När jag köpte mitt hus så varnade min besiktningsman mig för att marken lutade mot huset. Han rådde mig att ändra lutningen FRÅN huset istället och ersätta matjord med kapillärbrytande material.

Fast inte ska jag väl göra både och?
För om jag t.ex gräver ut 1 meter brett och två meter djupt och ersätter detta med t.ex singel så finns det ju ingen möjlighet att detta kan trycka fukt mot grundmuren? Det är ju lite det som är grejen med kapillärbrytning.
Eller?

En annan sak jag undrar lite över är att jag gräver ur krypgrunden just nu för att skapa arbetsutrymme då jag ska fuktspärra jorden och därefter isolera lite lätt så att fukten inte kondenserar i grunden i sommar, detta innebär att jag gräver ner till sulan på ytterväggen (sulan sticker ut ca 5 cm bara). Jag har inte planerat att återfylla krypgrunden nämligen så hur mycket påverkar detta grundmuren om jag nu gräver bort jord även på utsidan och ersätter detta med singel?
 
att ha en massa singel kring huset gör ju bara att regnvattnet rinner ner fortare mot grunden, man bör väl ha något hårt material som lutar bort från huset. kanske han menade kapillärbrytande precis närmast huset.
 
Ja, han menade närmast huset. Och om jag nu har det så ser jag inte någon poäng i att också ändra fallet på gräsmattan. Det kommer ju inte att "nå" grundmuren då det kommer rinna rakt ned så fort det kommer ut i singlet, eller?
 
det är ju inte bra att belasta husgrund och dränering med vatten som rinner åt fel håll. Singlet närmast är väl bara för att inte ska vara nåt material som håller kvar vatten mot väggen.
 
singel är inte rätt fraktion att använda längs grunden (ventilerar dåligt) det skall vara tvättad makadam 8-16. 20--30 cm ut från grunden, och så ända ned till dräneringen. Jo marken skall också slutta ut från huset, så att regnvatten inte rinner mot huset, du skall endast skala av så mycket, att vatten rinner från huset. Du får ut ca 10 meter frän huset med denna lutning och ca 1 cm per meter är OK, så nu går gräsmattan och lökarna åt skogen, men det kan bli kul med nytt också
 
det ska INTE vara nåt makadam dike uppefter husgrunden,,endast makadam runt dränen o sen så täta massor som möjligt
 
Lite motstridiga uppgifter.

Jag har hört båda varianterna.
Skälet att inte ha singel ELLER makadam längs grunden är för att det blir nedkylning mot grunden (För bra ventlierat alltså).

Och skälet att HA singel eller makadam trodde jag var att det var kapillärbrytande. Men om man nu bör slänta av marken från huset med så kan det inte vara särskilt effektivt.

I mitt fall så är gränmattan plan hela vägen, men p.g.a mjukt underlag så har matjorden sjunkt ihop precis invid grundmuren och formar någon slags dike där. Det handlar om max 0,75 - 1 meter. Frågan är om man inte kunde grävt ned en bit, kanske halvannan meter, och sedan lagt en bit platonmatta där som lutar från huset. Därefter fylla upp igen med jord och se till att nivån kommer lite högre än gräsmattan.

Då borde vattnet rinna ned till platonmattan och därefter följa den och då "puttas" 1 meter bort från grundmuren.

Mitt hus ligger på en höjd så det är BARA det här diket jag har problem med.
 
om du har problem med ytvatten så dränerar du för ytvattnet ,,lägg en grund drän en bite ut från huset,,,Dräneringen runt grunden är en grundvattenreglering som gör att vattnet inte ska stiga upp till grunden ,sedan klär man ju grunden med ett tätskikt typ platonmatta eller iso ,då e ju grunden tät o varför ska man då leda massa vatten till huset o varför ska det ventileras .be besiktningsmannen gå hem o läsa på istället
 
Tja, meningen var väl inte att det skulle ventileras i första hand. Det var bara det att OM man använda makadam eller singel så är detta lager så pass "Öppet" att kyla under vintern mycket lättare tränger djupt ned i marken och kyler ner grundmuren. Detta händer inte lika mycket om man kan ett tätare material som t.ex jord.

Jag har inte problem med ytvatten. Jag har problem med att jorden är fuktig. Både grundmurens insida och jorden i grunden har alldeles för hög fukthalt trots att jag bor på en höjd.
 
renoverarn skrev:
det ska INTE vara nåt makadam dike uppefter husgrunden,,endast makadam runt dränen o sen så täta massor som möjligt
Du vet inte vad du talar om
 
saturnus ,,ta det lite lungt med dina utalande ,,läs på vad som tillverkare skriver + tänk lite logiskt
Axi ,hur ser utsidan på muren ut e det tjära eller något annat
 
Nej, den är ren. De som har tjärade utsidor får lätt problem med att fukt i stenen inte kan tränga ut och pressas därför oundvikligen in i grunden istället. Nackdelen är klart att fukt även lättare tränger IN med, men kanske räcker det med att jag spikar fast isodrän/pordrän skivor eftersom jag inte har problem med rinnande vatten men väl med markfukt?
 
jaja du har bara krypgrund ,även den bör kläs med tätskikt på utsidan för att hålla fukt ute ,sedan e det på sommaren som det e mest problem med fukt mest på grund av för mycket luft in under huset ,,varm luft i att svalt utrymme =kondens,,men först dränera om sänk om möjligt dränröret täta grunden med typ platon som avsluas 10 cm under marknivå ,sedan invändigt finns det olika varianter,,men försök att minska luften på sommaren
 
Då är kanske frågan, om man vill ha en fungerande dränering. Ovan i ämnet finns en klistrad tråd, där någon lär ut om dränering, där förespråkar man grus, runt dräneringen. Vad är då grus, jo en fraktion grövre än sand, att lägga dräneringen i grus, får den snabbt att täppa igen. Likaså om man lägger hårda massor överst på gropen, kommer ytvattnet att rinna förbi gropen, och på väggen- vid dåligt fall från huset och vid störtskurar. 8-16 är det som gäller, för de firmor som jobbar med dräneringar. Om det är så kallt, där huset står, så det fryser ned till dräneringen, då får man isolera ytterväggen. Tänk på att den fuktiga jorden utanför gropen fryser först. Men det andra då, vad är där för mening med att lägga duk och jord över gropen, har folk odlingar upp mot husväggen eller.. Nä bort med all växtlighet utmed husväggar. Ser tokigt ut när vissa står där med slangen eller kannan och vattnar väggen och blommorna där, på sikt tätas dräneringen igen.
 
Duken är väl avsedd att separera de olika materialen i diket samt att hålla material utanför dränröret?
Jag är bara osäker på om jag vågar frilägga förbi sockeln på grundmuren. Det är en kanske tunn grundmur och sockeln är bara ca 50 mm djup. Eftersom jag just nu håller på att schakta ut matjord ur krypgrunden (för att skapa arbetsutrymme samt plana ut marken, så är jag redan nere vid sockeln på insidan nämligen. Jag kommer inte återfylla på insidan igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.