Jag undrar om det är många som sliter med för lite vatten i sin brunn eller borrhål?
Ofta är det så att man har vatten så det räcker, men om förbrukningen är stor under vissa tider på dygnet, räcker inte vattenreservoaret till.
Vad finns det för möjligheter då?

Man kan borra nytt hål och en ny pump, men det kostar mycket. I mitt fall 60000 för en komplätt installation.

Sen kan man få Högtryckspolning (eller tryckning). Den absolut vanligaste metoden är att trycka brunnen. Med en högtryckspump öppnar man de sprickor som kan vara igentäppta av t.ex. kemiska utfällningar eller sprickfyllnader. Vid dagens borrteknik med höga lufttryck är det vanligt att borrhål "degar" om man endast får mindre vattenmängder vid borrning. Med detta menas att borrkax blandas med inkommande vatten och lägger sig som cement efter borrväggarna och då verkar brunnen torr vid borrningen. Genom att trycka eller spola ur brunnen försvinner oftast detta problem.

Jag skall installera en extra tank på 300 liter som fylls på från mitt borrhål och som styrs av vippor, sen en pump till som fyller på hydroforen från tanken. Det finns vatten i brunnen, men det räcker inte till när det blir mycket folk i huset och när vattenförbrukningen är stor.
Slår man ut vattenkapaciteten i borrhålet på 24 timmar, räcker det till och därför måste jag ha en buffer tank som fylls på när förbrukningen är låg.

Är det många som sliter med detta problem och vill hitta en billigare lösning?
Jag kanske betalar 30000 för denna lösningen och då får jag en rostfri tank, ny pump, styrskåp med en PLC som styr allt.

Jim
 
varför behöver du en plc för detta?
Du styr endast tanken med hjälp av en nivåvippa samt torrkörningsskydd. Din hydrofor går på en tryckvakt
 
Om du inte har en logik i detta flyttar du bara broblemet från brunnen till tanken.
Om pumpen från tanken pumpar samtidigt och lika mycket som brunnspumpen flyttar du bara problemet från brunnen till tanken. Tanken är en buffert och skall hantera "pikar" som finns några gånger per dygn.
Grejen är att du måste ha en paus/gång tid på brunnspumpen för att detta skall funka. Då har du även möjlighet att pumpa från brunnen till tanken även när vattenförbrukningen är låg. Tex. på natten
 
pumparna går inte samtidigt av den anledningen att man sätter nivåbrytare i tanken som då verkar som buffert åt hydroforen. I princip en väldigt stor hydrofor...
är ditt pris slutpris eller styckepris? en plc ex(siemens logo) kostar inte många kronor
 
Pumpen startar ju när lågnivå säger till och stannar när högnivå säger stopp. Om vattenförbrukningen är stor under en period vill pumpen i brunnen gå mer en den behöver och risken för att det tar slut finns. Därför har jag tidsstyrning på start och stopp på nivå vakter i tanken. Jag kör på en Unitronic PLC. Priset jag gav stämmer inte nu när jag har räknat på det.
Har fått bra pris på tanken och priset blir mycket lägre. El skåpet bygger jag själv och även programmet till PLC.
Är inte klar än, men är sugen på att testa
 
Låter ju som en vettig lösning. Klart prisvärd jämfört med att borra en ny brunn. Särskilt som man inte har några garantier för att det nya borrhålet ska ge mera vatten.

Om jag förstår dig rätt så tar du under högförbrukningstid först av de 300 l som du har i din buffert innan pumpen i borrhålet startar. 300 l motsvarar ca 30 m vattenpelare i ett borrhål, ska du förbruka alla 300 l i bufferten innan pumpen i borrhålet startar, eller ska den starta redan efter t ex 100 l?

Jag var ett tag inne på en liknande lösning för min brunn, men till slut lät jag borra ett nytt hål på en annan plats på tomten.
 
Pumpen i borrhålet måste starta så fort man tar ut vatten i huset men den får inte pumpa för stor volym.

Man kan få samma funktion genom att sätta en liten pump med mindre kapacitet än tillrinningen i borrhålet eller ett tidrelä som startar och stoppar pumpen så att tillrinningen är större än vad pumpen hinner pumpa tills tanken är full igen.

Protte
 
prototypen skrev:
Pumpen i borrhålet måste starta så fort man tar ut vatten i huset men den får inte pumpa för stor volym.

Man kan få samma funktion genom att sätta en liten pump med mindre kapacitet än tillrinningen i borrhålet eller ett tidrelä som startar och stoppar pumpen så att tillrinningen är större än vad pumpen hinner pumpa tills tanken är full igen.

Protte
Japp det går, men det svåra är när tillrinningen är liten under torra perioder.
Med en PLC kan man välja att fylla tanken när man vill

Jim
 
Vilka styrparametrar ska den PLC:n få? Ska du ha nivåmätning i borrhålet?

Protte
 
Patrick E skrev:
Låter ju som en vettig lösning. Klart prisvärd jämfört med att borra en ny brunn. Särskilt som man inte har några garantier för att det nya borrhålet ska ge mera vatten.

Om jag förstår dig rätt så tar du under högförbrukningstid först av de 300 l som du har i din buffert innan pumpen i borrhålet startar. 300 l motsvarar ca 30 m vattenpelare i ett borrhål, ska du förbruka alla 300 l i bufferten innan pumpen i borrhålet startar, eller ska den starta redan efter t ex 100 l?

Jag var ett tag inne på en liknande lösning för min brunn, men till slut lät jag borra ett nytt hål på en annan plats på tomten.
pumpen startar med fyllningen direkt när högnivå är låg, men styrs via en ställbar paus/gång tid.
Då kan jag välja hur mycket jag vill belasta brunnen
 
prototypen skrev:
Vilka styrparametrar ska den PLC:n få? Ska du ha nivåmätning i borrhålet?

Protte
parametrarna kommer från nivå vippor och tryck brytare.

Har inte nivåmätning i brunn då jag inte har hittat någon bra.:S
Har du tipps på nivåmätning i borrad brunn?

Jim
 
Kolla med en firma som heter Pumphuset. Jag hade kontakt med dem när jag hade planer på att bygga en liknande anläggning. Jag har sett givare som man tejpar fast på slangen. De användes som torrkörningsskydd i en borrad brunn. Kolla också med http://www.paab.com/
 
Tackar Patrick
Jag ska kolla med pumphuset
Jim
 
vattensystem.se har en del vattentankar.
ems pumpar
plc och normkapslingskåt från ebay. landar runt 15k . rätt ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.