Separett fungerar bra. Att koka piss i en mulltoa för 10 kronor dygnet känns mindre roligt.
 
Hej Chriss

Du har helt rätt att torrdass är MYCKET bra - men du gör fel på ett sätt!

Använd ALDRIG tunna - utan låt fekalierna hamna på marken. Se bifogade PDF som ursprungligen är gjord av Westerås segelsälskap.
 
BusterNoOne skrev:
...låt fekalierna hamna på marken.
Jag tror inte att det är tillåtet. Risken är att grundvattnet blir förorenat. Kolla med kommunen först.
 
Fekalier är i det närmaste torrt - om man inte har "rännskita" - Urin däremot är som du vet rinnande. Så jag föreslår samma sätt som Wwesterås Segelselskaps och Gunnar Björklund förespråkar. Lägg ut en grund av torvströ. Därefter torvströ efter varje besök. Jag rekommendera gräsklipp med jämna mellanrum för att påskynda nedbrytningen. Urinen däremot samlas upp i ett kärl. Efter spädning så är det ett fantastiskt gödningsmedel - som används i samband med att det ska regna.
Det som är bäst med att låta fekalierna komma på marken är att markens bakterier, tillsammans med torvströ/gräsklipp förvandlar en hög under vintern till 1/4 eller mer av ursprunglig volym.

Skit i tunna förhindrar nedbrytningen,och är "skit"jobbig att ta hand om.
Nej skit på marken och pissa i tunna - samt ta hand om allt själv - utan kostnad.
 
Med risk för att slå in redan öppna dörrar så kapar jag tråden...

Hade själv velat läsa ett kategoriskt och tvärsäkert svar när jag själv var ovetande... Svaret är: Separett - alla dagar i veckan.

Vi köpte för ett antal år sedan ett fritidshus med en Mulltoa installerad och den var ett långt pärlband av bara elände. Det luktade. Det gick inte att vrida runt skiten med vredet. Det stelnade och blev hårt om man var borta för länge. Det var dyblött och ohanterligt när man var många som använde toaletten under semesterveckorna. Det var helt ogjort att tömma behållaren på ett enkelt sätt utan att spilla (det trillar utanför behållaren när man använder vredet, tro mig).

Nu har vi en Separett installerad och det är en fröjd. Har aldrig luktat. Fläkten är näst intill tyst. Fräsch. Tömningen är totalt odramatisk - en helt torr kompostpåse som man lägger på lagring ett par tre-fyra-fem månader innan kompostering och då luktar den inte. Urinen går till en Separett ejektortank som töms med trädgårdsslang på tomten. Automatisk utspädning 1 till 8.

Frågor på det?
 
Kan bara hålla med föregående talare. Hur urinlukt skall kunna komma in i huset genom undertryck???? Urinslangen går ner i en behållare oftast under ytan på urinen - blir liksom ett vattenlås. Undrar hur länge det kommer att dröja innan separettlösningar kommer att vara standard i alla bostäder?
 
Själv har jag gått från Separett Villa till en Cinderella förbränningstoalett. Saknar inte kakorna av fossilerad skit/TP som skulle spettas ner i komposten, tömningarna och allt äckel. Kostade 11 Tkr begagnad, värd varje krona!

Har en begagnad Villa Separett ståendes som jag kan byta bort mot lite ved/sprit/äldre utombordare om någon vill ha fanskapet (Öregrundstrakten)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Hej
Jag helt ny i att bygga eget hus. Och jag vill gärna allt om hur man bygger ett hus från grunden? Vad ska jag tänka på med golv,tak, väggar och allt möjligt. Kan jag bygga själv, utan några problem? Är de någon som kommer och godkänner vilka. Ska jag i första hand kontakta om jag vill bygga själv.


Tacksam för allsvar
 
Föreslår att du startar en egen tråd om detta äventyr. Sedan går du till biblioteket och läser lite böcker. Ingen här kan trycktanka dig med information, däremot kan du får massor med hjälp om specifika problem och lösningar.

Du kan inte bygga själv utan problem. Det kommer vara många många problem, det är det även för den som vet hur man gör. Men allt går.

För att få bygga själv behöver du en tomt att bygga på och ett bygglov. För att få bygglov behövs en ritning och huset behöver uppfylla alla regler.
 
  • Gilla
Warda
  • Laddar…
Kör med en Separett Villa i fritidshuset. Enda problemet jag haft är att de gröna nedbrytningsbara påsarna spricker ibland när man ska trä på dem på hinken. Men det kanske beror på att påsarna blivit gamla.
Är man borta en längre tid så tömmer man först. Spättar inga kakor utan kastar bara påsarna i buskarna där de får ligga och förmultna.
 
B BusterNoOne skrev:
Hej Chriss

Du har helt rätt att torrdass är MYCKET bra - men du gör fel på ett sätt!

Använd ALDRIG tunna - utan låt fekalierna hamna på marken. Se bifogade PDF som ursprungligen är gjord av Westerås segelsälskap.
Grejen med utedass är att det är kallt på vintern och att det kan vara tråkigt att gå ut i mörkret på kvällen när det regnar när man sitter och myser framför TV:n. Hade separetten i en friggebod först innan badrummet blev klart och det var ett otroligt standardlyft att flytta in den i huset.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Föreslår att du startar en egen tråd om detta äventyr. Sedan går du till biblioteket och läser lite böcker. Ingen här kan trycktanka dig med information, däremot kan du får massor med hjälp om specifika problem och lösningar.

Du kan inte bygga själv utan problem. Det kommer vara många många problem, det är det även för den som vet hur man gör. Men allt går.

För att få bygga själv behöver du en tomt att bygga på och ett bygglov. För att få bygglov behövs en ritning och huset behöver uppfylla alla regler.
Tack för svaret.
 
P Profossen skrev:
Själv har jag gått från Separett Villa till en Cinderella förbränningstoalett. Saknar inte kakorna av fossilerad skit/TP som skulle spettas ner i komposten, tömningarna och allt äckel. Kostade 11 Tkr begagnad, värd varje krona!

Har en begagnad Villa Separett ståendes som jag kan byta bort mot lite ved/sprit/äldre utombordare om någon vill ha fanskapet (Öregrundstrakten)
... og vi bytter fra Incinolet forbrenningstoalett til Separett. Storfornøyd etter 5 uker. Aldri tilbake til et støyende Incinolet hvor en stadig må bytte brenneskål fordi den blir krum i bunnen. Dette har ikke fabrikanten rettet på i løpet av 60 år. Aldri mer sitte med stjerten nede i møkka.
 
Det mesta finns i min byggblogg

https://toftasodra.wordpress.com/

Lycka till, ha kul.

Warda Warda skrev:
Hej
Jag helt ny i att bygga eget hus. Och jag vill gärna allt om hur man bygger ett hus från grunden? Vad ska jag tänka på med golv,tak, väggar och allt möjligt. Kan jag bygga själv, utan några problem? Är de någon som kommer och godkänner vilka. Ska jag i första hand kontakta om jag vill bygga själv.


Tacksam för allsvar
 
B BusterNoOne skrev:
Hej Chriss

Du har helt rätt att torrdass är MYCKET bra - men du gör fel på ett sätt!

Använd ALDRIG tunna - utan låt fekalierna hamna på marken. Se bifogade PDF som ursprungligen är gjord av Westerås segelsälskap.
Till BusterNoOne: Är du inte klok?!
Det här är visserligen en gammal tråd, men många kanske gör som vi och letar efter info om bra toa-lösningar. Till alla dem vill vi påpeka att det är absolut förbjudet att göra det till en vana att gräva ner skit i marken. Du förorenar dricksvattnet med kolibakterier.
En helt annan sak om du är på fjällvandring och gör detta någon enstaka gång.
Du ska gjuta en latrin, ansöka om tillstånd att ha den, vilket du får, och efter 1-2 års kompostering där kan du strö ut komposten i rabatten.
 
  • Gilla
Korpen17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.