst, detta krångel måste ju ställas mot kostnaden för en annan armatur...
 
revo skrev:
Kan man inte använda skarvhylsor som man har till bilel med krympslang över.
Kan, kan man...

Men är det verkligen tillåtet och säkert? Detta med el i våtutrymmen, ställer ju vissa krav...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.