Hej på er!

Har isolerat golv och väggar i vår farstukvist, men har kommit på att även taket är den stora boven. Ovanför innertaket i kvisten finns ett litet helt oisolerat vindsutrymme. Problemet är att jag inte kommer åt detta utrymme, finns ingen lucka osv. Min tanke är helt enkelt att öppna upp panelen på utsidan och sedan spruta in lösull.
Vad tror ni om detta bör man tänka på något, kondens luftspalter osv eller är det bara o spruta på?
 
Ola78
Någon form av luftspalt bör du nog sätta dit, isolering ska aldrig ligga direkt mot ett yttertak.
 
Ola78 skrev:
Någon form av luftspalt bör du nog sätta dit, isolering ska aldrig ligga direkt mot ett yttertak.
Men om jag sprutar på ca 30cm så borde jag ha ca en meter kvar upp till nocken. Men hur blir det på sidorna, gör det något om isolering ligger mot väggarna, eller ska det vara luft emmellan där också?
 
Ola78
Under taket sätter du lister på takstolarna och sen häftar du vindavledare på dessa lister http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=265001 I gavelnocken sätter du sen en ventil. Tänker du på att isoleringen ligger mot panelen du ska plocka bort för att isolera? I sådan fall gör du som så här att när du ska bygga igen det så sätter du vindpapp på gavlen, sedan om du har stående panel, först en tunn läkt som du kan såga till av en sån här t ex http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=51564 och sen spikläkt 22*70 alt 28*70. på detta sätt får du en luftning bakom panelen, men du kanske redan idag har det uppbyggt så? Tänk bara på att spiken/skruven du sätter panelen med inte bör gå i genom spikläkten då den riskera att ta sönder pappen och därmed försämra dess funktion.
 
Redigerat:
Låter vettigt. Det innebär dock att det blir mer arbete än vad jag tänkt mig. Tänkte först att bara ta upp ett hål så jag kommer åt kallvinden o sen spruta in isolering som skulle ligga på farstuns innertak.
Men det är väl lika bra att göra det ordentligt från början....
Tack för dina svar...
 
Ola78
Glöm inte ångspärren i farstuns innertak bara.
 
Ola78 skrev:
Glöm inte ångspärren i farstuns innertak bara.
Behöver man en sån också :D Att det ska va så krångligt att isolera ;) Det finns ingen isolering som funkar utan ångspärr? Spån, ekofiber? tror det ligger ett väldigt tunt lager spån ovanpå innertaket nu faktiskt...
Utrymmet i den lilla kallvinden är nog väldigt begränsat utrymmesmässigt att jobba i, så kan tänka mig att det blir svårt att få dit ångspärrar luftspalter osv utan att riva av hela taket på kvisten...
 
Redigerat:
Ola78
Jag kan inte det där med ekofiber något vidare, visserligen har jag hört något om att även cellulosa och ekofiberisolering kräver nån form av spärr, men sök här på forumet så lär du nog hitta en hel del info.
 
Ola78 skrev:
Jag kan inte det där med ekofiber något vidare, visserligen har jag hört något om att även cellulosa och ekofiberisolering kräver nån form av spärr, men sök här på forumet så lär du nog hitta en hel del info.
Ok. får spåna vidare på detta. Blir inte av innan till sommaren ändå. Tack återigen för dina tips...
 
Ola78
Har du läst den här artiklen om isolering http://www.byggahus.se/artiklar/de-vanligaste-isoleringsmaterialen

Behöver man en sån också:D Att det ska va så krångligt att isolera;)
Det är det som är lite av charmen med att renovera ett hus, man vet aldrig riktigt vad man stöter på. Man får försöka var problemlösare lika mycket som snickare. Grattis till att blivit fullvärdig medlem här på forumet:p
 
Jag har isolerat ett rum med träfiber (ekofiber) i både väggar och tak. Det man sätter på insidan av isoleringen är luftspärrspapp.
Du kan läsa mer om det här,
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/ProductDetails.aspx?productID=639
Det är inte det enda stället som säljer den produkten men där står det relativt bra beskrivet hur det fungerar med luftspärrspappen.
Good luck.. man sover gott med plastfritt och ekofiber men j***ar vilka hål det gräver i plånboken.. :x
 
Ola78 skrev:
Har du läst den här artiklen om isolering [länk]


Det är det som är lite av charmen med att renovera ett hus, man vet aldrig riktigt vad man stöter på. Man får försöka var problemlösare lika mycket som snickare. Grattis till att blivit fullvärdig medlem här på forumet:p
Ahh...där ser man 100 inlägg det var som tusan(borde ta fram hammaren istället för att häcka vid datorn antar jag)
Intressant artikel vilket stärker din tes om att en ångspärr bör installeras även vid ekofiber...
 
tompaah7503 skrev:
Jag har isolerat ett rum med träfiber (ekofiber) i både väggar och tak. Det man sätter på insidan av isoleringen är luftspärrspapp.
Du kan läsa mer om det här,
[länk]
Det är inte det enda stället som säljer den produkten men där står det relativt bra beskrivet hur det fungerar med luftspärrspappen.
Good luck.. man sover gott med plastfritt och ekofiber men j***ar vilka hål det gräver i plånboken.. :x
Ja plast är jag lite skeptisk till i gamla hus. Hela min övervåning som är öppen till nock är täckt med plast närmast innertaket, sedan ligger gullfiberisolering och sedan nån skiva med ett litet mellanrum upp till råsponten och yttertaket. Har länge funderat på om detta kan va bra(plasten alltså)
 
Såg på Arga snickaren för et tag sedan och där sprutade dom upp någon isolermassa direkt på råsponten och jag har för mig att dom sa att ingen luftspalt krävdes. Isolermassan expanderade 100ggr den tjockleken man sprutade ut.

Minns inte alls vad den hette men kolla på TV4 play om avsnittet finns kvar:)
 
Det verkar som din takisolering är helt korrekt utförd, har man mineralull som isolering måste man ha plast också.
Om den fuktiga inomhusluften kondenseras i mineralullen så stannar fukten där och andas ej ut som på ekofiber..
Du kan givetvis isolera om hela taket med ekofiber och luftspärrspapp om du vill slippa plasten men det är ju ett ganska dyrt projekt så låt det ligga så länge du inte behöver åtgärda av andra orsaker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.