Vi har en Mullis sedan några år, den är kanonbra. Kör med separering till en plastdunk.

http://mullis.se/

Den luktar inget.
 
Jag installerade en Separett Villa 9000 + ejektortank (vatten + urin blandas vid tömning och används som naturlig växtgödning) förra året och är mycket nöjd. Det luktar knappt något och frånluftsfläkten drar endast 16,5 W i maxläget. När jag inte är i stugan under längre period så låter jag fläkten gå ett par timmar varje dag med hjälp av en vanlig billig timer.

I kommunen där jag har stugan var man tvungen att ansöka om tillstånd för att installera toaletten så det kan vara värt att kolla upp om man vill göra allt "snyggt" :)
 
sccarber skrev:
Vi har en Mullis sedan några år, den är kanonbra. Kör med separering till en plastdunk.

[länk]

Den luktar inget.
Vi har två mullis.
Funkar väldigt bra. Ingen lukt hos oss heller.
 
Therese 2 skrev:
Hej,

Jag har en vanlig mulltoa i mitt fritidshus. Det luktar absolut ingenting, inte ens när någon nyss varit där. :) Det beror nog mycket på att man har en frånventilation som går ut (måste borra hål upp genom taket). De säger dock att man ska använda ett speciellt toapapper som lättare förmultnar, men glöm det. Det förmultnar aldrig. Man behöver ha en separat behållare att slänga toapappret i. Att tömma toan är lite 'meckigt' och inget för kräsmagade. Behållaren under, som är öppen, ska balanseras ut och hällas över i en hink för att sen transporteras bort till slutförvaring. Jag har byggt en trälåda ute som är gummerad innuti, allt enligt kommunens riktlinjer, och den blir aldrig full. Där sker förmultningen snarare.

Även om det hela kanske verkar lite omständigt så tycker jag att det funkar rätt bra. Man behöver ju inte tömma allt för ofta (om man inte har många tjejer som kissar hela tiden....). Luktfritt, rätt billigt och pålitligt.
Var köper man specialtoapappret?

Har du provat att skruva upp värmen för att få snabbare förmultning?
 
dengroth skrev:
Var köper man specialtoapappret?
"Specialpappret" kan du exempelvis hitta i närmsta båttillbehörsaffär. Enda skillnaden är att det är avsevärt dyrare än vanligt papper. Har inte sett ett enda test som visar att det förmultnar snabbare. Däremot tror jag det var Praktiskt båtägande som testade papper för några år sedan och det dyra "specialpappret" hamnade bland de sämsta avseende förmultning.
 
Jag håller med dem som föreslår ett torrdass. Det Du har är kanske för litet eller felkonstruerat? För att bara hantera en familjs avföring under ett par månader om året funkar torrdasset bra. Man ska se till att bädden har bra jordkontakt för bra nedbrytning. En bra ventilation från bädden och högt över nock löser ev luktproblem. Besvärande lukt och flugor m m undviks lätt genom att "spola" med typ matjord. Hindrar flugägg, startar direkt nedbrytningen och stoppar direkt dålig lukt.
Torrdass finns i detta fall på plats, men fråga lokala hälsovårdsmyndigheten före nytt sådant. Jag skulle kolla om det nuvarande kan uppgraderas till ett perfekt dass.

JT – med erfa från Clivus och utveckling av rötkammare och komposter.
 
Vi använder båttoapapper till mulltoan och det är dyrt men otroligt bra. Finns inget kvar inom en vecka. Vi hade stora problem tidigare med vanligt toapapper. Man kan ju inte gärna säga till sina gäster att snåla på papperet! och så många spänn blir det inte på en sommar.
 
Ja, bra toalettpapperet är den stora boven.. ingen som har provat olika modeller för att hitta det bästa resultatet. Enligt båtforum kan man testa att lägga lite papper i vatten och om det dagen efter löst upp sig är detta ett bra papper för toaletten.. vi får väl köpa en varsin rull och testa och skriva resultatet här i forumet då =)
 
Finns frystoaletter också. I princip helt luktfria.
Men det viktigaste är att separera urin och resten. Är urinet som gör att det börjar lukta hemskt.
 
Vi har en sommarstuga. Som det är en mulltoa i. Den fungerar väl helt ok men det är ju inte så kul alltid även om vi den hårda vägen lärt oss hur den ska skötas. ( Det är inte kul när man öppnar till toa och det flyter ut på hela golvet för att det varit för blött)
Men ständigt tittar vi på alla möjliga lösningar. Och eftersom vi har problem med att stugan ligger lite taskigt till för att man ska komma åt med en slamsugare så har vi nästan gett upp den tanken.
Här är våra reflektioner
Mulltoa- Fungerar bra men är lite bök
Sepparett- Nja för lik systemet med mulltoa för att det ska vara värt ett byte
Frystoa- Tanken verkar ju bra men så har jag funderinga på om det är en bra lösning måste strömmen alltid vara igång? Ibland går det ju veckor mellan stugbesöken
Pactoa- Verkar jättesmart. Men hur är det med läckrisken och hur ofta behöver man tömma? Och vad händer om det får ligga ett tag innan tömning
Förbränningstoa- Dett verkar vara jättebra. Minemalt med avfall. Och hygieniskt mm. Men priset. Det känns som massor av pengar
Vakuumtoa- verkar oxå vara ett jättebra alternativ men dyrt och krångligt innan det funkar http://www.bioglobe.se/
Några andra alternativ har vi inte i dagsläget.
 
marie10663 skrev:
Vi har en sommarstuga. Som det är en mulltoa i. Den fungerar väl helt ok men det är ju inte så kul alltid även om vi den hårda vägen lärt oss hur den ska skötas. ( Det är inte kul när man öppnar till toa och det flyter ut på hela golvet för att det varit för blött)
Funkar det inte bättre om ni skruvar upp värmen och fläkten på högsta? Det blir ju då mkt större avdunstning.
 
Jo som jag skrev så har vi lärt oss hur mulltoan ska skötas. Men det är ju just de att den kräver en pyssel för att må bra. Men helt klart är det inte ett överhängade problem. Det är bara av ren bekvämlighet som vi tittar på alternativ
 
är det någon som kopplat solcellspanel till nån elektrisk toalett? undrar om det funkar.

el det kanke duger med med billbatteri?
 
Det är väldigt många tips åt olika håll. Kan vara bra för många fler än den som ursprungligen kom med frågan/tråden. :D
Fritidshus har helt andra behov än åretruntbostäder – och ibland hårdare krav p g a känsligt läge. Så jag håller med om att man ska kontakta kommunala miljökontoret. De ska också kunna ge råd.
Då jag anser ett riktigt utfört torrdass vara både enklast, billigast och miljövänligast för fritidshus vill jag hänvisa till det jag skrev ovan med samma rubrik.
I skötseln ingår den nämnda SPOLNINGEN/täckningen med jord (INTE kemikalier, kalk o d) för att effektivt få bort lukt och flugor, samt för att direkt få igång nedbrytningen. En enkel frånluftsventilation från utrymmet och över nock en bit tar bort all ev lukt. Det blir ett undertryck i utrymmet som hindrar luften att gå upp i "huset".
Vad beträffar toapapper hoppas jag alla nyttjar de mindre miljöbelastande och inte mjuka, vita, vilka funkar så mycket sämre för sitt "ändamål":) och dessutom är dyrare och odryga. Och visst förmultnar de om man "spolar" med jord.
 
Nr 1: Torrdasset ska ha urinseparering.
Nr 2: Det ska vara BRA ventilation i utrymmet för fekalier.
Nr 3: Det får inte finnas någon tunna eller kärl.Fekalierna ska ligga direkt på marken.
Nr 4: Använd torvströ och/eller gräsklipp för att starta komposteringen.
Nr 5: Det spelar ingen roll vilket papper ni använder - allt bryts ner - även rullen till pappret.

Om du följer dessa enkla råd så komposteras fekalierna med 3/5 under vintern. Jag behöver bara tömma mitt dass vart tredje år. Då lägger jag det komposterade fekalierna i min ordinarie kompost. Blandar väl och gödslar trädgårdslandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.