All bakelit avlägsnades :)

Och om jag minns rätt så var inte utbrytning bruten.
 
Kompisens "nya" hus

Bilder
1. Spisanslutning dold i vägg

2. Skruvat i kabeln till diskmaskinen

3,4, Dosan till fläkten ramlade loss, brun (nolla) lossnade, rör och kabel till diskmaskin slutade 5 cm från dosan

5,6 Röret till dosan var fullständigt mosat och av. fick ta upp hål från andra sidan väggen.

7 Taklampa Rkk 3x0,75 brun nolla, blå tändtråd, jord ej ansluten, skarv till fk gömd i taket.

8.Tvättmaskin och torktumlare ansluten på 1-fas från 3-fas uttaget med RKK 3x0,75 utan dragavlastning i det lösa utanpåliggande uttaget...
 
  • IMG_0150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0181.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0183.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0198.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0199.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0197.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0207.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
forts.
Köket hade bara 1 uttag 2m från bänkskivan och det var ett OJORDAT jordat uttag.
Den andra taklampan i köket saknade även den jord och kopplingsdosa igensatt av träpanel.

Ugn, micro, inbyggd kaffemaskin, frys, kyl och varmhållnings"grej" delar på en 10A grupp sammanlagt 9000W.

WC INGEN KOPPLINGSDOSA! ingen jord
1 fk ut ur kaklet till lampa blå och svart
2 fk ut ur kaklet till brytare blå och vit

Badrum INGEN KOPPLINGSDOSA
3 fk försvinner in i väggen. matning till badrum, ej jord...
4 man kan skymta rkk och en eltejpsskarv i väggen
5 Rkk 3x0,75 kommer in i dosan till brytare utan rör/slang blå-fas, brun-tändtråd, jord avklippt
6 Rkk 3x0,75 kommer ur kaklet till lampa, jord ej ansluten i matande ända

Sedan är det ingjutet rkk 3x0,75 i golvet från diskmaskinuttaget genom köket ut i vardagsrummet upp ur golvet och in i ett utanpåliggande uttag bakom kaminen där fläkten till kaminen är ansluten.

.
 
  • IMG_0223.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0224.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0225.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0226.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0229.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
lillePer: Jag vill inte komma med fördomar, men dina upptäcker påminner väldigt mycket om en grannes renoverade hus. Han anlitade "billiga kreativa snickare/fixare/elektriker" som visst kom från ett land där övre halvan av flaggan är vit och den undra halvan röd.:rolleyes:
I övrigt jobbade de på ordentligt, sex dagar i veckan.
Men det finns som sagt vissa tveksamheter.
Kanske finns det bilder från denna "renovering" sparade?
 
Redigerat:
Suck... varför ger man sig på saker som man inte begriper det minsta.
Själv skulle jag nog bryta strömmen direkt, ev. bara ha igång det allra nödvändigaste.
Antar din polare kommer att gå vidare med detta till säljaren?
 
Det blev säkert "billigt" ............
 
Jösses.....hur ända in i h-e kunde det över huvud taget ske?
 
O
Näää men de där med el är inte så svårt de är bara några sladdar.... regler? ääh de bara till för fjollor:p:p:p

Det är väl så en del resonerar
 
Det något märkliga i sammanhanget är att bara materialet och vitvarorna (ah jobbet har ju inte kostat något som ni ser) gick på 180tkr.

Som tur är "bara" wc bad och kök renoverade. Resten av elen och inredning i huset är sen 50-talet. Grunda brunnar i uttagen och sådana där tapetskydd runt brytare...

En något annorlunda prioritering kan jag tycka...
 
Wc och köket är kanske de rum där det är viktigast med en korrekt och säker elinstallation
 
Rikard Ågren skrev:
Wc och köket är kanske de rum där det är viktigast med en korrekt och säker elinstallation
Jo absolut! Det var inte så jag menade. Jag tänkte att jag själv hade börjat med de små kostnaderna och bytt uttag och brytare både av säkerhet o estetiska själ.

Sen hade jag haft råd och lägga så mycket pengar på köket hade jag sett till att gjort det riktigt själv eller lejt bort det..
Men uppenbarligen har avsaknaden av kunskap gjort att han inte sett att det han har gjort är farligt och fullkomligt idiotiskt...
 
Man kanske har köpt totalentrenad på renoveringen. Och sedan trott att det skall utföras proffsigt av "behöriga" hantverkare, medans istället har det varit "händige" snickaren som utfört el o vvs installationerna och "spacklat" över eländet. Som sagt det funkar ju så länge ingen skrapar under ytan eller några felfunktioner uppkommer. Skyddsjord är ju totalt "onödig" så länge apparaten är felfri. 3G0,75 funkar ju länge ingen drar på full värme på TM eller den hänger fritt. Fri lagd Fk funkar ju också, maskinen diskar ju.

Ytan ser snygg ut och klåparen tjänar snabba pengar och den okunninge beställaren (kunden) är nöjd över sitt fina kök TILLS något händer.


OBS !! Ironi. Det naturligvis helt förkastligt och livsfarligt både för både personer och hus (brand).
 
Redigerat:
5aebb8c4-8ccd-b41b.jpg

Här har det gått lite hett till

Det som inte syns på bilden är en 5kW dieselkamin som står ca 1,5m nedanför kapslingen, allt placerat i ett rätt trångt utrymme.

Tala om dålig planering!
 
Rikard Ågren skrev:
[bild]

Här har det gått lite hett till

Det som inte syns på bilden är en 5kW dieselkamin som står ca 1,5m nedanför kapslingen, allt placerat i ett rätt trångt utrymme.

Tala om dålig planering!
Hahaha d^_^b det var bland det roligaste jag sett på länge, huuuur förvånad kan inte ägaren av detta blivit när han/hon såg det första gången :D
 
Men Rikard... skall det inte va något fel i bilden? För det är väl en normcentral för den kreativa, lite forma den som du vill för att liva upp döda ting :D
Man skall väl säga att det är väl bra att det "bara" har smält lite och inte tagit fyr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.