Jag håller precis på att färdigställa ett egentillverkat semi-torsions-MFT *) (nåja nästan i alla fall; toppskivan är CNC-fräst på snickeri...;)) med samma hålbild och hålstorlek som originalet. Fast jag har 10 x 16 hål (vilket egentligen även det är ett minimum i mitt tycke.)

Och nu kommer frågan om det finns någon som har idéer angående Bench dogs till dito. Såg att det finns en jeppe i staterna som har egen produktion av dylika, men de är ju rätt dyra. Speciellt om man beaktar frakt, tull och moms... Är det någon på forumet som tagit fram några eller har idéer kring detta?

Funderar själv lite på att använda 20 mm rostfritt processrör. Ska åka förbi Aston Carlsson i morgon och undersöka om det eventuellt kan vara något. En (mild) pressform skulle vara det allra bästa.

M

*) Kallar bordet "semi" eftersom det saknas invändiga stag; det är bara sargen som styvar upp den (förutom 19 mm MDF-en i sig förstås)
 
-Martin- skrev:
Jag håller precis på att färdigställa ett egentillverkat semi-torsions-MFT *) (nåja nästan i alla fall; toppskivan är CNC-fräst på snickeri...;)) med samma hålbild och hålstorlek som originalet. Fast jag har 10 x 16 hål (vilket egentligen även det är ett minimum i mitt tycke.)

Och nu kommer frågan om det finns någon som har idéer angående Bench dogs till dito. Såg att det finns en jeppe i staterna som har egen produktion av dylika, men de är ju rätt dyra. Speciellt om man beaktar frakt, tull och moms... Är det någon på forumet som tagit fram några eller har idéer kring detta?

Funderar själv lite på att använda 20 mm rostfritt processrör. Ska åka förbi Aston Carlsson i morgon och undersöka om det eventuellt kan vara något. En (mild) pressform skulle vara det allra bästa.

M

*) Kallar bordet "semi" eftersom det saknas invändiga stag; det är bara sargen som styvar upp den (förutom 19 mm MDF-en i sig förstås)
Fyll bordet med 19 mm hål, skaffa standard bench dogs?

--- Mats ---
 
Hej!

Skivan är ju redan fräst med 20mm hål om jag förstått rätt, så standard dogs är väl inte ett alternativ...

Jag har också sneglat på Qwas produkter, främst "rail dogs" som verkar vara ett bra alterantiv till MFT-anslaget för 90 och 45-graders kapning. Priset är som sagt ganska högt, och det verkar vara problem med återförsäljare för tillfället.

Alternativ som jag har testat är 20mm VP-rör och 20mm axelstål i lämpliga längder, dessa passar perfekt i hålen. För att dom inte skall ramla igenom använder jag helt enkelt ett varv maskeringstejp el dyl längst upp på stumparna, jag inbillar mig att det också skyddar arbetsstycket en aning.

Rostfria rör som på sidan du länkade till funkar nog minst lika bra! Orsaken att jag använder massiva axelstål är att jag hade planer på att borra och gänga centrerade axiella hål för att kunna använda dom som "rail dogs", har man inga såna planer så är nog rör att föredra.

Vad kostade förresten CNC-fräsningen av skivan? Jag har själv (liksom många andra här) funderat på att bygga ett "jätte-MFT"...

/fth
 
Har precis varit och köpt rör. Blev 1 m (polerat) 20x1,5 för 210 kr och det passar som en schmeck vad gäller pass/press-formen! Kommer bli ett gäng "dogs" i olika längder.

Vad gäller skivan så fick jag ge 1000 + moms hos Sjölinders snickeri i Länna. Inte särskilt billigt, men då fick jag den i exakt det mått som passar för den "mobila" lösning som jag skissat på, dvs att "boxen" blir precis lagom stor för att kunna stuvas undan bakom ett (plåt-)skåp. Vet förresten inte om det är någon jätte-MFT; den mäter bara 960 x 1536...

Som kuriosa kan nämnas att "basen" består av två Ikea köksbänkstommar som limmats rygg mot rygg (med en laminatskiva emellan) samt hjul från Classe. I dessa stommar placeras t ex kap/ger-sågen, sänksågen och några andra maskiner. Då arrangemanget inte används skjuts "basen" in under en av de "ordinarie" bänkskivorna i garaget.

/M
 
Det här låter snarlikt något som jag själv funderar på (min ska bli 1200 *2000) på hjul
Kan du inte posta några bilder på skapelsen?
 
Thomas_snickare skrev:
Det här låter snarlikt något som jag själv funderar på (min ska bli 1200 *2000) på hjul
Kan du inte posta några bilder på skapelsen?
Ska se om jag kan få till något ikväll.
 
Så här ser den ut. Observera hålen i sargens långsidor. Dessa är till för att kuna fästa vertikalt. Återstår att fixa stosanslutningar för spånsugen samt fräsa "handtagshål" på sargens kortsidor
 
  • Bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjusig verkstad!

Vad är det för fläkt du använder till spånsugen?
 
phl skrev:
Tjusig verkstad!
Tackar! (Det är faktiskt vårt garage. Det brukar stå en bil där MFTn är uppställd...)
phl skrev:
Vad är det för fläkt du använder till spånsugen?
DUABs 1500kW. Perfekt för mina behov.
 
Ah, fick för mig att det var en "lös" fläkt och sedan filterlösningen du nämnde i en annan tråd. Hittar inte några lösa fläktar hos Duab.
 
Hej! Schysst verkstad, man blir ju lite sugen på att bygga ett "garage" också... :)

Ett litet problem som jag ser med din MFT-lösning är dock att du inte kommer åt från undersidan, det blir t.ex. svårt/omöjligt att använda Festool-tvingarna från bordets undersida. Det lär väl också bli ganska mycket spån och annat som ramlar ner genom hålen?

Har du några hål i den undre skivan? Andra "MFT-torsionbox"-lösningar som jag har sett har haft ett antal stora hål (typ 100mm) i den undre skivan för att komma runt dessa problem.

/fth
 
fth skrev:
Ett litet problem som jag ser med din MFT-lösning är dock att du inte kommer åt från undersidan, det blir t.ex. svårt/omöjligt att använda Festool-tvingarna från bordets undersida.
Festool tvingarna brukar ivarjefall jag alltid sätta uppiftån med handtaget uppåt. Då räcker det ju med någon cm luft under den övre skivan.

Jag håller f.ö. med ovanstående - snyggt bord!
 
Tack för alla positiva kommentarer!

Jag ljög lite... Boxen är ingen hel box utan underdelen har en rektangulär öppning "i mitten" (den del som ligger mot hurtsarna). Av den enkla anledning att spara vikt. Hela box-arrangemanget väger ändå >30 kg.

Jag förstår invändningen mot att inte riktigt komma åt undersidan, men det är väl inte så ofta man behöver skruva dit "mothållen" på Festool-spännelementen(?). Och om man nu skulle försöka få till några "rail-dogs" kan det nog finnas en lösning utan att man behöver komma åt att skruva dessa underifrån (a'la Qwas).
Ska som sagt även ta upp hål för att fästa sugslang. Kan ju tänka sig att det blir fler (än två) och dessa kan ju även användas för "åtkomst". Dessa hål får man väl i så fall sätta lock över eller motsvarande sedan när man drar igång arbetet.

Avstånd mellan hålskivan och underskivan är 52 mm (exakt :)); precis lagom för att få ner Festools egna tvingar.
 
-Martin- skrev:
Jag förstår invändningen mot att inte riktigt komma åt undersidan, men det är väl inte så ofta man behöver skruva dit "mothållen" på Festool-spännelementen(?).
Jag tror att folk syftar på möjligheten att kunna sätta Festooltvingarna från undersidan. I vissa situationer är det extremt praktiskt att kunna sätta tvingarna underifrån eftersom de då endast bygger 10-12mm och inte är i vägen.

Har själv ett 1000x2000 bord med Festoolhålbild i skivan. Från början hade jag inget under bordet och om då åt de flesta hål underifrån (vissa täcks dock av stag till skivan). I takt med att min verkstad utvecklats och bordet ändrat skepnad kommer man åt allt färre hål. Det är ingen katastrof men ibland lite bökigt när man vet hur lätt kunnat vara. Det blir en balansgång, man vill ju gärna ha förvaring och annat under bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.