Om du är byggare eller ngn reperatör och ditt barn (20-30år) vill renovera / laga bilen och du kan göra det, kräver du ngt slags ersättning? Bör man som förälder göra det?
Eller hjälper du barnet utan några krav?
 
Mina föräldrar har alltid krävt att barnen betalar materialet om det varit mer än några hundralappar + att vi barn ska vara närvarande och delaktiga. (De kan bilar och hus.)
Nu när det är omvänd situation verkar det inte gälla dock. ;)
Vi barn ska nuförtiden betala och göra utan att störa åt vår inte längre lika rörliga mamma.
 
Jag och mina föräldrar har aldrig tagit betalt av varandra utan vi har hjälpts åt med allt, vem som betalt materialet har väl aldrig varit så noga.

Mina barn har inte ett uns intresse att vara med och hjälpa till, ska bara ha lagat. (man tar inte betalt av barn)

Protte
 
Vad vi är lika Protte
:(
 
Tyresö
Finns ingen anledning att ta betalt av sina barn - dom får väl hjälpa till med något annat som en gentjänst.
Tycker det är småaktigt att ens tänka tanken att fakturera sina barn för att man hjälpt dom.

Möjligtvis att dom får betala materialet om det skenar iväg till 10.000-tals kr, men för arbetskraften ska man inte ta betalt.
 
Finns inte på världskartan att jag skulle ta betalt av mina barn.
Materialet sponsrar jag tvärt emot er andra om deras betalningsförmåga tryter (studielån), men småsaker får dom skaffa själva.
 
Nimajneb skrev:
Finns inte på världskartan att jag skulle ta betalt av mina barn.
Materialet sponsrar jag tvärt emot er andra om deras betalningsförmåga tryter (studielån), men småsaker får dom skaffa själva.
Vill bara dubbelkolla en sak offtopic.

Du är väl inte skådespelare och har varit med i en TV serie som hette Lost?
Slående lika om det är du på din profilbild.

13361.jpg

Gogglade lite till och såg att det var hans bild du snott :)
 
Redigerat:
Nimajneb borde betraktas som oss andra, lost, då man fastnat på detta forum.

Protte
 
Tja. Men lost är man.
 
Nu är jag inte i den situationen, men äldre barn som inte köper in reservdelar när deras förälder lagar bilen åt dom skulle inte få någon hjälp av mig iaf! För mig ingår det i vanligt hyffs att den man får hjälp av inte ska lida någon större ekonomisk skada av att hjälpa. Ok, vem utnyttjar inte sina föräldrar lite extra, men någon måtta får det väl vara? :)
 
Förskott på arv får man se det som så finns det inget att ärva eller som sonen sa
Vi sliter ut en generation först :O
 
Det finns ju ett gammalt ordspråk: "En far kan försörja sju söner, men sju söner kan inte försörja en far."
 
kamilenski skrev:
Om du är byggare eller ngn reperatör och ditt barn (20-30år) vill renovera / laga bilen och du kan göra det, kräver du ngt slags ersättning? Bör man som förälder göra det?
Eller hjälper du barnet utan några krav?
Ja ! det är klart att jag ställer upp. många gånger för kompisar med, men materialet får dom betala själva, och naturligtvis får det vara, på min lediga tid.

Mina barn skall får arbeta, det fick minsann mina föräldrar göra
 
Mikael_L
Jag har för små barn än så länge.
Men när det blir dags hoppas jag att följande upplägg kommer fungera. :)
BorgP skrev:
Mina föräldrar har alltid krävt att barnen betalar materialet om det varit mer än några hundralappar + att vi barn ska vara närvarande och delaktiga. (De kan bilar och hus.)
Hur det blir återstår att se ... ;)
Betalning för material eller inte får väl bli som det blir.
Är tjejen 19 år och går på gymnasiet så kanske man pröjsar en ljuddämpare till bilen.
Men är ungen 35 år och är gift och båda har jobb osv, så får dom nog själva köpa reglarna och sina gipsskivor, sen kan jag komma och snickra upp väggen. ;)

Men att hjälpa till utan ersättning, kommer jag nog att göra (i mån av tid, kunskap och förmåga).
 
Jag brukar salta fakturorna jag skickar till mina barn samt ha 10 dagar netto :)

Skojar bara. Har inga barn än och den dag jag har några så ska de självklart slippa betala om det inte rör sig om större summor. Själv har man ju alltid fått hjälp gratis så jag antar att det är nåt som lever vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.